Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#215 brandende hars

De sparrentakken vatten langzaam vlam en waar het vuur de harsplekken beroert brengt de aangename geur die zich verspreidt me terug in de tijd. Eerst was er de pijn en toen kwam de vreugde. Een gevoel dat me nooit meer verlaten heeft in de wetenschap dat jij in mijn leven bent, elke dag opnieuw. In mijn kleine hut waar de vroedvrouw het vuur extra hoog had opgestookt was ik na de pijn niet langer alleen. De pijn die begon toen de schout mij kwam melden dat je lichaam eindelijk gevonden was. Je mooie, sterke lichaam waar nu nog weinig van over was kon ik nu, samen met de herinneringen, begraven in gewijde aarde. Het enige tastbare wat je me had nagelaten was het kleine wezentje diep in mijn binnenste dat nu naar buiten wilde om me te troosten. De geur van brandende hars drong mijn neus binnen toen de vroedvrouw je op mijn borst legde en ik mijn wang tegen je natte hoofdje drukte. Mijn jongetje, nieuw leven, een nieuw begin. Je lijkt op je vader. Daar sta je, ineens zie ik je. Wat word je al groot, een man bijna. Ze dwingen je om te kijken. De gestoorde, uitgelaten massa, die als één groot monster staat te schreeuwen, dwingt je om daar onderdeel van te zijn. ‘Brand, heks, brand tot in de hel.’ Tot het laatste moment blijf ik je blik vasthouden en zie dat het goed is, dat ik mijn liefde aan je heb doorgegeven.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi verhaal, goed 'in de tijd' gezet. Het enige dat me bezighoud: De 'je' verschuift van 'de overleden vader' naar 'de zoon'. Moet ik dit nu opvatten als een vader die reïncarneert in de zoon en dus een soort twee-eenheid vormt, of zijn het twee verschillende 'je'-en. Een vader en een zoon, maar tja wie van de twee ziet ze dan op het eind. Of: Begrijp ik het sowieso niet goed. :-)

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel originele keuze en mooi beschreven. Mooi ook, hoe je die verschillende momentopnamen in het leven van je HP koppelt aan de geur van brandend hout. Zoals ik je verhaal begrijp: het beschrijft de liefde van een moeder voor haar zoon, waarin haar verloren man als het ware voortleeft; "gewoon" d.m.v. de genen van vader in de zoon. Zij, jaren later op de brandstapel, kijkt in de ogen van haar zoon en ziet dat haar liefde voor hem en zijn vader hem sterk en liefdevol heeft gemaakt. Zij leven daardoor beiden voort in hem. Dat helpt haar haar situatie te accepteren. Graag gelezen.

Lid sinds

5 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bewondering! Aangekomen bij de brandstapel moest ik wel weer terug naar het begin om te begrijpen dat het om een verhaal uit de tijd van de heksenvervolging in Europa gaat. Ik dacht eerst dat het om een ongeval ging van iemand die in een of ander onherbergzaam oord woont of verblijft. Het kan zijn dat het kwartje bij mij gewoon wat langzaam valt, maar misschien kun je nog wat typerende attributen uit die tijd laten rondslingeren in het huisje of iets anders? Of was de verwarring juist je bedoeling? Gewijde is met een lange ij...sorry, even zeuren. En de liefde, daar heb ik wel vragen over.(Tsja wie niet?) Is het de liefde voor de vader van haar zoon? haar bijzondere liefde die maakt dat bekrompen mensen haar tot heks bestempelen? Haar liefde voor de geestenwereld? Wat voor liefde? Of hou je het juist graag mysterieus? Erg mooi, die geur van brandend hout bij iets teders als een geboorte en later opnieuw bij zo iets gruwelijks.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hadeke, Karinska en Bianca, Bedankt voor jullie fijne reacties. Ik heb gewijde aangepast, dank je wel Bianca. Karinska, jouw uitleg geeft weer zoals ik het bedoeld had. Alles wat niet gezegd is in dit korte verhaal kan door de lezer zelf verder worden ingevuld. Dus jouw suggestie, Hadeke dat de vader gereïncarneerd is in de zoon zou ook kunnen. groetjes, Nynke .

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijzonder verhaal waarin de geur op twee tegengestelde momenten terugkomt en beide keren berusting brengt. De sfeer passend geschreven. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig verhaal, @Niceway. Mooi, hoe je de geur van van hars verwerkt in een gelaagd verhaal met als hoofdthema de liefde die zegeviert een wordt doorgegeven. Een heks wordt verbrand, maar haar geest wordt niet aangetast. Opmerking (kijk maar wat je ermee doet0: - de beginzin is erg lang. Wat mij betreft kan ‘die zich begint te verspreiden” er wel uit. Dat blijkt al uit: ‘vatten langzaam vlam’.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi hoe je ons met de geur van brandende hars meeneemt van leven naar dood. Een groots verhaal verteld in weinig woorden. Alleen het ongeschonden lichaam waar weinig van over was, spreekt elkaar tegen. Ik zie bij ongeschonden juist een gaaf lichaam, waaraan de dood niet te herkennen is. De onderliggende mystiek heb je er prachtig in verweven!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel en Chantal, Bedankt voor jullie complimenten en verbetersuggesties. Ik heb de tekst aangepast. May, John, Tilma, Cora en Levja, Bedankt voor het lezen en jullie fijne reacties. gr. Nynke

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een indringend verhaal zet je neer over onoverwinnelijke moederliefde. Veel is hierboven al geschreven, niets meer toe te voegen, in een woord: prachtig! Fijne avond.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een indringend verhaal zet je neer over onoverwinnelijke moederliefde. Veel is hierboven al geschreven, niets meer toe te voegen, in een woord: prachtig! Fijne avond.
Dank je wel voor je compliment, Marie. Jij ook fijne avond.