Lid sinds

5 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

205 Vuurdoop

Zes paar ogen keken me aan. Ze hadden me alles uitgelegd. Het zou niet gemakkelijk worden: Een grote klas, een moeilijke wijk, en ervaring had ik nauwelijks. Terwijl hun voorzitter doorleuterde over vertrouwen en inzet, zag ik opnieuw die klas voor me. Felle koppies, smoezelige handen, plat Utrechts. Dit kon pittig worden. Mijn proefles was goed gegaan. Een beetje wild misschien, maar ze hadden enthousiast gewerkt, met mijn bakken slootwater, en de beestjes, die ze moesten uitzoeken en beschrijven. Mijn contract lag op tafel. Ik hoefde alleen nog maar te tekenen. 'En?' De voorzitter keek me vorsend aan. Het leek of hij twijfelde. Ik ging rechtop zitten, pakte mijn pen, en keek terug. 'Dit wil ik wel'. Het werd meer dan pittig. Lesgeven werd overleven. Na twee maanden kwam het dieptepunt. Zij waren inmiddels de baas. Schreeuwden als iets hen niet beviel, en gooiden hun schrift op de vloer als ze geen zin hadden. Maar toch was er iets, wat hen met mij verbond. Al moest ik dat toen nog ontdekken. Mijn Waterloo was een les over fossielen. Mijn verzameling had ik meegenomen. Op elke steen een opdracht, op elke tafel een atlas. Kijken, opzoeken, en beschrijven. Voor hen werd het een spannend feest, voor mij de hel, waarin stenen door de klas vlogen. In de hitte van die middag verdampte mijn laatste restje zelfvertrouwen. Die avond deed ik verslag aan een oude collega. 'En ze gooiden ook met die stenen?' vroeg hij. Ik knikte. 'Ook op jou?' 'Nee, dat niet. Ze vochten gewoon om die stenen'. 'Dan mag je blijven' was zijn antwoord. En ik bleef. En heel langzaam, begonnen we elkaar te begrijpen, die klas en ik. Ze hebben me meer geleerd dan welke klas in al de jaren die volgden. Soms kom ik ze nog tegen in de stad, enthousiast zwaaiend, met een kind achterop. Nee, ze hebben er niets aan overgehouden, dan een vrolijke herinnering.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi zeevink. Als ik het stukje zo lees, heeft je hp er (uiteindelijk) ook een mooie herinnering aan over gehouden.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pfoe, Zeevink, ik ben erg onder de indruk! Bijzonder verhaal, mooi geschreven! En een happy end, wat wil je nog meer? Graag gelezen!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal. Heel geloofwaardig ook. Ik heb het gevoel dat het echt zo is gegaan. Graag gelezen. Fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alsof ik zelf weer voor mijn stageklas sta. Net zo'n stelletje ongeregeld. Alleen niet in Utrecht. Knap en moedig, dat je doorgezet hebt. "Lesgeven was overleven!" Mooie leus! Mooi geschreven, zeer inlevend. Eén tip: je KOMMA'S >> die zijn veel te veel aanwezig. De laatste zin van onderstaand stukje kan opgesplitst worden. Dan vermijd je alles. vb: Ze hadden me alles uitgelegd. Het zou niet gemakkelijk worden: een grote klas, een moeilijke wijk en ervaring had ik nauwelijks >>. Terwijl hun voorzitter door leuterde over vertrouwen en inzet zag ik opnieuw die klas voor me. Felle koppies, smoezelige handen, plat Utrechts. Dit kon pittig worden. Mijn proefles was een beetje wild verlopen misschien, maar goed gegaan. Ze hadden enthousiast gewerkt met mijn bakken slootwater en de beestjes die ze moesten uitzoeken en beschrijven. Schreeuwden als iets hen niet beviel en gooiden hun schrift op de vloer als ze geen zin hadden. (Geen komma's voor "en") Zo zijn er nog een paar komma's, die gewoon weggelaten kunnen worden.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, zeevis. Het leest als een column, realistisch en waargebeurd, zonder een plot maar verhalend. Als je je zou beperken tot een scène in de klas zou het meer een kort verhaal worden, bijvoorbeeld met een dialoog. Nu is het meer een overview van een langere periode. De stenen die door de klas vliegen zijn een mooi authentiek detail, zo ook de beschrijving hoe je twijfelt je contract te tekenen. Dat maakt dat ik me als lezer betrokken voel bij het verhaal. Goed gedaan.

Lid sinds

5 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Edith en schrijfcoach ! Edith, de komma's zijn zeker een punt. Nu heb ik net ontdekt dat er op deze site iets over te vinden is. Ik ga daarmee aan de gang. Schrijfcoach, je opmerking over plot versus geen plot is helder en nodigt uit om die mogelijkheid te verkennen. Veel dank !