Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 215 Geen geuren

Geuren kunnen mij niet bekoren – ik ruik ze niet. Dat heeft duidelijke voordelen en nadelen. Mest scheppen of een foutje van kat of hond opruimen is voor mij geen punt. Ontlasting uit kleding wassen, laat mij maar even. Ik ben er niet vies van. De barbecue van de buren of een palingrokerij, benzine, azijn, vind jij dat niet lekker? Jammer voor jou. Geen reukvermogen heeft ook gevaarlijke kanten. Aangebrande aardappelen zal ik niet ruiken, ik blijf rustig een oude Father Brown kijken. Een beginnende schoorsteenbrand werd door een jongen opgemerkt. Hij liep door de boerderij terwijl zijn ouders met ons in de keuken koffie zaten te drinken. Het was tijdig en die jongen is voor eeuwig een held. Een andere keer kwam onze hond mij waarschuwen dat er iets mis was. Ze bleef maar met haar voorpootjes tegen mijn been schrapen. Ik ben het hele huis doorgelopen, steeds aan haar vragend wat er was. Uiteindelijk bleek het gas aan te staan, zonder vlam. Bij vrouwen speel ik graag toneel. ‘Ander luchtje op?’ Trappen ze altijd in. Van sommigen weet ik wat zij gebruiken, omdat het flesje een keer op tafel of bureau stond. Ik stop dan een associatieplaatje in mijn geheugen en hang daar bijvoorbeeld de Latijnse of Italiaanse naam aan. Die vind ik vaak makkelijk te onthouden. Ze prikken er meestal snel doorheen, maar wat geeft dat, het spel is begonnen en wie weet…

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@PeterFD, Je eerste zin hakt er direct in. Een leven zonder geur, ik kan het me nauwelijks voorstellen. Je verhaal, betoog is nuchter van toon met aan het eind een vleugje humor. Je spreekt de lezer direct aan in het “Jammer voor jou.” :-) De gevaarlijke situaties die je nut kort beschrijft, bieden voldoende stof voor afzonderlijke verhalen (waarin ook de emotie van de hp meer naar voren zou kunnen komen. Dank voor deze bijzondere bijdrage (die -zoals ik het lees- autobiografisch is, maar misschien heb ik het mis).

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja. Ze trappen er altijd in en ze prikken er snel doorheen. Dat kan op zich wel, daar wil ik best in meekomen, maar lekker vind ik het niet. Desalniettemin graag gelezen, etc.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
coach: 250 woorden, waarom zo krap deze opdracht? ik merk dat ik vaak zoek naar voor en tegen, en dat zijn eigenlijk twee verhalen binnen hetzelfde keurslijf de voorbeelden zijn slechts aangestipte verhalen, dat is zo autobiografisch, ja, emoties, niet echt bedankt voor de analyse Tilma: begrijp ik dat je het citaat niet lekker geschreven vindt? Heb je een suggestie?

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad wel weinig woorden, @Peter (hoewel ik zelf vaak UKV’s schrijf van niet meer dan 99 woorden). Het heeft een beetje te maken met de tijd die ik heb. Ik wil graag elk verhaal zorgvuldig lezen.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Droog, nuchter verhaal. Leest lekker, ik vul vanzelf de vragen in: leven zonder geuren, dat is nog al wat. Maar dat schrijf je niet. Graag gelezen

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele invulling van de opdracht, Peter. Wat je niet kent kun je ook niet missen, maar ik denk dat ons reukvermogen een ondergewaardeerd zintuig is. Het ontbreken ervan bepaalt veel meer dan alleen het niet kunnen waarnemen van gevaarlijke situaties. Goed geschreven. gr. Nynke

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Peter, Het lijkt me vreselijk om geen reukvermogen te hebben. Ik weet nog precies de geur van mijn geliefden.