Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#207 Ordinaire Tiran

‘En nu is het genoeg,’ schreeuwde ik. Ik sloeg mijn handen op mijn bureau. Een stapel papier vloog door het kantoor. Afgelopen maanden waren hels. Er moest een einde aan komen. Eerst lokte hij me hierheen met een mooi aanbod. Ik zei hem dat zijn aanbod te mooi was om waard te zijn. Helaas wist ik niet dat mijn woorden om werden gezet in een harde werkelijkheid. ‘Wij nemen helemaal niets meer door. Zeker niet na die ravage bij Leenders. Man, man, man, wat een ellende!’ ‘Maar Chantal…’ sputterde hij voor ik hem onderbrak. Er ontstond een frons op zijn gezicht. ‘Nee geen maar. Jij gaat nu maar eens naar mij luisteren.’ Ik trok mijn jasje naar beneden en sloeg mijn armen over elkaar. ‘Jij bent het meest onuitstaanbare stuk vreten dat er bestaat. Je behandelt niet alleen mij, maar heel de afdeling als je sloofjes. Je bent een ordinaire tiran.’ Zijn blik deed me denken aan een kleuter dat net zijn lolly in de zandbak liet vallen. Mooi zo, die had ik even op zijn plek gezet. ‘Chantal,’ zei hij koeltjes, ‘ben je nu klaar?’ ‘Geloof me, ik heb je nog zoveel meer te vertellen. Maar ja, de rekeningen betalen zichzelf niet hé.’ ‘Het doet mij deugt dat je de firma nog niet wilt verlaten. Ik wil je vragen waarom je niet eerder naar me toe bent gekomen?’ ‘Waarom ik niet eerder naar je toe ben gekomen? Je bent nooit hier. Je komt je afspraken niet na en je bent zo meegaand als een stuk beton.’ Ik voelde dat mijn wangen warm werden. Mijn hoofd begon te bonken. De frustratie moest eruit. Alles wat hij toen tegen me zou zeggen zou verkeerd zijn geweest. ‘Gefeliciteerd Chantal. Je slaat de spijker op de kop, ik had gehoopt dat je eerder aan de bel zou trekken. Het management is opzoek naar een standvastige en eerlijke vertegenwoordiger. Ik denk dat ik die zojuist heb gevonden. Ik wil je graag verwelkomen in het management team.’ Misschien kon er dan toch wat goeds uit zijn mond komen.

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk beschreven. Bij mij blijft de vragen wil je wel in het management team werken als je met zo een man moet blijven werken.
Ik zei hem dat zijn aanbod te mooi was om waard te zijn. .
Het aanbod is te mooi om waar te zijn.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
RoyK., Het is de klassieke kantoorsituatie. Op zich prima. Het is wat omslachtig in de uitvoering. Probeer compact te schrijven, dat bevordert het leesgenot en daarmee de beleving. Paar voorbeelden
‘Maar Chantal…’ sputterde hij voor ik hem onderbrak.
de volgorde in tijd van het sputteren en het onderbreken blijkt niet uit de zin. Houd het simpel.
Er ontstond een frons op zijn gezicht.
ontstond? in de zin van groeien? Op zijn gezicht? Ja, niet op zijn achterwerk. Misschien gewoon 'hij fronste'
Je behandelt niet alleen mij, maar heel de afdeling als je sloofjes.
de samentrekking rammelt. Daar bij hp is in een opgewonden stemming, laat dat blijken uit de zinsconstructie. 'Je behandelt mij en de hele afdeling als je sloofje.'
Zijn blik deed me denken aan een kleuter dat net zijn lolly in de zandbak liet vallen.
dit is een intermezzo vd schrijver dat geen recht doet aan het personage op dat moment. Mijn advies: schrappen. Het klopt ook niet met het vervolg:
‘Chantal,’ zei hij koeltjes, ‘ben je nu klaar?’
Als de baas zo koeltjes reageert zou hij dan gekeken hebben als die kleuter uit de beeldspraak?
‘Het doet mij deugt dat je de firma nog niet wilt verlaten. Ik wil je vragen waarom je niet eerder naar me toe bent gekomen?’ ‘Waarom ik niet eerder naar je toe ben gekomen?
algemene tip: vermijd zo'n herhaling vd vraag. Het dient geen enkel doel. De lezer heeft de vraag net gelezen, ga direct door met de dialoog.
Ik voelde dat mijn wangen warm werden.
in de 1e persoon is ik 'voelde dat' vrijwel altijd overbodig. 'Mijn wangen werden warm' is precies genoeg.
‘Gefeliciteerd Chantal. Je slaat de spijker op de kop, ik had gehoopt dat je eerder aan de bel zou trekken. Het management is opzoek naar een standvastige en eerlijke vertegenwoordiger. Ik denk dat ik die zojuist heb gevonden. Ik wil je graag verwelkomen in het management team.’
te lang voor in een dialoog - schrap in elk geval de twee gezegden! En plaats een komma voor de aanhef (dat is een taalregel). zelf vind ik dit voldoende: Gefeliciteerd, Chantal. Het management is op zoek naar een standvastige en eerlijke vertegenwoordiger. Ik verwelkom je in het managementteam. (Terzijde, vermijd 'willen' in dit soort zinnen: ik wil je verwelkomen / ik wil je bedanken.)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Onverwachte twist aan het einde. Hoe zal de samenwerking verder verlopen? Kijk nog even naar deze zin: 'Maar ja, de rekeningen betaling zichzelf niet hé.’

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jij schrijft waar we allemaal op hopen als het tegenzit. 'Het is een test, het is een test' Mijn protagonisten hadden je leidinggevende overhoop geschoten voor hij de kans kreeg het te vertellen. Fijn dat het hier wel goed gaat.

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan, Dit blijft een verbeterpuntje voor mij. Dit is het eerste verhaal wat ik in ik-vorm en verleden tijd schreef. Daarom is de tip over ''ik voelde'' erg nuttig. Een vraagje nog. Waarom is het verstandig om ''willen'' uit dit soort zinnen te laten? Levina, Bedankt voor de opmerking. Heb het aangepast. Nancy, Stella, Bedankt voor jullie reactie.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Roy, met een waterval van woorden, krachtig door de opgebouwde frustratie, heb je een goed verhaal neergezet. Je openingszin is erg raak en geeft aanleiding tot verder lezen. Zo'n onverwacht einde mag ik wel. Graag gelezen, Groet Connie

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Royk,
Waarom is het verstandig om ''willen'' uit dit soort zinnen te laten?
deze dus: 'Ik wil je graag verwelkomen in het management team.’ Het 'wil' geeft een wens aan en die is niet van toepassing. ik verwelkom je in het team.

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
CCScharl, Bedankt voor je mooie woorden. Het overbrengen lukt me ondertussen aardig. Nu de techniek wat verbeteren! :-) Jan, Duidelijk, nu snap ik het. Is het compact schrijven ook van toepassing op lange verhalen? Zoals romans? In de boeken die ik lees en waarschijnlijk daar mijn lering uit heb gehaald. Gebruikt de auteur ook de, wellicht overbodige, uitleg zoals ik dit doe.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
RoyK.,
Jan, Duidelijk, nu snap ik het. Is het compact schrijven ook van toepassing op lange verhalen? Zoals romans? In de boeken die ik lees en waarschijnlijk daar mijn lering uit heb gehaald. Gebruikt de auteur ook de, wellicht overbodige, uitleg zoals ik dit doe.
Wat mij betreft heeft compact schrijven de voorkeur in al het schrijven. Het heeft niets te naken met de lengte van het verhaal of roman. Anna Karenina (Tolstoj) is ook compact geschreven. ;)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Roy, idd zo wil iedereen het wel, maar in zo'n team? Het lijkt meer een nare droom. Graag gelezen en succes met alle verbeterpunten. Fijne avond.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
al veel gezegd ik heb het met plezier gelezen, er zit opbouw in en origineel einde een einde dat overigens beslist wel voorkomt, mensen die zich durven uiten kunnen vallen maar ook stijgen

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi verhaal. Je hebt al aanwijzingen gekregen. Management team - Managementteam. Hoewel je ook vaak management team leest, ben ik van mening dat het een woord moet zijn. Laatste zin veranderen in: Ik ben benieuwd hoe de samenwerking verloopt. (?)