Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 205 Doe ’t zelf wel

Onze vrienden waren uit. Ik zou op Wilma passen, ook al was ze zo dwars als een remhout. Ik dacht te beginnen met voorlezen. Wilma pakte resoluut het boek uit mijn handen en zei met een stelligheid vier keer haar leeftijd: “Doe ’t zelf wel”. Ze hield het boek ondersteboven voor zich en begon uit het hoofd voor te lezen, met dezelfde intonatie als haar vader. Na het voorlezen trad ik in overleg of madam genegen was in bad te gaan. “Jij naar de kamer.” Daarmee sloeg zij volledig de controle uit mijn handen. Blijkbaar was het usance dat de badkamerdeur op een kier bleef staan. Zo kon ik op het gehoor de voortgang van het plensfeestje volgen. “Wilma, het is tijd om het water te laten weglopen. Trek je de stop eruit? Ik kom je zo afdrogen.” “Doe ’t zelf wel.” Er was echt geen vat op te krijgen. Ik moest erkennen dat ze keurig aangekleed in nachtjapon en sloffen haar reverence kwam maken. Twee stappen in de kamer, haar armen links en rechts gestrekt, boog ze naar mij en naar een verondersteld publiek links en rechts. Ik klapte hard in mijn handen. “Zal ik je tandjes even poetsen?” probeerde ik. Het antwoord wist ik al. “Doe ’t zelf wel.” Demonstratief liet ze haar melkmuiltje zien, daarna nestelde zij zich op de bank. De klok stond op kwart over acht, tijd om te gaan slapen. Ze negeerde mij en toen ik haar uiteindelijk oppakte hield zij zich stijf als een plank. Zo liep ik de trap op, alsof het de strijkplank was. “Ga maar lekker zelf slapen”, probeerde ik grappig te zijn.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou Peter, daar zal je je handen mee vol hebben gehad. Ik zie haar zo voor me. Goed geschreven dus.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Melga: het was maar een fase - die een jaar of tien duurde :) ze is nu vijftig en draagt die naam nog steeds bij zich, maar we kunnen er hartelijk om lachen, schoolhoofd dus dan moet je wel flexibel zijn denk ik

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je had er nog iets meer setting in kunnen verwerken of iets meer beeld, maar zo is hij ook goed leesbaar. Het karakter heb je heel helder opgeschreven. Wat ik niet snapte in het eerste alinea was waar haar broer gebleven was, en waar jouw kinderen. Dat leidt een beetje af.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
PeterFD, de uitdrukking: dwars als remhout ga ik onthouden. Ja er zijn van die meiskes, die weten het wel. Je beschrijft het mooi en leerzame reactie van de schrijfcoach, voor mij zeker. Fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wilma wil-de duidelijk niet. Een zeer zelfstandige jongedame. Vermakelijke aekdote. Grappige invalshoek voor de opdracht.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor het verhaal is het inderdaad beter om hier niet andere personen bij te halen die daarna geen rol spelen in het verhaal. Nu is de focus helder.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile: helder Als ik de lange versie in mijn familieroman opneem zijn die personages bekend, dit is er uitgelicht.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Peter, leuke anekdote. Lekker eigengereide tante, die Wilma, ik mag dat wel. De eerste versie ken ik niet; ik vind deze prima lezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, uit je laatste reactie blijkt dat de houding van Wilma haar doel heeft bereikt. Sterk zo'n peuter, maar een groot probleem voor ouders, die creatieve oplossingen moeten bedenken. Was leuk te lezen, Groet Connie

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie: misschien toch iets te sterk karakter, want haar huwelijk hield uiteindelijk geen stand, maar ik sta er te ver vanaf