Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht #205 - De Onzekerheid

Peinzend staart Joshua voor zich uit. Hij is in zijn eigen wereldje. De rumoerigheid van de brasserie gaat compleet aan hem voorbij. Het leven zit vol twijfel en keuzes die gemaakt dienen te worden. Hij somt de voor en tegens op en zet ze op een verfrommeld stuk papier. Langzaam begint het lijstje met tegenargumenten te groeien. Zijn gevoel spreekt dit tegen. ‘O wat moet ik nu toch doen,’ zegt hij hardop. Aan het tafeltje naast hem, kijkt een oudere dame hem vragend aan. Joshua knikt beleefd en hij focust zich weer op het lijstje. De angst voor het onbekende houdt hem tegen om de knoop definitief door te hakken. Verschillende gedachten schieten door zijn hoofd. Moet ik het wel doen? Is het goed genoeg? Wat als ze me niet serieus nemen? Hij frommelt het papier op en smijt het op tafel. Hij wrijft gefrustreerd in zijn ogen. Hij opent zijn ogen en plots zit de dame voor hem. In haar hand ligt het propje papier. ‘Wat is er aan de hand mijn jongen?’ ‘O, mijn excuses mevrouw. Ik heb een belangrijke keuze te maken. Maar ik ben nog niet klaar om de knoop door te hakken.’ ‘Mag deze dame je een klein advies geven?’ Joshua knikt. ‘Soms moet je in het diepe springen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Lukt het niet meteen, probeer dan wat anders.’ Ze vouwt het briefje open. Twee argumenten voor en maar liefst tien tegen. ‘Volg je hart, en je komt er wel.’ De vrouw pakt zijn pen en tekent een hartje. Ze heeft gelijk. Soms moet je op het gevoel af te gaan, in plaats van enkel naar de logica te kijken. Joshua weet wat hem te doen staat. Zachtjes zegt hij: ‘Ik wil dit wel. Ik ga er gewoon voor.’

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Roy, het onderwerp is goed, de uitwerking kan beter. Je herhaalt teveel en je legt nog teveel uit. Kortom: je moet bepaalde zaken gewoon niet meer opschrijven of ze anders na lezing schrappen. Geen paniek, je leert het wel. Een voorbeeld: Je schrijft: Peinzend staart Joshua voor zich uit. Dat is goed, we zien de hp zitten en trekken als lezer de conclusie dat hij ergens over zit te dubben. Alleen, in de volgende regel zeg jij ons dat nog eens (hij zit in zijn eigen wereldje) Dat is dubbel op en nergens voor nodig, als jij een goede beschrijving geeft (en dat doe je) trekt de lezer die conclusie vanzelf. Idem voor het leven zit vol twijfel en keuzes die gemaakt dienen te worden. Als je gewoon de volgende zin 'hij somt voor en tegens op en zet ze op een verfrommeld stuk papier' -mooi gezegd trouwens- houdt, mijmeren wij vanzelf wel over hoe moeilijk het soms is om keuzes te maken. Zo leven we met de hp mee. Succes. Ga er gewoon voor, Roy! :)

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Roy: dit een leuke situatie, besef ik na lezing het is geen 'bij twijfel niet inhalen' gevalletje, maar 'bij weifel niet aarzelen' je geeft mij tussen de regels door het gevoel dat de hp geen doorslaggevende argumenten kan vinden om het niet te doen mooie vondst dat oude dametje - de nieuwe minister president :)

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meiga, Bedankt voor de tip. Ik realiseer me dat, zeker in korte verhalen, herhaling overbodig is. Hier mag ik meer op letten inderdaad. Te vaak denk ik nog dat de lezer mijn beeld niet snapt. Ten onrechte zie ik nu wel. Hier kan ik echt wat mee. Ook bedankt voor de duidelijke uitleg. Top! PeterFD, Inderdaad, ook al zie je alleen de beren op de weg. Soms moet je het gevoel volgen. Wijsheid komt in de meeste gevallen met de jaren zeggen ze toch? :-)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie afweging op papier gezet RoyK. Idd je gevoel volgen en hopen dat het goed gaat. Graag gelezen en fijne avond.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Roy, mooi thema, goed uitgewerkt (hoewel ik het eens ben met Meiga). Herkenbaar en ontroerend, ik heb het met plezier gelezen!

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, Bedankt voor je reactie. Fijn om ook bij jou de emotie over te brengen. Inderdaad Meiga heeft een terrecht punt. Daar ga ik aan werken :thumbsup:

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
De tweede regel Het leven - Zijn leven (?) Ik zou verfrommeld in de derde zin weglaten. Tweede alinea: Gefrustreerd sluit hij zijn ogen en als hij ze weer opendoet ... Komma na aan de hand, Ik moet een belangrijke keuze maken, maar ik ... Joshua knikt. Op de volgende regel zetten. Soms kun je beter je gevoel volgen dan logica. Dit zijn mijn ideeën. Uiteraard hoef je het daar niet mee eens te zijn. Wel een goed verhaal, trouwens.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu ben ik toch wel benieuwd wat Joshua zo graag wil. Dat laat je netjes in het midden. Het is voors en tegens, niet voor en tegens. Punt twee: als hij de voors en tegens opsomt, dan zou hij hardop spreken. Laat hem de voors en tegens tegen elkaar afwegen voordat hij ze noteert. (dan ben je ook twee keer "op" in deze zin kwijt) Je hebt veel tips en adviezen gekregen hier. Daar kun je veel mee. Graag gelezen dit intrigerende en menselijke stukje. Het heeft iets. Ik kan dat niet omschrijven, maar het heeft werkelijk iets. Overigens nog van harte welkom hier en veel plezier. Ik zag je geloof ik niet eerder?

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Edith, Bedankt voor je reactie. Precies, ik ben pas een blauwe maandag actief op dit forum. Ook jou advies neem ik mee. Het kan er alleen maar beter van worden, dank je wel daarvoor. Ook bedankt voor je compliment.

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De tweede regel Het leven - Zijn leven (?) Ik zou verfrommeld in de derde zin weglaten. Tweede alinea: Gefrustreerd sluit hij zijn ogen en als hij ze weer opendoet ... Komma na aan de hand, Ik moet een belangrijke keuze maken, maar ik ... Joshua knikt. Op de volgende regel zetten. Soms kun je beter je gevoel volgen dan logica. Dit zijn mijn ideeën. Uiteraard hoef je het daar niet mee eens te zijn. Wel een goed verhaal, trouwens.
Klopt het moet zijn leven zijn. Mijn perspectief issue geloof ik... Ook ben ik het eens met de andere punten. Het leest dan net wat makkelijker of brengt meer eigen inbreng met zich mee. Bedankt voor je adviezen! :)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit verhaal heeft een duidelijke wil, ook al is hij gefrustreerd door niet weten wat te kiezen. Dat levert een goede spanning op. Meiga heeft je gouden tips gegeven over te veel uitleg geven. Schrijf vooral een eerste versie zoals dit is zo op. Het is een goede eerste versie. En herschrijf dan met de tips van Meiga. Ik kon goed meevoelen met je personage en dat is heel belangrijk.

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben blij dat het gevoelsmatig bij de meeste wel overkomt. Dat is erg fijn te horen. De tips van Meiga neem ik zeker mee. Heb in mijn eigen boek al diverse dubbele zinnen verwijderd. Het begint echt op te vallen. Erg fijn om feedback te krijgen. Heb er echt wat aan :-)