Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht #211 - Satire

De Markt Onze dorpsmarkt is een openbare plaats waar iedereen mag zeggen wat hij wil, zeker als het weer redelijk is met een schraal zonnetje en de geur van warme noten. Maar dat buurvrouw S. die tweeëntachtig is en de dingen niet meer zo goed begrijpt, boos is en onder haar schuddende grijze jonge-meisjeskapsel met grote gebaren zo hard schreeuwt dat zij een tweeënveertigjarige in barensnood lijkt, maakt dat zij het grootste gelijk van de vismarkt moet hebben, ook al is het een kaasmarkt of een algemene markt. Zo hard schreeuwt zij tussen haar gouden brilletje en haar uitstekende kin dat ik zeker ongelijk moet hebben, zelfs als ik geen idee heb waar zij het over heeft. Dat mag nu eenmaal op de markt in een schraal zonnetje. En dat marktgangers en omstanders mevrouw S. in de geur van warme noten een onbeschofte graftak vinden, mogen zij ook zeggen, zelfs zo dat zij het zal horen en de tak met haar inkopen mee naar huis zal nemen, in haar tuintje planten totdat zij voorgoed verdwijnt in een wuivend takkenwoud. Wat de omstanders en ik niet mogen, is buurvrouw een gevoelige schop onder haar achterste geven. Want zij is nu eenmaal tweeëntachtig en een beetje bibberachtig, zegt zij. En niet alleen daarom, zij zou de gewapende macht erbij halen en iemand beschuldigen van mishandeling ook al was het een voet die haar achterwerk trof. Welnu, er mogen allerlei dingen op de markt wel en niet. Ik moet het maar weten of vermoeden en mij er aan houden. Daarom, als mevrouw S., het rijke jong gebleven weeuwtje met de harde stem, mij met gebolde zeilen de rug toekeert en voor de wind de markt verlaat, is het vast niet toegestaan noch aan te bevelen dat ik per ongeluk en per abuis geheel onopzettelijk mijn wandelstok of een tentstok of desnoods een verdwaalde komkommer tussen haar voeten steek. Want ik blijf altijd heer en beleefd op de markt, de publieke plaats van het vrije woord. Ik zal immers ook snel tweeëntachtig zijn naar de eeuwigheid gerekend. Boos? Welnee.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, waar ligt de grens. Je zou weleens even... Schrijftechnisch leest het fijner als je niet in een blok presenteert. Af en toe een witregel doet wonderen. Bijv. Onze dorpsmarkt is een openbare plaats waar iedereen mag zeggen wat hij wil, zeker als het weer redelijk is met een schraal zonnetje en de geur van warme noten. De buurvrouw... na de witregel. De lange zinnen zijn knap gedaan. Zelf vind ik het prettiger iets korter. Men zegt wel dat je meer vaart in je verhaal krijgt. Fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mij betreft had je kwaad mogen worden dat ze je voor de voeten liep en dat je het liefst haar rollator met benzine had overgoten en af had geduwd de vis markt op of dat je haar finaal pootje had gelicht met die verrimpelde pruimensnuit. Die overdrijving waar Meikie het over had, snap je? Nu kom je zelf eigenlijk als onaangenaam over. Wat zei ze dan eigenlijk, die tak?

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik lees ingehouden woede, die had ik er graag uit zien komen. Wat een irritant wijf, ik snap de frustratie. Vroeger dacht ik dat alle oude mensen mild waren en deugden. En zo verwerkt een mens nogal wat teleurstellingen in zijn leven.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk geschreven, ik ben het eens met de bovenstaande reacties. Alles wat ik tijdens het lezen aan feedback had, is al door door anderen genoemd. Vooral deze twee: Onderbreek het verhaal met witregels, dat leest iets makkelijker. Overdrijf, maak het absurd, laat ons de dwaasheid van de menselijkheid zien! Graag gelezen!