Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#211 lang verhaal

Mijn huisarts is een klootzak. Geen reden om er doekjes om te winden. We zijn mannen onder elkaar hier. Een klootzak. Ik had al een paar weken last van hartkloppingen en ik maakte me er niet echt zorgen om. Als het nog een weekje zo door was gegaan had ik me er nog geen zorgen over gemaakt, maar ik maakte een fout. Ik maakte die ene fout waarvan iedere man weet dat je die nooit moet maken. Ik vertelde het mijn vrouw. Of nee, ik vertelde het niet eens. Ik deed iets veel dommers. Ik vertrok mijn gezicht en wreef over mijn borstkas. Ik weet het. Hoe dom kun je zijn. Ik was niet scherp. Dus, ik naar de dokter. Want, hoe onmannelijk ook, het is altijd nog beter dan het constante gevraag of ik dat hartdingetje al heb laten nakijken. De praktijk van mijn huisarts zit naast het ziekenhuis. Geen grap. Je moet letterlijk op de parkeerplaats van het ziekenhuis parkeren om er te komen. Dan moet je het ziekenhuis in om een parkeerticket te halen, weer naar buiten lopen en een deur verderop naar binnen bij de huisarts. Als hij pauze heeft, kun je hem zien staan roken met de ambulancebroeders achter de fietsenstalling van de Eerste Hulp. Nou ja, je kunt hem niet echt zíen, want hij staat schijnheilig net uit de kijklijn. Maar ik heb hem wel gezien. De klootzak. Hoe dan ook, ik had hartkloppingen. Daarbij had ik ook vaak steken in de rechterkant van mijn borstkas, een soort van samenknijpend gevoel. O ja, en soms ook pijnscheuten vanuit mijn oksel richting mijn hart. Maar goed, rechts, dus niet echt een hartklacht leek mij. Niet iets zorgelijks en we kijken het nog een paar weken aan. Het is vanzelf gekomen, het gaat vanzelf weer weg. Het is niet ondraaglijk. De meeste tijd niet meer dan vervelend. Het is er gewoon, weet je wel? Ik kreeg een borstonderzoek, een bloeddrukmeting en een standje. Deze arts die stiekem achter de fietsenstalling van een Eerste Hulp post staat te roken, gaf míj een standje. Zo van, je bent nog een jonge vent, je hoort geen hartklachten te hebben. Die bloeddruk is ook veel te hoog. En zelfs: sport je weleens? Natuurlijk sport ik niet. Ik ben niet een of andere klootzak. Ik heb een baan, dokter. Een vrouw. Kinderen. Godallemachtig. Sporten? Jezus. En dan nog dit: je zou niet moeten roken. Geen grap. Deze achter-de-fietsenstalling-rokende kwakzalver had het lef mij aan te spreken op mijn rookgedrag. Ik rook niet eens. Niet vaak tenminste. Soms, bij een biertje. Maar wie niet? Of als ik met mijn vrienden op stap ben. Of nu en dan eentje na werktijd. Oké oké, ik rook. Maar dat betekent niet dat ik een roker ben. Toch? Dus, zegt de arts, het is ofwel het syndroom van Tietze, wat nogal zeldzaam is, óf het zijn overbelaste longen en hoge bloeddruk van al het roken en niet sporten. Stress zou dat nog kunnen verergeren. Kan ook de aanzet zijn van OCPD, met dat roken en alles. Klootzak. Beter niet meteen met medicijnen ernaar gooien. Eerst die bloeddruk bijhouden en een beetje gaan bewegen. Train er een paar pondjes af, vetzak. Gaan met die banaan. Fijne dag nog en zo. Mijn moeder heeft het syndroom van Tietze. Bij-effect van haar fibromyalgie. Zeg je dat zo? Whatever. Dat is erfelijk, Tietze. Wat zeg je daarvan, Dokter Bibber? In your face. Wie is er nu de lelijke roker? Maar dat zei ik niet. Want dat wist ik toen nog niet. Ik heb het later geGoogled. Zullen we er nog eentje doen? We hebben nog vijf minuten.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Voortreffelijk stukje satire, Tilma. Uit hel leven gegrepen. Heel herkenbaar ook. Met heel veel plezier gelezen. Nog meer van deze stukjes

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tilma idd een lang verhaal. Voor jouw boodschap hoef ik niet te weten waar de parkeerplaats etc. zit. Of is het jouw bedoeling veel ergernissen te vertellen, dan is het goed gelukt. Het roken met de ambulancebroeders vind ik weer erg goed. De waarheid horen is bijna nooit leuk. Zelf licht de arts er ook een handje mee. Ik wens je een fijne zonnige middag, wordt je humeur beter van, mag ik hopen voor je vrouw!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel voor de positieve feedback, John, Levina. Mw. Marie, eigenlijk is het helemaal niet lang natuurlijk, maar het conformeert niet aan de 300 woorden uit de opdracht. Die 300 woorden grens hangt me eerlijk gezegd een beetje de keel uit. Het brengt namelijk teveel beperkingen in opbouw en ontwikkeling met zich mee waardoor deze opdrachten nooit echt het schetsmatige kunnen ontgroeien. Ik begrijp dat het voor een schrijfcoach ondoenlijk zou worden om tientallen verhalen van duizenden woorden te lezen en dat er ergens een grens getrokken moet worden. Aan de andere kant reageren natuurlijk ook niet alle coaches op alle verhalen, dus dat argument hoeft niet op te gaan. Deze week stap ik in ieder geval over de bovengrens heen omdat het stuk het nodig heeft. De parkeerplaats is essentieel. Het valt je misschien op dat er ook een fietsenstalling is? Ik heb zo mijn bedoelingen. Verder wens ik, ten overvloede, nog eens te benadrukken dat wat ik schrijf zowel nooit als altijd autobiografisch is. Ik ben mogelijk niet getrouwd, heb geen kinderen, geen baan en geen gezondheidsproblemen. klop klop. Ik rook ook niet. Of althans, niet vaak. Ik ben in ieder geval geen roker.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tilma: Deze zin onderschrijf ik zo graag:' Verder wens ik, ten overvloede, nog eens te benadrukken dat wat ik schrijf zowel nooit als altijd autobiografisch is.' Elke schrijver stopt iets van zichzelf in gedichten en verhalen, waarom dat zo uitpluizen?

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Met stijgende bloeddruk gelezen Tilma, ik was helemaal mee. Wat een hypocriete klootzak zet je hier neer.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De stijl die je hebt gebruikt voor dit verhaal past goed bij het personage, maar omdat het een personage is dat nogal op een vervelende manier (op zinsniveau vervelend, bedoel ik) denkt, is het wennen aan de stijl. Ook ik denk dat het verhaal strakker had gekund, dat je de kern eruit had kunnen pakken. Ik ben het met je eens dat 300 woorden weinig is, maar is ook een goede oefening om in een korte opdracht terug te gaan naar de kern van het verhaal; schrijven is schrappen. Overigens, een sidenote: voor zover ik weet heb ik tot nu toe op alle opdrachten gereageerd, die in mijn week geschreven zijn. (Ik weet het, het was geen aanval gericht op mij, maar ik neem het ook een beetje voor de andere coaches op ;)) Ik stel het volgende voor: schrijf een lang verhaal, waarin jij je verhaal kwijt kunt en ga vervolgens schrappen. Probeer rond die 300 te komen, om zo je punt, de kerngedachte van je verhaal op ons over te brengen. Het lange stuk zou je dan eventueel op 'proeflezen' kunnen plaatsen. Graag gelezen!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Mike, het was geenszins een aanval, maar onder het mom van als je er om vraagt, kun je het krijgen ook: Ik kan niet voor de hele community spreken, maar ik hoef niet verder terug dan weekopdrachten #209 of #208 om geen reactie van een schrijfcoach te zien. Volgens mij zit je daar zelf ook bij. Maar daarvoor, net als voor mijn keuze de voorgeschreven lengte te overschrijden, geldt: Hé, je hoeft het niet te lezen. In dit stuk schrap ik geen woord omdat het precies een rookpauze duurt om te vertellen. En dat is essentieel.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote: Tilma]Ik kan niet voor de hele community spreken, maar ik hoef niet verder terug dan weekopdrachten #209 of #208 om geen reactie van een schrijfcoach te zien. Volgens mij zit je daar zelf ook bij.[/quote] In dat geval, mijn excuses. Ik probeer altijd iedereen te beantwoorden, wellicht heb ik het stuk over het hoofd gezien. [quote: Tilma]het was geenszins een aanval, maar onder het mom van als je er om vraagt, kun je het krijgen ook:[/quote] Ik vroeg er geenszins om, maar vatte het verkeerd op, wederom mijn excuses. [quote: Tilma]Hé, je hoeft het niet te lezen.[/quote] Als schrijfcoach heb ik het gevoel van wel. Het voelt als een plicht om al het geschrevene te lezen, maar dat zal dan aan mij liggen. Ook in de toekomst zal ik je teksten blijven lezen. En nu weer even tot de discussie. [quote: Tilma]In dit stuk schrap ik geen woord omdat het precies een rookpauze duurt om te vertellen. En dat is essentieel.[/quote] Is het feit dat je een verhaal in een bepaalde tijdspanne kunt vertellen, essentieel? Is het niet juist de essentie dat er een goed verhaal wordt verteld, ongeacht de lengte?

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het feit dat je een verhaal in een bepaalde tijdspanne kunt vertellen, essentieel? Is het niet juist de essentie dat er een goed verhaal wordt verteld, ongeacht de lengte?
Ja en ja. En bedankt voor de excuses. Niet nodig, maar ik waardeer het gebaar.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker ritme, goede flow. Ik vind het ook sterk dat je een verschillend tempo gebruikt bij de 'dokters wereld' en die van de hp. Het staat sterk in de grond. De parkeerplek, of het ziekenhuis vind ik niet bijzonder nodig. Dat kan een lezer ook zelf bedenken door goed te framen. Het roken van de dokter was misschien zelfs nog sterker als hij stiekem om de hoek van zijn eigen praktijk stond. Eenzaam, op zijn telefoon oid. Ik snap het verband tussen je mannelijkheid en het kleinerende gevoel van 'het ziekenhuisterrein' op moeten rijden, maar vind het niet noodzakelijk genoeg om de driehonderd woorden te overschrijden. Schrappen is immers onze belangrijkste vaardigheid. En hij is al onteert door naar de dokter te moeten. Niet dat het fout is hoor, de flow in het stuk laat het lezen alsof het in driehonderd woorden past.