Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#207 Mailtje

Van Ton Badhemd Aan Bert van Tongeren Onderwerp Je verzoek van zojuist om iets te bespreken Bert, Zometeen kom ik niet bij je langs om iets met je bespreken. Ter toelichting het volgende. Op dit moment zet ik alles op alles om de kwartaalprognose af te ronden voor bespreking a.s. dinsdag in het MT. Hoewel ik op vrijdagmiddag altijd werk tot drie uur, voorzie ik dat het vandaag zeker tot een uur of negen vanavond duurt, voordat ik die klus heb geklaard. Je herinnert je ongetwijfeld nog dat jij mij eergisteren die opdracht gaf, terwijl die al enige tijd op jouw bureau lag. En nog vorige week meldde jij in het afdelingsoverleg dat Marieke – die deze prognose altijd opstelt – voorlopig nog met ziekteverlof is. Dat ik je nu toch even snel dit mailtje stuur komt omdat het niet netjes zou zijn om niet bij je langs te lopen zonder je daarover te berichten. Ik weet hoe onplezierig dat aanvoelt, je bent immers al diverse keren zonder bericht een met mij gemaakte afspraak niet nagekomen. Ik stel voor dat we het er a.s. maandagmiddag over hebben. En dan bedoel ik niet alleen datgene waarover je mij nu wilde spreken; daarnaast vind ik het belangrijk onze werkrelatie nader te bezien. Ik plan hiervoor een afspraak in onze agenda’s. Ton

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou Ton, ik bevind me al een poosje niet meer in het memo-circuit, maar ik denk dat deze keurig is hoor! Niets op aan te merken. De baas (zo heette dat vroeger, een leidinggevende) mag in zijn handen klappen met jouw HP. Hier: 'Op dit moment zet ik alles op alles om de kwartaalprognose af te ronden voor bespreking a.s. dinsdag in het MT.' mis ik een 'de' voor 'bespreking'? Ik weet niet wat MT is, is dat belangrijk?

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Stella, Dankjewel voor je reactie. Prijs je gelukkig dat je niet meer in zo'n memo-circuit zit. En ach, wat is belangrijk? Kantoorpraat, afko voor ManagementTeam. Tevens kan de 'de' in het spraakgebruik ook gemist worden, zoals overigens veel gewauwel op kantoor... Je opmerking 'keurig, niets op aan te merken' klopt in die zin, dat ik het netjes wilde houden voor de verandering; ben daardoor iets te dicht bij de realiteit (zoals ik me die voorstel) gebleven.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, die realiteit op kantoor. Ik zie het weer zo voor me en krijg ook weer spontaan de kriebels. Blij dat ik eruit gestapt ben en voor mezelf begonnen ben! Goed geschreven, Ton.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Onze werkrelatie nader te bezien. Als ik dit lees lopen de rillingen al over mijn rug. Ik houd het persoonlijk liever op drie uur en negen uur. Maar ach.. dat zijn peanuts. Graag gelezen, Ton.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton: goed geschreven, niks op aan te merken maar dit soort memo's helpt niet om de werkrelatie op te lossen, is mijn ervaring met alles wat je vastlegt zet je jezelf op achterstand omdat jij degene bent die het moet uitleggen met enig nadenken over de woordkeus kun je tactischer optreden je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je, naast het te bespreken onderwerp ook enkele werkafspraken aan de orde wilt stellen of evalueren en noem er een biijv. de communicatie met logistiek (wat jullie beiden aangaat) snap je?

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, een heel realistische situatie, alleen denk ik dat je hierna wel op zoek zal gaan naar een andere werkgever. Mijn ervaring (lang geleden) was dat een leidinggevende deze assertieve houding niet erg waardeert. Maar in de huidige situatie met zoveel vacatures is een risico nemen misschien wel goed. Een goed opgebouwd stuk en keurig taalgebruik. De ernst van de onvrede is voelbaar. Graag gelezen Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
WAT ALS....het anders is dan iedereen hierboven (doem)denkt? Aan Ton Badhemd Re: Onderwerp Je verzoek van zojuist om iets te bespreken Ton, Jammer dat je vanmiddag niet komt. Maandag heb ik genoteerd in mijn agenda, Als jouw baas heb ik uiteraard een visie op jouw functioneren en die wil ik graag met je delen. Mijn gedachten werden afgelopen dagen zoveel in beslag genomen door mijn privéomstandigheden m.b.t. Marieke, dat ik mij totaal niet heb gerealiseerd hoeveel tijd het kost om die prognose af te maken. Daar bied ik je mijn excuses voor aan. Aangezien ik voor vanavond verder geen afspraken gepland heb staan stel ik voor om je te komen helpen, zodat het misschien eerder af is dan negen uur. Ik zorg voor pizza's en een drankje, dan kunnen we het nuttige met het aangename combineren. Ik hoor graag van je of je op mijn voorstel ingaat. Als je echter liever alleen werkt aan de prognose - om welke reden ook -dan is dat uiteraard ook prima. Bert Expect the unexpected; dan kun je zomaar aangenaam verrast worden (zelfs door je baas)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mij had je gelijk met: 'Zometeen kom ik niet bij je langs om iets met je bespreken. Ter toelichting het volgende ... ' Ik weet het, een verhaal is niet slechts een zin, toch geeft een zin mij de zin om door te lezen. Ook al om dat ik twijfelde of het nu zometeen is of zo meteen. Als ik het Groene Boekje raadpleeg is het los, volgens het Witte Boekje mag het allebei. Wat mij betreft doet zoiets niets af aan een verhaal. Wel leer ik graag van goed taalgebruik.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, je maakt wat los met deze mail. Leuke mail in return van Karinska (de baas), zo kan het ook. Als er dingetjes zijn direct bespreken, klaart meteen de lucht. Grappig Levina ik heb het niet opgezocht, maar ik struikelde ook een beetje over 'zometeen'.Dank je leerzaam. Goed voorstelbaar deze mail van je. Fijne avond.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Peter, dankjewel voor je reactie. Tja, wat is wijsheid in zo'n geval? Hoewel dit (uiteraard) fictie is, kan ik je verklappen dat ik in de afgelopen decennia al menig keer dit soort teksten in mijn hoofd heb gehad, die overigens veel strijdlustiger en bloediger gedachten verdrongen. Dat luchtte wel even op ;) Ik onderschrijf je ervaring; vaak draaide het bij mij dan ook uit in botweg berusten of - inderdaad - wat meer tactische en wollige teksten.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Connie, dankjewel voor je complimenten! Ik glim ervan! Hoe het met HP afloopt weet ik niet, als Bert verstandig is bindt hij in want deze werknemer is natuurlijk goud waard; ik ken hem namelijk ... :D :D

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karinska, dankjewel voor je toffe mail! Wat een leuke en verrassende reactie! Je geeft er een originele wending aan. Daarmee zal Bert zijn personeel meteen wind uit de zeilen nemen. Of ... wordt het verdacht? Ik bedoel, eh ... 'privé' in relatie tot 'Marieke' en dan nog vanavond met Ton 'pizza's en en drankje' ... Karinska, dit kan natuurlijk ook aanleiding geven tot verdere fantasieën ... :o

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Levina, dankjewel voor je reactie. Ik ging ervan uit om in de openingszin van de mail maar meteen de (voor de HP toch wel moeilijke) boodschap te geven, dan is dat maar helder.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Annetteke, dankjewel voor je reactie. Jouw 'Leest lekker weg!' ervaar ik als een groot compliment; ik worstelde nl. bij het schrijven met het formele karakter van de mail.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karinska, dankjewel voor je toffe mail! Wat een leuke en verrassende reactie! Je geeft er een originele wending aan. Daarmee zal Bert zijn personeel meteen wind uit de zeilen nemen. Of ... wordt het verdacht? Ik bedoel, eh ... 'privé' in relatie tot 'Marieke' en dan nog vanavond met Ton 'pizza's en en drankje' ... Karinska, dit kan natuurlijk ook aanleiding geven tot verdere fantasieën ... :o
Tja, hoe de situatie tussen Bert en Marieke precies zit is de vraag, he? Aangezien ik heb geleerd dat je als schrijver e.e.a. aan de lezer moet overlaten qua invulling laat ik jou suggestie mbt mogelijke andere wendingen graag aan jou zelf over. Uiteraard zegt zo'n invulling ook wel iets over de lezer zelf. :D

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Die Ton toch. Hij geeft Bert wel lik op stuk. Een man met lef. Goed gedaan. Ik zit trouwens ook met zometeen. Een kleinigheid uiteraard.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ton, ik heb ooit een boek gelezen dat helemaal was opgebouwd uit mailtjes (en andere berichtjes) over en weer. Het leek me vermoeiend, maar het was een fantastisch boek. Leuk dat jij ook voor deze vorm hebt gekozen! Ton is duidelijk en zuiver. Ik hoop dat Bert het kan waarderen!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tja, dankjewel voor je reactie. HP is meestal niet zo dapper, maar het is een keertje genoeg en dan ... Dan stuurt hij een mailtje ipv verbaal los te gaan, is soms wel zo veilig ....

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Chantal, dankjewel voor je reactie. Was dat misschien een boek van van Charles den Tex? Vlgs mij heb ik van hem ooit iets in die vorm gelezen.