Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#213 Bar fight

'Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder', weerklinkt het door de luidsprekers in de donkere kroeg. De enkel glas ramen zijn beslagen, kleine druppeltjes condens stromen naar beneden. ''Waarom zeg je niets? We zitten hier nu al een kwartier en je zit als een dooie vent voor je uit te kijken.'' Jan drinkt twee grote slokken van zijn biertje en fronst zijn brede grijze wenkbrauwen. Hij gromt wat, en grist zijn pakje shag uit zijn borstzak. ''Jan, je mag binnen niet meer roken, je loopt maar naar buiten voor een peuk.'' ''Bemoei je er niet mee Bep, ik heb zin in een sigaret en ik ga niet in de kou staan.'' Met zijn dikke vingers legt hij met grote precisie een hoopje shag tussen zijn vloeitje. ''Jan, ga alsjeblieft naar buiten.'' Hij negeert haar boze blik en steekt hem gelijk aan. Hij ademt de rook diep over zijn longen naar binnen. ''Heb je dan helemaal geen fatsoen meer?'' Bep's hoofd is rood van woede. ''Schei uit Bep!'' De barman ziet in zijn ooghoeken dat er iets niet helemaal pluis is, maar hij laat het even op zijn beloop gaan. Jan drinkt zijn glas bier leeg, het laatste restje schuim zakt langzaam naar de bodem van het glas. Genietend van zijn sigaretje, negeert hij nog steeds Bep's nijdige blikken. Hij wenkt naar de barman. De jongeheer legt de theedoek over zijn schouders en vraagt, ''wat mag het voor u zijn meneer?'' ''Een biertje.'' ''Wilt u ook nog iets te drinken mevrouw?'' ''Een groot glas cognac alstublieft.'' De barman glimlacht vriendelijk. ''Ik kom het zo bij u brengen. Zou u zo vriendelijk willen zijn meneer om uw sigaret buiten op te roken? We hebben een overdekt rokersgedeelte.'' ''Ik ben een tijd niet meer geweest, maar ik ben al jaren een vaste klant hier jongeman. Als ik zin heb in een peuk ga ik niet buiten in de kou staan.'' ''Ik wil u toch verzoeken om naar buiten te gaan, wij kunnen een fikse boete krijgen als hier binnen wordt gerookt.'' ''Nu hoor je het ook eens van een ander Jan, doe nou maar gewoon wat hij zegt!'' roept Bep druk gebarend. Jan drukt zijn sigaret uit op de bar en springt woedend van zijn barkruk. ''Schei toch uit met dat gezeik! Heb je niets beters te doen Bep dan mij de hele dag te koeioneren?'' De barman zet gauw het glas op de tap, het bier gutst over de rand. Meteen gaat hij tussen beiden staan. ''Meneer, wilt u kalm blijven?'' Jan duwt hem van zich af, ''bemoei je er niet mee snotneus!'' De barman deinst achteruit maar laat niet met zich sollen. Hij grijpt Jan bij zijn kraag en pakt in één beweging zijn onderarm en drukt hem stevig tegen zijn rug. ''Laat los eikel!'' De barman opent de deur en geeft hem nog een laatste zetje. Bep loopt nijdig naar hem toe, ze zwaait hysterisch met haar armen. Ze geeft hem een flink pak slaag met haar handtas. ''Vannacht slaap je maar bij je 'nieuwe liefje', vuile klootzak!''

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit was de enige zin die ik te lezen kreeg na mijn eerste reactie:''Waarom zeg je niets? We zitten hier nu al een kwartier en je zit als een dooie vent voor je uit te kijken.'' Ik vond het eigenlijk wel goed grappig. Wat een komisch kortverhaal, dacht ik. :thumbsup: :!: Nu is het weer een heel ander verhaal geworden. Haha. Maar die ene zin blijft steengoed. Realistisch sigarettenconflict. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb ik al die moeite voor niets gedaan haha! ;) Die zin kwam als eerste in mij op, ik dacht die moet er zeker in. Dankje voor je leuke reactie N.D.D.!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk korte metten met die Jan, doet me denken aan een scene van hr. en mw. de Bok van André van Duin. Heerlijk die handtas, heeft ze er stiekem een hamer in gedaan? Graag gelezen, fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk korte metten met die Jan, doet me denken aan een scene van hr. en mw. de Bok van André van Duin. Heerlijk die handtas, heeft ze er stiekem een hamer in gedaan? Graag gelezen, fijne avond.
Hoi Marie, Dat had zomaar een scene van hr. en mw. de Bok kunnen zijn... Grappig dat je het daarmee vergelijkt. Er zat een baksteen in haar handtas! ;) Dankje voor je reactie en een fijne zondag.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste twee regels lijken me onnodige scene setting. Het 'nieuwe liefje' aan het eind is ook een beetje overbodig. En als ik het me goed herinner, sprong Jan niet van zijn barkruk -sowieso lastig met zijn postuur- maar gooide hij de kruk omver.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste twee regels lijken me onnodige scene setting. Het 'nieuwe liefje' aan het eind is ook een beetje overbodig. En als ik het me goed herinner, sprong Jan niet van zijn barkruk -sowieso lastig met zijn postuur- maar gooide hij de kruk omver.
Hoi Tilma, De eerste twee regels kun je als overbodig zien, ik heb teveel woorden gebruikt. Maar ik wilde een bepaalde sfeer weergeven. De laatste zin heb ik gekozen omdat ik extra 'olie op het vuur wilde gooien', dat stond in de opdracht. Ik heb wat ik weet niets geschreven over Jan's postuur. Dat is waarschijnlijk je eigen verbeelding geweest. Bedankt voor je reactie.