Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

# 215 Een oude geur

Ik was acht toen ik met de bus naar mijn grootouders ging. Via de achterdeur stapte ik het huis binnen. Opa en oma zaten tegenover elkaar aan de keukentafel. Oma mompelde wat op mijn groet. Opa zei: ‘Daar ben je.’ ‘Ja, daar ben ik.’ Omdat ik aarzelend bleef staan zei oma: ‘Pak maar een stoel bij de wand vandaan en schuif die aan tafel.’ ‘Wat is dat?’ vroeg ik, terwijl ik naar beide glaasjes wees. ‘Citroenbrandewijn,’ antwoordde opa. Daar had ik nog nooit van gehoord, maar het zag er wel lekker uit. ‘Ik heb ook dorst, oma.’ ‘Ga dan maar naar de keuken en drink wat water.’ Citroenbrandewijn zat er kennelijk voor mij niet in. De keuken had niet kleiner kunnen zijn. Nergens zag ik een kopje of een glas. Dan maar met open mond onder de kraan. Omdat er wat water langs mijn lippen liep, pakte ik de groezelige handdoek die aan een spijker hing. Wat een vieze geur. Zou er een rat of muis op geplast hebben? Ik vermoedde dat de handdoek al tijden niet gewassen was. Af en toe vind ik een washandje op de grond in de badkamer dat de wasmachine gemist heeft. Als ik het oppak, ruik ik de geur van de handdoek bij mijn grootouders. Dan ben ik weer even in hun keukentje.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtverhaal. Ik zie je grootouders zitten. Ik zie jou lurken aan de kraan en afvegen aan die groezelige handdoek en hoe die ruikt als een vergeten gebruikt washandje. Mooi Cora

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik kan me goed voorstellen dat de geur van lang liggende washandjes je hieraan terug doet denken. Mooi verteld. Twee' zeurdingetjes' en een overweging: In de eerste twee zinnen heb je het woord 'ging' staan, daar haper ik op. Her en der mist er een komma. Ter overweging: Je schrijft: 'Wat een vieze geur. Ik vermoedde dat de handdoek al tijden niet gewassen was.' Ik zou proberen te beschrijven wat die geur met je deed, niet deze wat nuchtere zinnen.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zit een zekere grimmigheid en afstandelijkheid in die je niet benoemt of veroordeelt maar netjes in de handdoek stopt. Dat waardeer ik.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hadeke, bedoel je voor terwijl en maar en na de een na laatste zin? Ik lees tegenwoordig steeds minder komma's na terwijl en maar en in een korte zin kun je dat beter ook niet doen. (Onzetaal.) Ik heb ze wel toegevoegd. Ik had van die geur een lijkenlucht willen maken, maar ze had nog nooit een lijk gezien of geroken.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi beeld Tja. Je verhaal leest vlot en er zit herkenning in ten aanzien van dat benauwde luchtje. Haha, Kinderen hebben een hondenneusje terwijl het reukvermogen afneemt naarmate de mens ouder wordt. Jammer voor je grootouders, die hadden vast wel anders herinnerd willen worden.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet alleen rozengeur geeft herinneringen, ook vieze luchtjes. Ook die schuilen overal. In de eerste zinnen twee keer ging, vind ik niet zo mooi. Betrad is wat te deftig voor een kind, misschien stapte?

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, je geeft een mooie draai aan een ontzettend vies ruikend doekje en later de washand, die de wasmachine gemist heeft. Mij heb je laten glimlachen en ik houd wel van die nuchterheid. Fijne avond.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Levina, ik dacht dat ik het veranderd had. Niet dus. Dan nu maar. Ik herinner me ze zoals ik ze neerzette. Het waren bijzondere mensen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja, Het is je gelukt in heel weinig, nuchtere woorden en in korte zinnen een compleet beeld op te roepen. Ik zie je grootouders aan de keukentafel zitten. Er is geen bitterheid of verwijt, maar het gewoon accepteren van de situatie, zoals alleen een kind dat kan. Opmerking: als ik hem oppak > als ik het oppak (verwijst naar het washandje) Het werd al eerder opgemerkt: misschien kun je de geur nog iets concreter omschrijven. Vies is zo’n algemeen woord.