Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht #203 – Ome Jan

Het is de laatste tijd wel raak in onze anders zo rustige buurt. Voor de derde keer deze maand staan politieauto’s in de straat, dit keer zelfs met loeiende sirenes. Een naar gevoel beklemt me. Het lijkt wel of ze voor mijn huis staan. De voortuin is met rood-witte linten afgezet. Wat is er gebeurd? Er kan geen moord gepleegd zijn want er was niemand thuis. Van de buurvrouw die achter de afzetting staat te kijken, hoor ik dat gemaskerde mannen mijn voordeur hebben ontzet en enige tijd in mijn huis verbleven. Zij heeft direct de politie gebeld en die is nu polshoogte aan het nemen. Wordt het een heterdaadje of heeft het gespuis al de benen genomen? Ik vraag me af waar de boeven naar op zoek zijn want bij mij is sinds de crisis van 2008 werkelijk niets meer van waarde te halen. Ik klamp een agent aan. Hij vraagt me of ik iets verdachts gezien heb. Ik moet hem teleurstellen. Ik vertel dat ik net een leuke avond met vrienden in het café heb doorgebracht en nu eigenlijk graag mijn huis in wil. Gelukkig mag dat, onder zijn begeleiding weliswaar, in verband met mogelijke sporen. Ik schrik me een ongeluk als ik binnen ben. Wat een ravage. Is dit mijn huis? Hier ben ik niet blij mee. Werkelijk niets staat meer op zijn plaats. Ik ben amper bekomen van de schrik als de agent me vraagt of ik iets mis. Dat is in deze bende moeilijk te beoordelen. Toch valt me een ding direct op. Het familieportret met de gouden lijst waar ik zo op gesteld ben, is verdwenen. Deze foto is vijf jaar geleden gemaakt ter gelegenheid van het tachtigjarige huwelijk van opa en oma zaliger die beiden kort na het feest zijn overleden. Het is bovendien een van de weinige familiefoto’s waar mijn zus, een internationaal beroemde zangeres, op staat. Maar wie gaat er in godshemelsnaam inbreken om een foto? Toch moet ik onmiddellijk aan ome Jan denken, het zwarte schaap van de familie. Hij was de enige die niet was uitgenodigd voor het feest. De familie schaamde zich voor hem omdat hij een straf moest uitzitten wegens winkeldiefstal. Ome Jan? Nee toch!?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je geeft me wel een beeld van ome Jan. Nog even alles overhoop halen, terwijl ik denk dat de foto in zicht stond. Ik ben wel benieuwd welke maat hij erin betrokken heeft.

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoi levina, ik heb er ook wel over na zitten denken of ik nog meer zou moeten schrijven over de maat, maar ik had de limiet van 300 woorden al overschreden. N.a.v. jouw opmerking ga ik er toch nog een keer naar kijken. Dank daarvoor!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg dat ze het huis overhoophalen en dan juist iets van emotionele waarde meenemen. Is het Ome Jan, of waren het andere inbrekers, die alles overhoop haalden op zoek naar kostbaarheden. Ik heb het graag gelezen.

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb erg na moeten denken of ik de lijst zou beschrijven of niet Peter. Goed dat je het hebt opgemerkt. Schrappen blijf ik een moeilijk ding vinden.

Lid sinds

5 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met Willeke Alberti in mijn achterhoofd geloof ik zomaar dat Ome Jan een van de daders zou kunnen zijn. Leuk bedacht.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote: ansvianen@live.nl]Het is de laatste tijd wel raak in onze anders zo rustige buurt.[/quote] Ik vind deze zin niet helemaal bij de situatie passen. Als ik de HP was, zou ik dit zeggen wanneer er bij een paar huizen verderop was ingebroken, niet als de politieauto's voor mijn eigen deur zouden staan. De HP komt hierdoor redelijk rustig over; dit contrasteert met de volgende zin, waarin zij zich opeens beklemt voelt. [quote: ansvianen@live.nl]Er kan geen moord gepleegd zijn want ik was niet thuis.[/quote] Tenzij de lezer weet dat de HP getrouwd is, kan deze zin weg. Het is duidelijk dat zij niet thuis was, omdat zij van buiten aan komt lopen. [quote: ansvianen@live.nl]Van de buurvrouw hoor ik dat gemaskerde mannen mijn voordeur hebben ontzet en enige tijd in mijn huis verbleven.[/quote] Ook dit vind ik enigszins gek. Als de politie voor je deur staat, zou je dan niet sneller je vragen stellen aan de politie, in plaats van de buurvrouw? De HP moet enige stress voelen, wilt zo snel mogelijk naar binnen, maar de politie staat in de weg. Logisch gevolg is dat ze aan de politie haar vragen stelt. [quote: ansvianen@live.nl]Het huilen staat me nader dan het lachen.[/quote] Ook deze zin is een beetje overbodig. Als het huis overhoop ligt, lijkt het me sterk dat de bewoner op de vloer ligt van het lachen. Als je toch iets wilt zeggen over haar tranen, laat haar ogen dan vochtig worden. Verder vind ik het een goed verhaal, je laat het antwoord voor de lezer open. Graag gelezen!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag @Ansvianen. Leuk verhaal dat me aan het nadenken heeft gezet. Ik vraag me eigenlijk af of het zwarte schaap in de familie wel zo ver zou gaan om de boel overhoop te halen en er tenslotte met de foto in gouden lijst vandoor te gaan. Was het echt om de foto te doen geweest dan had die gouden lijst daar waarschijnlijk gehangen zonder foto (hoewel alles natuurlijk snel moet gebeuren -dus je hebt hier werkelijk een punt.) Ware het niet, dat je schrijft "Het is de laatste tijd wel raak in onze anders zo rustige buurt" >>allemaal Oom Jan's werk? **Punt één: Naar mijn idee is je zin "Een naar gevoel beklemt me". dubbel, te veel >> een naar gevoel overvalt me / ik krijg een beklemmend gevoel / Ik krijg een naar gevoel. **Punt twee : Ik schrik me een ongeluk als ik binnen ben. Volgens mij kun je dat weglaten. De lezer weet, dat je van de politie naar huis mag en daar tref je dan die ravage aan. ** Punt drie: Ik geef @schrijfcoach-mike-van-holsteijn gelijk. Je allereerste zin (= eigenlijk overbodig=) Haal hem weg en begin meteen met "Voor de derde keer deze maand staan politieauto’s in de straat, dit keer zelfs met loeiende sirenes." Dat geeft een goed beeld van wat er gaande is en wat je HP aantreft. Graag gelezen en meegedacht! (Sorry voor de lap tekst) Komisch vind ik het feit, dat er sinds de crisis van 2008 bij jou niets meer te halen valt!!