Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

211- Veganisme

Laatst ging ik ‘op restaurant’ met een vegetarische en een onlangs tot het veganisme bekeerde vriendin. Het zoeken naar een geschikt etablissement dat al onze wensen zou kunnen vervullen bleek niet eenvoudig, maar uiteindelijk lukte het ons iets te vinden waar ze zowel gestoomde groenten, gebakken groenten, gepocheerde groenten, kikkererwten en vis verkochten. Ik respecteer iedereen. Maar dat wil niet zeggen dat ik ieders keuze begrijp. Ik snap best dat het niet leuk is voor een dier om opgegeten te worden, zeker niet als het net blij en zorgeloos door het leven huppelt met nog voldoende natje en droogje in de trog. Ook versta ik dat we baat hebben bij zonne-panelen, warme zomers en recycling. Dat is alleen maar goed. Ik begrijp ook dat mensen zónder medische, biologische en/of wetenschappelijke kennis denken dat het goed, nee, zelfs gezónd is om ieder molecuul van dierlijke afkomst uit hun leven te bannen. En dat daarom juist zij zich laten inspireren, overtuigen en leiden door vage bloggers en lieden die evenmin weten waar de klepel hangt. Maar ik vind het wel jammer. Ik vind het onbegrijpelijk en zelfs stuitend dat, niet gehinderd door enige kennis van zaken, met name onschuldige meisjes (tot 70 jaar) verleid en misleid worden tot het eten van de meest onzinnige zaken en het doorvertellen van fake news hierover. “Eenvoudig veganistisch!” bestaat namelijk niet. Een veganistische levensstijl vergt moed, doorzettingsvermogen, een LOI cursus voeding voor gevorderden en een goede groene fiets. Vlees, boter, kaas en eieren voorzien ons van een hoogwaardig palet aan aminozuren, vetten, vitamines en mineralen. Het vervangen daarvan is geen simpele klus. Je moet echt heel veel planten en vooral heel veel verschillende resultaten van plantaardig voortplanting eten om dezelfde hoeveelheid essentiële aminozuren binnen te krijgen als in een simpel eitje-uit-eigen-tuin, een blokje kaas of een stukje biologisch vlees zitten. En dan nog is het niet genoeg om je optimale groei en bloei te borgen en moet je synthetische want veganistische vitamines bijslikken. Ben je daarnaast ook nog van de absurde mening dat je dik wordt van koolhydraten - maar niet van caloriën – en blief je geen peulvruchten, dan zijn de rapen overgaar en ben je de zure sigaar als jonge deerne. Ik respecteer het, maar ik snap het niet. En dat ergert mij.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een ingewikkeld stukje, moet ik zeggen, Luutsche. Het is duidelijk verteld waar jouw grote ergernis ligt. Er zal echter weinig aan te veranderen zijn, denk ik.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk stukje, maar ik ben bang dat je het punt van de satire een beetje mist. Een satire is bedoeld als een verhaal over een bepaalde situatie, die zó absurd is dat de mensen de dwaasheid van de situatie beginnen in te zien. Wat jij hebt geschreven is duidelijk een ergernis, maar het is geen verhaaltje, meer een column. Je begint met de opzet van een verhaal, wat veelbelovend kan zijn, maar daarna kijk je hier niet meer naar om. Probeer dus vooral door middel van het laten zien van een verhaal je punt te maken, zonder het zomaar te vertellen. Graag gelezen!