Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#208 Onder behandeling

‘Goedemorgen, neemt u plaats.’ Dr. Gunnemans wijst minzaam op de ongemakkelijke stoel aan de andere kant van zijn bureau. “Wat kan ik voor u betekenen?” Ik hakkel nooit, maar nu merk ik hoe de informatie die ik wil overbrengen als een jong geitje door mijn systeem buitelt. “Ik..ik doe de laatste tijd zo vreemd, dokter. Sinds ik ben gestart met de Artificial Emotions behandelingen, ben ik mezelf niet meer. Mijn efficiëntieniveau hapert op een schamele 75 procent en mijn gegevens lijken hun logica te verliezen. Ik verlies kostbare tijd door simpelweg voor me uit te staren en.. en gewoon niets te doen.” Ik krijg de woorden bijna niet geprogrammeerd, maar ik besef dat ik, voor een passende oplossing, volledig moet zijn. Dr. Gunnemans zucht terwijl hij wat aantekeningen maakt in mijn dossier. Dan kijkt hij me aan. “Beste R. Olivia, u wist van tevoren dat een AE behandeling niet zonder risico’s zou zijn. Dit zijn bijwerkingen die u kunt verwachten. Emoties hebben nu eenmaal hun eigen wil. We kunnen ze toedienen, maar de uitwerking ervan is onvoorspelbaar en verschilt van geval tot geval.“ Weer typt hij vluchtig wat in mijn dossier. “Ik vrees dat u een ingebouwde gevoeligheid heeft voor de AE. De enige oplossing is de behandeling stoppen. Dan zult u uw normale werkzaamheden in no-time weer naar behoren kunnen uitvoeren.” Ik knik en heel even overweeg ik de stekker er uit te trekken. Maar dan overvalt het me weer. Plots stroomt er iets door mijn bedrading. Een ritmisch pulseren vult mijn metalen omhulsel en voordat ik het besef zoom ik in op het uitzicht dat zich achter het raam voor me uitstrekt. Ik hoor merels zingen, zie hoe het groen zich laat omarmen door de lentezon en ik voel……Oh mijn god, ik voel! Vlug sta ik op. Ik wil geen seconde langer binnen zijn. En terwijl er een ‘Dank u dokter’ achter me aan fladdert stap ik de echte wereld in.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Chantal: ook voor de robot een eigen beslissing over zijn bestaan, leuk gedaan dokter Gunnemans, een roboticapsycholoog? goed idee

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je neemt me helemaal mee, mooi hoe je in de voorlaatste alinea de weerspiegeling van de emoties in de robot weergeeft. Goed gedaan. Fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Chantal. Een robot die merkt dat hij zichzelf niet meer is en daar hulp voor zoekt, sterk gevonden. Graag gelezen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, dank voor je reactie! Niets menselijks is een robot vreemd, dus ook een afspraak met de psycholoog (roboticapsycholoog is een prachtige naam) hoort erbij! Marie, Est en Meiga bedankt voor jullie fijne commentaar!

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Chantal, Goed beschreven hoe de robot probeert om met menselijke emoties om te gaan. Even twijfelt ze of ze niet terug wilt naar haar oude leven als emotieloze robot. Gelukkig beseft ze op tijd hoe fijn het is om gevoelens te hebben. Ik zat er helemaal in. Leuk bedacht!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is al gezegd, maar de robot-therapeut is een leuke. Ik vraag me zo langzamerhand alleen wel af of die robots nou echt allemaal een gevoelsleven zullen ambiëren. Mooiste element van je tekst: 'oh mijn god...'

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jurrit en Tilma dank voor jullie reactie! Tilma, is het de behoefte van de mens of de wens van de robot? In mijn verhaal is het de mens die de behandeling start (om meer uit de robot te halen?), maar de robot die plots voelt wat het is om mens te zijn. En dan wilt ze niet meer terug. Tja, kan je haar dat kwalijk nemen?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je verhaal geeft mij nog meer het gevoel dat mensen het gevoelsleven van elkaar nauwelijks begrijpen of willen begrijpen. Laat staan dat van robots. Ik val voor de zin: 'Plots stroomt er iets door mijn bedrading.'

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Origineel verhaal! Ik heb er weinig op aan te merken, behalve dit dingetje: [quote: edwinchantalenquinten]Dr. Gunnemans wijst minzaam op de ongemakkelijke stoel aan de andere kant van zijn bureau.[/quote] In deze zin zitten twee gevallen van tell, in plaats van show. Wat is 'minzaam' wijzen? Vertel het niet, laat zien waarom het minzaam is. En wat maakt de stoel ongemakkelijk? Show, don't tell! Graag gelezen!