Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#216 Ik hou van mij

"want ik hou van jou is niet de sleutel tot de ander maar ik hou van mij, al klinkt het bot en slecht want wie van zichzelf houdt, die geeft pas echt iets kostbaars als ie ik hou van jou tegen een ander zegt" Uit: Ik hou van mij van Harrie Jekkers Op haar dertiende neemt ze het zich voor: onzichtbaar zijn. Perfect. Het overlijden van haar moeder heeft het toch al instabiele gezin verder aan het wankelen gebracht. Haar gedachtes, gevoelens en wensen kunnen de balans negatief doen uitslaan. Dat moet ze vermijden. Ze slaagt in haar opzet. Niemand vraagt ergens naar. Dat ze haar moeder kwijt is, lijkt snel vergeten. Ze laaft zich aan de complimenten. Haar cijfers, haar gedrag en haar aandeel in het huishouden. Niets is erop aan te merken. De aanpassing is haar reddingsboei. "Nee" staat niet in haar woordenboek. U vraagt, zij draait. Het misbruik neemt ze voor lief. Totdat ze in de war raakt. Ze heeft geen idee wie ze is. Soms laat ze mensen toe, maar ze gunt de ander slechts een tipje van de sluier. Haar ware aard zal vast tegenvallen. Wantrouwen kleurt haar wereld. Oprechte interesse kan niet echt zijn. Altijd is ze op zoek naar valse voorwendselen. Dat voorkomt teleurstellingen. Ze is doodongelukkig. Dat is haar fout. Zij is verantwoordelijk. Overal voor, altijd. Ze heeft niet voldoende haar best gedaan. Ze heeft gefaald. Het is beste voor iedereen als ze zichzelf terugtrekt. Helemaal alleen op de wereld overlijdt ze in haar slaap. Postuum wordt ze opgemerkt. In een klein berichtje tussen al het grote wereldnieuws wordt verhaald over haar dood. Wekenlang heeft ze in huis gelegen. Niemand die haar miste.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Pan Vijf, je lied van Harry Jekkers en deze tekst staan voor mij ver uitelkaar. Zou deze hp maar vanzichzelf hebben kunnen houden en foutjes kunnen toelaten, maar de dood van de moeder en het misbruik lijdt tot een eenzame dood. Jouw hp zou een beetje Harry kunnen gebruiken, maar of dat gebeurd is? Je verhaal treft mijn hart, zo kan het gaan, wat een verschrikkelijk leven om te moeten volgen. Daar ben ik stil van en heb het ademloos gelezen. Graag gelezen en leuk dat je met Harry J. kwam Fijne avond.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel indringend geschreven. Mooi ook de link naar het gedicht. Je zegt heel veel in deze korte tekst, knap gedaan. gr. Nynke

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Pan, … wat een pracht idee. Jouw "verhaaltje" uit het "gedichtje" halen. Goed gedaan :nod: :thumbsup:

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pan Vijf, je lied van Harry Jekkers en deze tekst staan voor mij ver uitelkaar. Zou deze hp maar vanzichzelf hebben kunnen houden en foutjes kunnen toelaten, maar de dood van de moeder en het misbruik lijdt tot een eenzame dood. Jouw hp zou een beetje Harry kunnen gebruiken, maar of dat gebeurd is? Je verhaal treft mijn hart, zo kan het gaan, wat een verschrikkelijk leven om te moeten volgen. Daar ben ik stil van en heb het ademloos gelezen. Graag gelezen en leuk dat je met Harry J. kwam Fijne avond.
mw.Marie, Het liedje van Harry J. is denk ik gericht op liefdesrelaties, maar het doet mij altijd denken aan relaties in het algemeen. Vandaar dat ik tot dit verhaal kwam. Mijn hoofdpersoon denkt door haar leven heen dat ze alleen gewaardeerd wordt door anderen als ze zichzelf van ondergeschikt belang maakt. Fijn dat je het verhaal graag gelezen hebt en dat je plezier hebt beleefd aan mijn keuze voor Harry J.

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nyceway en Riny, allebei bedankt voor jullie waardering. Levina Levja, Vaak, niet altijd, hebben de mensen die het minst om aandacht vragen die juist het hardst nodig.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pan VIjf, Het is een mooie tekst, wat vooral komt door de betekenis en de gedachte achter het verhaal. Waar je denk ik nog veel winst op kan pakken is het laten zien van je verhaal, in plaats van het te vertellen. Je hele tekst staat vol 'tell', waardoor de lezer zich minder makkelijk verplaatst in je personage. Het blijft op deze manier heel oppervlakkig, de lezer hangt als het ware nog een beetje boven het verhaal, zonder er echt in te duiken. Soms is minder meer. Laat in plaats van het hele leven in 300 woorden, één scène zien, waarin je inzoomt op het meisje. Soms kan dat veel krachtiger zijn. Graag gelezen!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je tekst raakt me en na bedenktijd weet ik waarom: De tegenstrijdigheid van de bedoeling van de HP. Zij kiest bewust voor het onzichtbaar zijn maar na haar dood wordt ze opzichtig. Had ze immers in het bijzijn van haar dierbaren overleden dan hadden die bepaald of ze de krant had gehaald en dan slechts een overlijdensadvertentie maar nu zorgt ze zelf voor 'sensatie' Misschien ook omdat het niet gemist worden na de dood een oude jeugdvriend van mij is overkomen. :( Bijzondere invulling. :nod:

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pan VIjf, Het is een mooie tekst, wat vooral komt door de betekenis en de gedachte achter het verhaal. Waar je denk ik nog veel winst op kan pakken is het laten zien van je verhaal, in plaats van het te vertellen. Je hele tekst staat vol 'tell', waardoor de lezer zich minder makkelijk verplaatst in je personage. Het blijft op deze manier heel oppervlakkig, de lezer hangt als het ware nog een beetje boven het verhaal, zonder er echt in te duiken. Soms is minder meer. Laat in plaats van het hele leven in 300 woorden, één scène zien, waarin je inzoomt op het meisje. Soms kan dat veel krachtiger zijn. Graag gelezen!
Bedankt voor de waardevolle feedback. Ik kan er wat mee.

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je tekst raakt me en na bedenktijd weet ik waarom: De tegenstrijdigheid van de bedoeling van de HP. Zij kiest bewust voor het onzichtbaar zijn maar na haar dood wordt ze opzichtig. Had ze immers in het bijzijn van haar dierbaren overleden dan hadden die bepaald of ze de krant had gehaald en dan slechts een overlijdensadvertentie maar nu zorgt ze zelf voor 'sensatie' Misschien ook omdat het niet gemist worden na de dood een oude jeugdvriend van mij is overkomen. :( Bijzondere invulling. :nod:
Het is verdrietig dat het de herinnering aan je oude jeugdvriend oproept. Ik vraag me af of onzichtbaar zijn een bewuste keuze is.