Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht #205 - Ik wil dit wel

Hij kijkt het drietal nauwgezet aan. Hij speurt naar onvolmaaktheden en zoekt redenen die zijn keuze bepalen. Er komen vaker mannen langs. Soms worden ze enkel door hen bekeken met daaropvolgend een afkeurende blik. Hun ogen fonkelen, in de hoop dat hij een van hun zal kiezen en in de handen komen van een man die het beter voor heeft dan hun bewaker. Voorheen waren er andere meisjes vastgezet in de kooi. Sommige meisjes werden verkocht. De anderen, die niemand wilde, verdwenen en kwamen niet meer terug. Uiteindelijk werden ze vervangen door nieuwe meisjes. Ze wisten niet waar ze terecht kwamen indien het tot een verkoop kwam, maar iedere plek was beter dan dit onzekere leven. 'Ik wil dit wel' zegt hij wijzend naar het middelste meisje. Hij steekt de bewaker een zweterige bundel geld toe. Het verdwijnt in zijn jaszak en hij opent de kooi. Hij gebaart naar de meisjes om zich rustig te houden, ze weten dat er anders klappen vallen. Hij grijpt het middelste meisje bij de nek. De kooi achter haar sluit en hij overhandigt haar aan de man. 'Vanaf nu noem je Titi' en aait haar. Ze kijkt hem aan, met hoopvolle blik in haar ogen. 'Woef!' blaft ze. Hij knikt naar de broodfokker en verlaat het pand.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Alexander, Het begin moest ik herlezen; vanwege de opvolging van 'hij', 'mannen', 'ze', 'hen' en 'hun' volgde ik je verhaallijn niet zo goed. De verwarring zette zich daarna bij mij voort; door het consequent over 'meisjes' te hebben wil je kennelijk bij je lezer het beeld van een schimmige vrouwenhandel (of prostitutie?) oproepen om daarna te onthullen dat het om de handel van een broodfokker gaat. Dat komt bij mij wat gekunsteld over, eerlijk gezegd. Nog enkele aandachtspuntjes; - In de alinea die begint met 'Ik wil dit wel' komt een aantal keren 'hij' voor, niet duidelijk is wie je hiermee bedoelt. - 'dit' in 'Ik wil dit wel' verwijst naar een meisje, dus dan zou het 'dat' moeten zijn. - 'zweterige bundel'? - In de zin 'Vanaf nu ... aait haar' mis ik 2x het onderwerp.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Aleaxander met dit warme weer dacht ik netzoals Ton aan broeïerige vrouwenhandel: brrr. Je hebt me dus aardig te pakken als hondenliefhebber. Al mooie tips gehad van Ton. En idd bij hondenkoperij zou ik zweterige bundel geld, zweterig weglaten. Fijne dag.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Alexander. Ook bij mij was er even verwarring, en ik denk dat het door je gekozen perspectief komt. Je hangt als een soort alwetende vertelinstantie over wat er gebeurt ( net of je bent een camera aan het plafond) en beschrijft wat je ziet. Ik denk dat je stukje sterker zou zijn en beter zou overkomen als je voor het perspectief van de hondjes zou kiezen. Dus niet: Hij kijkt het drietal nauwgezet aan, maar: De man kijkt ons nauwgezet aan. Er komen wel vaker mannen langs. Soms worden we enkel door hen bekeken en volgt er meteen een afkeurende blik. enz. Dat je ons laat geloven dat het over vrouwenhandel gaat, vind ik knap gevonden en gedaan.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Voorheen waren er andere meisjes vastgezet in de kooi." Ik dacht , al lezend, "het moet niet gekker worden. Dit gaat over vrouwenhandel!" Je had me even op een dwaalspoor gebracht, maar toen bleek het over vrouwtjeshonden te gaan! Ik houd van honden, dus het zat meteen snor. Zoals je een wereld van onrechtvaardigheid en willekeur weet te vatten in één zin : "De anderen, die niemand wilde, verdwenen en kwamen niet meer terug." Ach die arme dieren. Hoewel de meisjes die blijven leven er waarschijnlijk veel erger aan toe. Je zult enkel en alleen goed gevonden worden vanwege je fokkwaliteiten! Opgesloten zitten, slaag krijgen en een letterlijke melkkoe zijn. Erg schrijnend en treffend, dit verhaal. "Titi" wil nu nog met haar nieuwe baas mee, maar komt er nog wel van terug. @Ton Badhemd heeft zich uitgesloofd om de correcties aan te geven. Ik geloof niet, dat ik er iets aan kan toevoegen. Graag gelezen, @Alexander Mellemans!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoi jullie bemoedigende reacties een leerrijke feedback zijn een deugd om lezen. Ik neem ze mee richting de volgende schrijfopdracht. de tip om vanuit het standpunt van de meisjes te schrijven is super, ik ga het op die wijze voor mezelf herschrijven.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het perspectief dat wisselt zorgt bij mij voor verwarring. Ik dacht dat je het express gedaan had. Je roept een beklemmend beeld op door het gebruik van het woord meisjes voor de honden. De wil van de personages ontbreekt in dit verhaal juist. Nu past dit wel bij deze situatie, waarin de honden willoos overgeleverd zijn aan de mens.