Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

205 Droompaleis

De muren van een klein kasteel doemen op in mijn hoofd. Al tekenend beschrijf ik de inpandige en uitwendige ruimtes van mijn droompaleis. Buiten is een grote tuin, omheind door de kasteelgracht. Hier waan ik me een kasteelvrouwe uit de zestiende eeuw met alle privileges en gemakken van de eenentwintigste eeuw. De roze zijden jurk met tierelantijnen is ingeruild voor een eenvoudige spijkerbroek en bloes met pelikaanmotief dat momenteel zo in de mode is. De toegang tot het kasteel wordt verschaft door twee massief houten eiken deuren, driemanshoog, met smeedijzer hang- en sluitwerk. Bij binnenkomst valt direct het carré binnenplein op met uitzicht op de torentjes die elke hoek van het kasteel sieren. In een kasteel loop je niet, maar schrijd je je voort. Dat is iets waar ik nog behoorlijk aan moet wennen met mijn drukke tred. De ontvangstzaal is indrukwekkend. Dit is de plek van de ontmoetingen. Grote schilderijen in barokken lijsten aan de muur vertellen de geschiedenis. Vensters en schouw worden opgesierd door kolossale antieke vazen uit de Ming-dynastie. De slaapkamers, elk met een romantisch hemelbed, zijn groot. Bij nadere inspectie valt op dat in de houten lambrisering op ingenieuze wijze deuren zijn verwerkt waarmee je de kamer kunt ontvluchten. Handig in tijden van oorlogsdreiging maar ook als de heer of vrouw des huizes ongezien het kasteel wil verlaten. De ondeugd pakt zijn kans. In de glinsterende eetzaal fonkelen kroonluchters en het kristallen glas dat het een lieve lust is. Het opgepoetste tafelzilver doet daarbij een stevige duit in het zakje. Maar het liefst ben ik in het bediendenverblijf waar ook de wijnvoorraad is ondergebracht. Het is een inspirerende, stoere plek met dikke muren en betonnen vloeren. De muren bewaren de geheimen van weleer. Je voelt dat hier gewerkt werd, maar ook gelachen, gevreeën en gespeeld. Op deze plek zou ik wel een poosje van mijn tijd willen doorbrengen. Want groots en meeslepend leven..., dat wil toch iedereen?

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ans, je nam me mee in jouw droompaleis, ik zie het glinsteren en fonkelen. Paar dingetjes: maar schrijd je je voort:1 keer je teveel. Bij nadere inspectie, klinkt voor mij wat afstandelijk. Ik begrijp je bedoeling, misschien iets van: Als je goed kijkt zie je in de lambrisering. Dan word ik meer meegenomen in jouw tekst. betonnen muren zou dat niet dikke eikenhoutenplaken zijn Ik denk dat er nog geen beton was in de zestiende eeuw. Het is jouw tekst natuurlijk, kijk maar wat je ermee kan. Graag gelezen en fijne avond.

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, wat goed mw. Marie! Ik ga de tekst aanpassen. Zo zie je maar dat het belangrijk is om scherp te blijven. Ik ga op onderzoek uit naar het bouwmateriaal wat toen gebruikt werd. Dank je wel voor je feedback. Fijne avond.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ans, wat een heerlijke droom; ik wil ook wel naar dat kasteel van jou, in het bijzonder de ruimte waar werd gelachen, gevreeën en gespeeld. Ook praktisch; vlak bij de wijnvoorraad, natuurlijk! ;) Je nam me mee en i voelde me thuis en op mijn gemak. Alleen, beste Ans; één zin is te lang. In de voorlaatste zin zou ik persoonlijk de woorden 'een poosje van' weglaten :D

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In dit verhaal speelt het decor de hoofdrol. Maar kun je het wel een verhaal noemen als er geen plot is met een afgeronde verhaallijn? Wat ook opvalt is dat er geen verrassingen zijn. Wat onderscheidt dit kasteel van alle andere kastelen? Je maakt veel gebruik van clichés zoals fonkelende kroonluchters en zilveren bestek. Dat geeft wel sfeer, maar verrast niet.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele invalshoek, dat luxueuze leven van jou. Ja, dat wil iedereen wel. Alhoewel, een kasteeltje hoeft voor mij nu ook weer niet. Ik geef de schrijfcoach wel een beetje gelijk, Het verrassingsaspect mist. Misschien kun je -om dit te bereiken- beginnen met :" Op deze plek zou ik wel een tijd van mijn leven willen doorbrengen." Waarnaar je de lezer vervolgens leidt naar een "show don't tell"-beschrijving van jouw droompaleis.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ans: wat die 'onzichtbare' deuren betreft, ze waren in de eerste plaats voor het personeel de bewoners en hun gasten bewogen zich door de officiële gangen en deuren, het personeel diende daar weg te blijven, voor hen waren er alternatieve routes de gidsen vertellen daarover in kasteel Versailles bij Parijs, of dichter bij huis in museum Betje Wolf in Middenbeemster als je in Versailles zo slim bent om aan te sluiten bij een Franstalige groep, dan laat de gids je het kamertje (gevangenis haha) van de maîtresse zien in de tv serie Downton Abbey is het ook goed te zien, als je er op let

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#3 Beste Ton, Dank je wel voor je reactie. Ik ga de zin aanpassen. #4 Beste schrijfcoach Odile, Ik ben het helemaal eens met je opmerkingen. Wat leer ik toch veel van dit forum. Ik zat wellicht wat te vast aan Marsman en aan een kasteel. Dat neemt niet weg dat ik best in zo’n kasteel zou willen wonen. Toch ga ik nog wel aan de tekst schaven en proberen de clichés te vermijden en een verrassingselement in te bouwen. Dank voor je feedback. #5 Beste Edith, Dank je wel voor je feedback. Ik ben het ook eens met de schrijfcoach en daarom zo blij met dit forum waarbij oprechte en opbouwende kritiek van mijn kant in ieder geval zeer gewaardeerd wordt. Ik ga de tekst herschrijven en neem jouw tip voor een andere start daarbij graag mee. #6 Beste schrijfcoach Odile, Wat een goede tip! Dat ga ik zeker doen. Dank je wel. #7 Beste Peter, Bedankt voor je uitgebreide informatie en tips. Beslist een reden om het kasteel van Versailles te gaan bezoeken. Het staat nog op mijn lijstje. Ik heb het kasteel een aantal jaren geleden wel vanuit de verte bekeken, maar was toen op doorreis. Jammer dat ik het toen niet bezocht heb want natuurlijk wil ik wel het kamertje van de maîtresse zien.