Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#212 Moederkind

Ik hoorde het mijn aanstaande oma zeggen: ‘Een kind moet niet uit je, maar in je geboren worden.’ Dat is een lumineus idee. Mijn armen en benen in die van mijn moeder laten groeien en mijn hoofd in het hare steken. Onze harten zouden versmelten tot één ritmisch geluid. Veiliger zou ik mij niet kunnen voelen en mijn moeder zou niet gelukkiger kunnen zijn. Voor altijd zou ik bij haar zijn, haar moederkind. Maar dan komt toch de dag, de dag van het besef. Ze weet intuïtief dat zij mij los moet laten. Zoals een slang vervelt laat zij mij tevoorschijn komen als een metamorfose van embryo naar een onthecht moederkind. Ik kijk door mijn ogen zonder het beschermend filter van mijn moeder. Mijn huid, mijn bewegingen zijn nu alleen van mij. Slechts mijn hart zal blijven kloppen in ons gezamenlijk ritme. ‘We gaan het kindje morgen halen,’ hoor ik van buitenaf binnendringen. Óke… ik zal niet tegenwerken, maar zeker niet meewerken.

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gelijk de vervelling van een slang laat zij mij tevoorschijn komen als een metamorfose van embryo naar een onthecht moederkind. het vervellen zou ik anders hebben beschreven bv: Zoals een slang die vervelt laat ze mij... ‘We gaan het morgen halen,’ hoor ik van buitenaf binnendringen. hier was ik vooral nieuwsgierig naar wat 'het' is. wat gaan ze halen? maar verder vond ik het zeer fijn lezen en heel leuk met de armen en benen in elkaar en het versmelten van het hart.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
George dank voor je reactie. Ik pas het aan. jouw versie vind ik beter lopen en 'het' zal ik aanvullen. Ik dacht dat het wel duidelijk zou zijn, kennelijk roept het toch een vraag op.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Geweldige insteek, erg leuk bedacht. Behalve bovenstaande feedback waar ik me in kan vinden, twijfel ik of het nodig is om het over ‘toekomstige oma’ te hebben. Waarom niet gewoon oma?

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
een van de leukste stukjes vind ik die versmolten harten, toch de opmerking dat de hartslag van het kind ongeveer twee keer die van de moeder is, maar ach... je bedoelt het hoofdzakelijk overdrachtelijk denk ik

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals een slang vervelt laat zij mij tevoorschijn komen als een metamorfose van embryo naar een onthecht moederkind
Dit vind ik een erg sterke zin. Je hebt een goed stukje geschreven. Lekker filosoferen in de baarmoeder.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank allemaal voor jullie reactie en feedback. Het is ontzettend leuk om te lezen hoe iedereen reageert en mij daarmee ook weer motiveert om door te gaan met schrijven.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Thea, wat een bijzonder beeld van moeder en kind die één zijn door hun ledematen en hartslag. Ook mooi; de beeldspraak van de vervellende slang, hoewel een slang bij mij een wat minder prozaïsche connotatie heeft. En gelukkig een happy end; de kleine berust en is er klaar voor.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Ton voor je reactie. De vervellende slang is bedoeld om het fascinerende proces te verbeelden. Het proces van een soort wedergeboorte en niet de angst die wij koesteren voor de slang. Maar ik begrijp uit jouw reactie dat de afleiding door het woord alleen al, gauw is gemaakt :D

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea Josephine, … wat heb je een bijzonder stukje geschreven, heel mooi. Deze moeder en dochter zullen zeker een sterke band blijven behouden.