Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#216 Leef

Leef Eerst Andre hazes en nu Andre hazes jr., de populaire volkszangers van Nederland. Een echte Amsterdammer hoef je niet te zijn om er van te houden, maar ik als Brabander voel het niet. “Want zij gelooft in mij” en “Ik leef m´n leven zoals ik dat wil, ik bemoei me toch ook niet met een ander”, zijn enkele nummers van Hazes. Ik krijg het er niet warm of koud van. En toch kwam Andre Hazes jr. in het jaar 2015 met een nummer dat mij altijd een lach op mijn gezicht geeft, de polonaise in mijn hoofd al gevormd is en de stembanden al zijn opgewarmd om heerlijk mee te kunnen zingen met de vrolijke deuntjes. Leef, alsof het je laatste dag is. Leef, alsof de morgen niet bestaat. Het nummer galmt uit de boxen bij het feest waar ik me bevind en plotseling staat heel het feest op z’n kop. Iedereen springt, danst, zingt en er ontstaat een polonaise. Komt dit alles alleen door de vrolijke muziek en de stem van Andre Hazes? Om eerlijk te zijn gaat het denk ik zelfs verder dan dat, want als je ook goed luistert naar wat hij zingt hoor je een prachtige tekst. Het raakt me, ik word er vrolijk van en tegelijkertijd raak ik enigszins geëmotioneerd en ontstaat er elke keer weer kippenvel op mijn armen. Want Hazes jr. heeft het zeker bij het juiste eind. Een paar weken geleden raakte ik in gesprek met twee heren die al aardig op leeftijd waren. Ze wisten mij te vertellen dat de dagen in hun leven ´duur´ zijn. “We zijn de 60 al gepasseerd en we weten nooit meer hoe lang het nog zal duren”. Ik dacht bij deze uitspraak meteen aan wat Hazes jr. door middel van zijn muziek aan ons wil vertellen. Leef, alsof het je laatste dag is. Waarop ik met enige voorzichtigheid tegen de heren zei, “maar.. mijn dagen zijn eigenlijk net zo duur. Wie weet lig ik volgende week onder een auto. Ook mijn aardse bestaan kan zomaar voorbij zijn dus ik moet net zo veel genieten van elke dag die ik heb als jullie”. Een terminale patiënt heeft ooit tegen Hazes jr. gezegd terwijl ze elkaar ontmoetten in een bar dat hij moet genieten van het leven, want dat had hij zelf nooit gedaan. Hij had altijd maar gewerkt en daardoor zijn huwelijk kapot laten gaan. Het nummer Leef is hierop gebaseerd en ook aan zijn vader had Hazes jr. uiteraard wel een goed voorbeeld. Hij mocht dan veel weg zijn in plaats van thuis bij zijn vrouw, genieten van het leven deed hij wel in de kroeg met een biertje in zijn hand. Ik ben normaal geen fan van de Nederlandse muziek en als ik als echte Brabander een voorkeur moet hebben is het Guus Meeuwis. Maar voor dit nummer krijgt Dreetje zeker de credits, mijn Antilliaanse collega’s op Curacao zouden zelfs in de polonaise gaan bij het horen van dit nummer en beginnen met oefenen voor een carrière als Nederlandse volkszanger. Dus Dre, goed gedaan, heel goed gedaan. Je hebt met dit nummer de spijker op zijn kop geslagen. Ik ben fan, maar voorlopig nog alleen van dit nummer.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Lekker geschreven, vlotte pen. Gelukkig hoeft Dreetje het niet van ons Brabanders te hebben. Die haalt sowieso alles uit het leven!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, in Brabant draait men tijdens Carnaval dit nummer in elke kroeg veelvuldig. :D De gedachtegang is vlot opgeschreven, de opbouw duidelijk. Ik mis interpunctie en nieuwe regels wat het leescomfort zou verhogen. Een leuke invulling van je eerste opdracht. :thumbsup: Ik lees je graag een volgende x. ;)

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mfwildenberg, Hazes krijgt het toch voorelkaar met jou om een Brabander vrolijk te krijgen en kippenvel te bezorgen. Hierboven al goede tips gekregen, ik heb niets toe te voegen. Leuk dat je komt schrijven, ik zie dat je een nieuwkomer bent, veel schrijfplezier. Fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed stuk tekst, het loopt vlot! Persoonlijk zou ik het iets meer in de vorm van een verhaal hebben geschreven, in plaats van een soort column. Zoom bijvoorbeeld in op dat gesprek met die twee mannen, schrijf daar een verhaaltje over, zoom in op die twee mannen. Ik denk dat in dat detail veel te vinden is. Graag gelezen!