Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#211 De top vijf

‘Esmee, wat is jouw top vijf?’ Esmee schrikte op. Haar blik, die tot dan toe leek te zijn vastgekleefd aan haar boterham met kaas, zocht die van Karin. Via haar rokje, dat boven haar knieën eindigde, haar navelpiercing en lage decolleté kwam Esmee bij het hoofd van Karin uit. Het was niet de nochtans felle rode kleur van haar lippen die de aandacht van Esmee trok. Er was iets met de mond van Karin. Alsof er een uitnodiging op was aangebracht, in de trant van: pak me maar. Karin spreidde de vingers van haar rechterhand en trachtte haar kapsel wat extra krullen te bezorgen. ‘Mijn top vijf?’, vroeg Esmee. ‘Ja, ik neem aan dat je daar in je eerste week hier over hebt nagedacht.’ ‘Ik heb meer aandacht voor mijn werk, sorry.’ ‘Kom nou zeg’, ook Carla moeide zich nu met de zaak, ‘het eerste waar je naar kijkt is of er iets te batsen valt.’ ‘Batsen?’, vroeg Esmee. ‘Ja’, zei Carla. ‘Naaien.’ Esmee nam nog een hap van haar maaltijdsalade. Ze voelde zich op een kruispunt staan, dat ze veelvuldig in haar middelbare schooltijd was tegengekomen. ‘Uhm, die Freek is wel leuk.’ ‘Freek, daar moet je heel erg voor uitkijken.’ Esmee zag dat er iets veranderde in de blik van Karin. ‘Freek komt leuk over, en hij zal ook best een flinke gehaktstaaf tussen zijn benen hebben, maar…’ ‘Wat?’, vroeg Esmee. ‘Hij moest een maand geleden bij de directeur komen.’ ‘Dat zat er ook wel een keer in’, zei Carla. ‘Wat had hij dan uitgevreten?’, vroeg Esmee. Karin opende haar tas en pakte er een papier uit. BANGALIJST NOOITGEDACHT BV, las Esmee. ‘Dat is het met mannen Esmee, ze hebben geen respect voor vrouwen’, waarna Karin de rest van de top vijf wilde horen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker roddelen overelkaar, daar kunnen mensen geen genoeg van krijgen. Je geeft dat goed weer. De waarheid ligt ergens in het midden, zo'n A4-tje is gauw zelf gemaakt. Ben benieuwd of Karin achter de schermen toch stiekem op de Bangameneer valt en de 'nieuwe ' zo aan de kant wil zetten. Angst is een sterke raadgever. Je ziet, je inspireert me met jouw tekst. Schrijversdingetje:Esmee schrikte op schrok. Ik heb weleens de tip gekegen dat het sneller leest als je alles in de tt schrijft, dus dan wordt het: schrikt. Fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeggen vrouwen dat, batsen, naaien, gehaktstaaf? Of benut je dat hier satirisch om het heteroseksuele element wat platvloers weg te zetten tegen het veel sensuelere Sapphisme? Dat geeft het natuurlijk wel een heel nieuw laagje lezersbedrog.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb moeten opzoeken wat Sapphisme is, dus daar heb ik niet over geschreven. Dit gesprek heb ik vrijwel letterlijk opgevangen op mijn werk, met in de hoofdrollen twee vrouwen van 30 en één van 63. Dank voor jullie tips en commentaren.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk, een goede satire, mooi gedaan! Ik denk dat er hier en daar nog iets verbeterd kan worden in de dialogen. Er zitten uitgesproken zinnen in die niet helemaal geloofwaardig overkomen, vooral door de stijl. Bijvoorbeeld: [quote: Martijn Katsman]Wat had hij dan uitgevreten?[/quote] Vooral het woord 'uitgevreten' vind ik niet bij de gemoedstoestand van Esmee passen. Volgens mij is ze nieuw en een beetje nerveus. Ik denk dat ze het anders zou brengen: 'W... Freek? Dat kan toch niet?' Iets in die richting, dat haar nervositeit eruit blijkt. [quote: Martijn Katsman]‘Ik heb meer aandacht voor mijn werk, sorry.’[/quote] Ook bij deze vind ik het iets te direct voor Esmee. 'Ze keek naar de stapel documenten naast haar. "Nou, nee. Ik ben best druk geweest.' Kruip in je personages, in hun gemoedstoestand. Dialoog spreekt boekdelen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Graag gelezen!