Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#216 muziek

"De poes vindt van niet" Voor de overlevenden, Boudewijn de Groot

Hij leek in slaap, maar zijn ogen waren open. Zij volgde zijn blik naar de vijver voor hen, waar eenden vredig ronddobberden, totdat de komst van een moeder met buggy de belofte van brood bracht.

Ze kon de jongen niet zien die hij ooit geweest was, die nog een korte broek met kousen had gedragen en rondvloog op een zwaan. Het geluid van de krachtige vleugelslag klonk helder in zijn herinnering. Hij keek naar zijn dochter, die moeder zou worden, en dacht aan kuikens, die veilig wegkropen in hun ei. Ze had in zijn armen geslapen en op zijn schoot gezeten en was alles vergeten wat hij in al die uren in haar oren gefluisterd had. Ze zag de vlinders niet, die rupsen werden, hoorde de bloemen niet, die heupwiegend zongen in het perk, moest over tien minuten weer op kantoor zijn en keek hem fronsend aan.

De zwaan legde haar kop in zijn schoot en liet zich aaien. Samen keken ze de moederdochter na en toen het voor hem ook tijd werd om op te staan, sprak de zwaan: “Het komt wel goed. Het kind in haar groeit en zal haar leren vliegen.”

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig! Wat een mooie beelden tover je hier tevoorschijn. Ik snap het niet helemaal maar dat maakt me niet zoveel uit. Lees het heel graag nog een keer!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Alleen jij kan dit verzinnen: hoorde de bloemen niet, die heupwiegend zongen in het perk, Ik zie het voor me, je tekst is muziek. Daarbij luister ik ook altijd nog erg graag naar Boudewijn de Groot. Heel graag gelezen, fijne avond

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Schrijvenmaar, Ik heb de tekst twee keer gelezen, maar ik snap hem niet waardoor het mij niet pakt. Ik lees dat het mooi is geschreven. Misschien komt het omdat ik het nummer niet ken.

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp niet wie de 'hij' en de 'zij' zijn. Ik ken het lied van Boudewijn de Groot niet, misschien maakt dat het duidelijk of misschien hoeft het niet duidelijk te zijn, maar dat vind ik toch wat lastig. De laatste zin heeft me geraakt: Het kind in haar groeit en zal haar leren vliegen. Een prachtige zin en een prachtig vooruitzicht.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie tekst! Het boeit erg er zitten mooie zinnen in. Ik krijg er ook mooie beelden bij. Toch kan ik de "hij" ook niet zo goed plaatsen. Gaat dit over de dood van Niels Holgersson? p.s. mooi lied ook, heb het geluisterd terwijl ik je stuk las.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lisette, geweldig! Prachtige verbinding met de tekst van Boudewijn de Groot, ik zie de mijmering letterlijk voor me tot leven komen. Voor mij had de poes gelijk, en de zwaan ook! :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties. De hij is gewoon een niet nader gespecificiëerde hij en zij kennelijk zijn dochter, verder maakt niet uit wie ze zijn. Het verhaal gaat, zoals het lied, over volwassen worden en daarbij wel of niet het vermogen je te verliezen in je fantasie te behouden.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, … heel bijzonder, maar begrijpen doe ik het niet. Ik dacht ook aan Niels Holgersson. Na het lezen van jouw antwoord, denk ik: dit kan een op woorden gezet onbekend muziekstuk zijn. Het kan ook jouw vertaling van een gedicht zijn waar geen touw aan vast is te knopen. Of het is een in woorden gevat modern schilderij. Het is een grappige invulling van de opdracht.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
grappig die associaties met Nils Holgersson, daar zou ik nou weer nooit aan gedacht hebben. Hij vloog dan ook op een gans; iets heeeel anders, natuurlijk ;) Het is gewoon een vermenging van een simpele, alledaagse situatie (twee mensen in een park) met een hoop fantasie, die de man altijd heeft te behouden, maar de dochter in haar volwassen leven is kwijtgeraakt.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie in harmonie zijnde tekst- o.a. de belofte van brood :thumbsup: :thumbsup: De tekst van Boudewijn de Groot ken ik niet en mis ik ook niet. Ik vermoedde het verlies van het kind zijn tijdens het opgroeien en vulde zelf de relatie vader-dochter in na jouw (subtiele) aanwijzingen. Ik denk dat de knuffelende, pratende zwaan iets teveel aandacht trekt. :( Na jouw uitleg in de reacties valt het als een puzzel in elkaar en blijft mijn eerste reactie over: Mooi!!! :nod:

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi beeld. De zwaan die het hoofd in zijn schoot legt. En wat een prachtige laatste zin. Die zet me aan het denken en mijmeren.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar Na de eerste lezing had ik het ook niet helemaal door. Maar met de commentaren erbij was ik na de tweede lezing helemaal mee. Prachtig! En ook ik dacht (al bij de eerste keer) aan Nils Holgerson in het begin :-) Een mooie tekst over wat de ratrace met een mens kan doen.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt een mooie tekst geschreven, poëtisch, beeldend, een kunststukje, maar misschien is het juist door dit aspect van je tekst dat hij wat minder begrijpelijk wordt. Doordat je constant van perspectief wisselt tussen een onbekende (wat op zichzelf al verwarrend is) 'hij' en 'zij', krijgt de lezer niet de tijd om zich in de verhaalwereld te oriënteren en een plekje te vinden. Eerst kijkt 'zij' en even later kijkt 'hij', waardoor je als lezer de kluts kwijt kunt raken. Het is een mooi geschreven tekst, maar ik denk dat het verwarrende de kracht vermindert. Graag gelezen!