Lid sinds

5 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#217 aangetrokken katje

Suze had de twee katjes geërfd van oma. Het waren magneetjes, een witte en een zwarte, die elkaar zoenden. Het waren vriendinnenkatjes, had oma haar geheimzinnig toegefluisterd vanuit het ziekenhuisbed. Degenen die elk zo’n katje hadden waren met elkaar verbonden, in leven, maar ook in dood. Het zwarte moest ze zelf houden en de witte weggeven, nooit andersom, want het zwarte katje was de leider. Suze vond het maar griezelig. Zou het echt waar zijn? Gedachteloos speelde Suze met de katjes in haar jaszak, terwijl ze op het schoolplein eenzaam tegen de muur aan leunde. Ze wilde geen katje weggeven. Aan niemand! De andere meisjes waren stom. Vooral Cathy, die gisteren nog Suze’s jas had verstopt in de vuilnisbak en zich prompt had ziek gemeld. Cathy was een kattig, maar razend populair meisje met gitzwart haar en indringende ogen. Suze was bang voor haar. Toen Suze die ochtend naar school liep had ze nog geen idee. Ze voelde in haar jaszak en hield haar pas in. Ze voelde nog eens, maar er was echt maar één katje. Ze haalde het te voorschijn. Het was het witte katje, en er was een oortje af gebroken. O nee, Cathy! Suze begon te rennen. Op school bleek de vuilnisbak leeg. Mismoedig ging Suze naar haar klas. De juf vroeg bezorgd of iemand Cathy had gezien. Niemand wist waar ze was. Plotseling voelde Suze een snijdende pijn in haar oor. Het werd steeds erger. Verbonden in leven en dood had oma gezegd. Ze moest naar Cathy, snel! "Suze?" riep de juf haar na. De politie stond voor een raadsel. Twee meisjes vermist en bij één van beide was het huis volledig leeg aangetroffen. Er lag een mes op de vloer. Een magneetje in de vorm van een beschadigd wit katje zoende het bebloede lemmet.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij klopt het niet helemaal, Bianca. Als het witte katje nog in Suze's jaszak zit kan het niet naast het mes op de grond liggen. Had ze het zwarte katje nog in haar jaszak misschien? Wie heeft het huis zo snel leeggehaald? Dat stukje vind ik ook onlogisch. Deze zin moet zijn: 'er lag alleen een mes op de kale vloer'. Verder een originele invulling door geen echte kat te nemen, maar uit te gaan van een soort 'zwarte magie'. gr. Nynke

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bianca, ik deel de mening van Nijnke, het komt niet zozeer raadselachtig over, maar onlogisch. Leuk detail dat het geen echte katjes waren, in de eerste alinea ging ik daar wel van uit. Je zet de spanning goed neer tussen Suze en Cathy. Goed gekozen naam voor zo'n naar typetje. Fijne avond.

Lid sinds

5 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nynke en Marie, Ik heb het een en ander aangepast. Hopelijk lukt het mij nu wel om jullie en andere lezers mee te nemen in het verhaal. Bedankt iig voor de feedback! Fijne avond!

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag! Mmm, voodoo, al snap ik het verhaal niet helemaal. Ik dacht eerst dat de katjes dus verbonden zouden zijn, dus dat je iemand dan kan beschadigen, maar zij heeft het witte katje in haar jaszak, maar die wordt ook later gevonden. En het zwarte katje (dat dan Cathy is, want die heet Cat en heeft zwart haar enzo?), die is helemaal verdwenen? Ik snap het eigenlijk niet zo goed. Ook niet vanuit Oma, ze waren geërfd, dus had oma dan ook niet er één en iemand anders één ofzo? Dat oma sterft en opa die avond ook, en dat ze beide zo'n katje blijken te hebben? Naja, hoop vragen :D. Volgens mij zit er een leuk idee in en heb jij een interessant beeld, maar ik haal het er nog niet zo uit.

Lid sinds

5 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Nynke, Marie en Karel, Bedankt voor jullie duidelijke kritiekpunten. Daar kan ik veel van leren! Aan ideeën en fantasie inderdaad geen gebrek, maar ik vind dit toch een behoorlijk lastig genre. Ik heb zelf wel voor ogen wat ik ermee wil, maar voor jullie als lezer is het wat ver gezocht en komt het niet logisch over, als ik jullie commentaar tenminste juist interpreteer. Zojuist nog een laatste aanpassing gedaan en daarmee laat ik de voodoo gerelateerde zaken voorlopig met rust .;-) Fijne en ontspannen avond allemaal!

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het spijt me, ook ik kom niet helemaal in het verhaal. Hoewel ik wel wil weten hoe het zit dus het intrigeert mij wel. Ik struikel mn over het leeggehaalde huis van 1 van de meiden. Waarom? Het is iig fantasievol :nod:

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Nynke, Marie en Karel, Bedankt voor jullie duidelijke kritiekpunten. Daar kan ik veel van leren! Aan ideeën en fantasie inderdaad geen gebrek, maar ik vind dit toch een behoorlijk lastig genre. Ik heb zelf wel voor ogen wat ik ermee wil, maar voor jullie als lezer is het wat ver gezocht en komt het niet logisch over, als ik jullie commentaar tenminste juist interpreteer. Zojuist nog een laatste aanpassing gedaan en daarmee laat ik de voodoo gerelateerde zaken voorlopig met rust .;-) Fijne en ontspannen avond allemaal!
Veel beter nu Bianca, duidelijk beeld met de katjes als magneetjes.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er blijven naar mijn smaak teveel vragen over, dus de spanning voel ik niet zo erg. De naam Cathy vind ik eerlijk gezegd juist een beetje flauw gekozen. Echter absoluut een intrigerende invalshoek die het verdient in een langer verhaal uitgewerkt te worden!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een boeiend fantasierijk verhaal met geërfde katjes.en over pesten. Je roept veel vragen op en het is een kunst om het niet te veel uit te leggen, maar toch de logica erin te houden, ook als het een symbolische is. Dat met de oor vind ik bij het thema pesten goed passen. Om het logisch te houden zou je een tijdslijn kunnen maken wanneer, wat en hoe iets gebeurt en daarna hoef je het niet chronologisch op te schrijven en ook niet alles, maar dan klopt het wel.