Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

# 204 Lekker koel

Lekker koel Carla en Thomas lieten zich tegelijk met hun vrienden Karin en Peter op een ligstoel vallen. ‘Lekker hier,’ zei Carla. ‘Mee eens,’ beaamde Karin. ‘Heerlijk om in Spanje te zijn. Een stuk koeler dan in Nederland.’ Alle vier waren boekenwurmen en begonnen dan ook meteen te lezen. Na ongeveer een kwartier zei Carla dat ze een duik in zee ging nemen. Niemand reageerde. Allemaal verdiept in hun boek. Grote zeemeeuwen vlogen boven haar, op zoek naar een visje. Toen ze ongeveer honderd meter had gezwommen en in het water ging staan, scheerden de vogels vlak bij haar langs. Eentje ging op haar hoofd staan en liet wat schijt achter. ‘Gadver,’ schold ze, ‘sodemieter op smering beest.’ Kennelijk verstonden de meeuwen geen Nederlands, want even later gebruikte weer een haar hoofd als toilet. Carla dook onder water om de smeerboel te verwijderen. Toen ze weer boven kwam, schrok ze zich wild. Ontelbare meeuwen vlogen om haar heen. Sommige pikten zelfs in haar gezicht en armen. Gillend rende ze naar de ligstoelen. ‘Wegwezen hier,’ schreeuwde ze. ‘De meeuwen willen ons doden.’ ‘Doe niet zo idioot,’ zei Thomas. 'Je leest verkeerde boeken.' ‘Kijk dan.’ Ze boog haar hoofd naar voren en liet ook haar armen zien. De andere drie geloofden haar pas toen de meeuwen met veel gekrijs op hen afkwamen en een plaatsje op hun hoofd zochten. Ze grepen hun tas en stoven weg. ‘Schijters,’ riep Carla ze na.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed gevonden, Tja. Grappig, maar met een onderhuidse spanning. Ik hoor de meeuwen krijsen, zie ze neerduiken op die onfortuinlijke Carla.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je schrijft wat er in je op komt als je een foto ziet. Ik was eerder van plan om het over een vloedgolf te hebben, maar ik wilde het luchtig houden.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Welk verhaal Tja? Ben wezen kijken bij proeflezen (dat ik eerlijk gezegd maar met een half oog volg), maar zie niet meteen iets van jouw hand. Of dateert het al van een poosje terug?

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die vieze zeemeeuwen, het gekrijs hoor ik door je verhaal heen. Je maakt er een soort duiven uit de grote steden. Kortgeleden poepte een duif de jurk van mijn dochter onder! De wasmachine kreeg het er direct weer uit gelukkig. Graag gelezen. Mbt je link, knap dat je weer een boek uitgeeft en geschreven hebt. Fijne avond.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, wat leuk bedacht, en ik dacht even aan The Birds van Hitchcock! Je hebt een lekkere droog komische stijl. Mooi hoe je iets van de relatie tussen Carla en de rest laat zien in dit korte stukje; niemand reageert op haar opmerking als ze gaat zwemmen, en daarna geloven ze haar niet. Een opmerking, hoe geloofwaardig is het dat de andere drie niet horen wat er met Carla in het water gebeurt? Je schrijft dat ze staat, dus erg diep zwemt ze niet, denk ik dan als lezer. En een tip; schrijf zo actief mogelijk. Je doet dit al veel, maar bijvoorbeeld deze zin: 'want even later kwam er weer een aan die haar hoofd ook als toilet gebruikte,; kun je schrijven als 'want even later gebruikte er weer één haar hoofd als toilet.'

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geboeid gelezen. Zowel humor als spanning. Grote glimlach omdat het in Spanje koeler is dan in Nederland. Hoewel daar ook een hitterecord wordt voorspeld, maar dit terzijde. Ook mijn gedachten gingen eventjes naar The Birds van Hitchcock en naar het korte verhaal van Daphne du Maurier. Dat verhaal vond ik toen al eng, maar de film echt horror. Hier kreeg ik ook even de griezels. Ik ga nu naar de link van je boek. Ik kijk eerlijk gezegd nooit bij proeflezen, maar is natuurlijk ook boeiend. Succes met je boek, Tja Ik zie wel de boekpresentatie, maar niet de proeflezing. Of ik kijk weer verkeerd.