Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#210 Tijdljn

De zoemer gaat. Het nieuwe schooljaar is begonnen. De vader van de tweeling moest een grote boodschap doen. Nu werpt hij nog even een blik in de klas. Waarom is het daar zo’n bende? “Waar is meester, jongens?” “Weten we niet. Niemand heeft hem gezien.” “Ook niet gebeld of zo?” “Ik heb ‘m geappt, maar hij reageert niet.” “Wie wil er naar de directeur gaan?” “Ik kan wel even blijven. Ik ben Herko, de vader van Wim en Wil. Zullen we samen wat leuks doen?” De nieuwe meester zoekt in de kast naar vellen blanco papier. Er ligt een geopend pak 90 grams A4. De kinderen geven ze door. “Pak allemaal een ballpoint of een potlood.” “Wonen we hier in het natte of op het droge deel van Nederland?” “Het droge, meester, want er zijn dijken.” “Heel goed, jij hebt alvast een voldoende verdiend. Maar zonder die dijken zou het hier onderlopen, daarom is dit het natte deel van Nederland. Het woord Neder-land betekent laag-land. Hoe oud denken jullie dat dit natte deel van Nederland is?” De antwoorden lopen uiteen van honderd tot tienduizend, zelfs honderdduizend. “We gaan een tijdlijn maken. Leg je papier dwars voor je, zodat het zo breed mogelijk is. Trek door het midden een streep van links naar rechts.” “Heb je dat, zet dan helemaal rechts een klein staand streepje en schrijf er NU bij.” “Mag je er ook de datum bij schrijven?” Herko knikt. “In welk jaar zijn jullie geboren?” Drie zittenblijvers zijn uit 2008 en de andere kinderen een jaar jonger. “Oké, dan zet je nu een tweede streepje, een klein stukje naar links. Schrijf je geboortejaar erbij.” De tijdbalk gaat steeds meer betekenis krijgen als het jaar tweeduizend, de Tweede en de Eerste wereldoorlog, Napoleon en Alva een plek krijgen. “In het begin vroeg ik hoe oud jullie denken dat Nederland is. Oost-Nederland is behoorlijk oud, maar hier, het natte deel is veel jonger: tienduizend jaar.” Twee vingers vragen om aandacht. Meester wijst er een aan. “Toen liepen de sabeltandtijgers en mammoeten naar Engeland.” De deur van de klas gaat open en de directeur komt binnen. Hij kijkt ernstig. “Jullie meester is met de fiets gevallen. Hij is naar het ziekenhuis. Het lijkt mee te vallen, maar we zitten wel met een probleem, ik heb niet zo gauw een vervanger.” “Wij hebben al een nieuwe meester!”

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Die Peter is van alle markten thuis, Geschiedkundig verantwoord en graag gelezen. Mooie oplossing voor het leraren tekort

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar zit die vader van de tweeling aan het begin van het verhaal nou gewoon op school te poepen? Ja, hè? Goed verhaal verder. Suikerzoet, maar wat geeft dat?

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
John: ik heb gastlessen over het N-H landschap gegeven en een project over stolpboerderijen Tilma: dwingende reden ja bedankt voor het lezen beiden

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker praktische oplossing Peter, meteen aan de slag. Veel aandacht voor de inhoud van de les in dit verhaal, mooi gevonden, je verhaal is hiermee voor mij lekker 'ouderwets' schools. De eerste alinea moest ik een paar keer lezen. Dat komt door de verschillende tijden en de volgorde in de informatie. Een suggestie; als je start met de zoemer en daarna duidelijk wordt dat vader nog op school rond wandelt, is dat verholpen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, met al die verhalen die er in je schuilen, zou je een fantastische leraar zijn. Je tekst geeft mij, net zoals Lizette hierboven aangeeft, een heerlijk ouderwets gevoel. Die tijdlijn past er dus perfect bij!

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dank je Chantal, ik weet zeker dat je gelijk hebt, ik heb ook zijdelings voor het onderwijs gewerkt, onder meer leesbevordering, educatieve uitgaven, projecten, gastlessen, opleidingen in militaire dienst, artsenbezoekers you name it in een klas heb ik rust aan m'n kont hangen, zeggen ze, de kinderen willen leren omdat ik boei, maar elke dag gevangen zitten in een lokaal trok mij niet, ik wil creatief bezig zijn, geen CD 'naar buiten allemaal, dan zoeken wij de wielewaal' de overheid maakt het onderwijs kapot Johan Kieviet was een van mijn voorbeelden: verteller pur sang en leerlingen moeten zelf actief leren, de leraar moet ze leren zelf vragen te stellen, omdat ze willen weten bedankt voor je fijne reactie

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina en NDD: bedankt eigenlijk jammer dat ik de hele les niet kan geven hier, want die is erg leuk, al zeg ik het zelf het kan sowieso niet hier want les is interactief

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond geschiedenis nooit interessant op school, maar ik denk dat ik de verkeerde leerkracht had..

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Est: dank voor je leuke reactie van de lagere school komend moesten we toelatingsexamen doen voor het vervolgonderwijs ik was toen al een verhalenverteller, ik saboteerde het geschiedenisexamen door alle 'domme' leervragen neer te sabelen met argumenten en gratis verhalen op de achterkant van het papier te pennen, razendsnel want de tijd was beperkt ik kreeg mijn zesje en een lesje (straf) mijn ouders wilden dat ik naar de hbs ging, ik wilde naar de meubelmakersschool, dus moest het lager zijn dan een zes, en dat is gelukt, en dat was leuk, maar met een jaar vertraging kwam ik toch op de hbs terecht, ook leuk uiteindelijk, toevallig had die school hele goede leraren, zelfs voor geschiedenis. we hoefden niks te leren we mochten zelf bepalen wat we opzochten en lazen, als we er maar over schreven of vertelden zo is het gekomen, Est

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat klinkt als een school met zeer vooruitstrevende leerkrachten. Lekker een beetje de intrinsieke motivatie stimuleren terwijl je de leerlingen het idee geeft dat ze niets hoeven te leren. De beste manier om te leren. En voor sommige een manier om hun vertelvaardigheden te verheffen tot een kunst.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Est: niet voor alle leerlingen de beste methode, helaas, het zit er niet altijd in

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker vlotjes! Ik krijg er ook een beetje een 'Catch me if you can' gevoel bij, die film met Leo DiCaprio die in een van de scenes de rol van leraar overneemt :).