Schrijfopdracht#203 Inbraak

"Bedankt dat we mochten meerijden. Het was reuze gezellig. Komen jullie nog even binnen? Kijk, we worden verwelkomd. Het buitenlicht is al aan. Hoogstwaarschijnlijk de kat van de buren." "De deur is opengebroken!" Verbouwereerd kijk ik rond en duw de deur open. Mijn maag zit in een knoop. Door de glazen haldeur zie ik de kast waarvan de deuren openstaan. De inhoud ligt verspreid over de vloer. Ik volg het spoor door de huiskamer. Alles is doorzocht. Een fotoalbum ligt open. Dit is ziekelijk! "Moet ik de politie bellen?" "Ik doe het zelf wel." Ik neem de telefoon maar mijn handen trillen onophoudelijk. "Bel jij maar. Het lukt me niet." Terwijl we op de politie wachten ga ik naar boven. Zijn ze daar ook geweest? Mijn zoon volgt me op de voet. Het is koud. Het raam staat helemaal open. Ik knip het licht aan en zie chaos. Kleerkasten open, schabben leeggeveegd. Schuiven omgekieperd. Ik sta voor het raam en snif. "Gaat het?" "Ja." Ik neem mijn zakdoek en snuit mijn neus." Ik draai me om en doe mijn ronde verder. Ik begrijp het niet. Wie doet zoiets. "Is er iets weg?" Vraagt mijn partner als ik terug beneden kom. "De juwelen die ik van jou en van oma kreeg. Op het eerste zicht hebben ze alles mee." Waarom! Ze moeten met hun vieze handen overal afblijven! Ik griezel bij de gedachte dat ze overal aanzaten. Hoe langer ik er over nadenk hoe kwader ik word. Het wordt een slapeloze nacht. Volgens de politie is er een bende aan de gang. Er zijn die avond nog inbraken gepleegd in de buurt. Tijdens onze nachtelijke opruiming zie ik de politie enkele maal passeren. De volgende dag krijgen de kasten in de slaapkamer een poetsbeurt. Alles krijgt een nieuwe plaats.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Patricia, Denk aan je interpunctie want die is niet overal correct. Ik vraag me af wat schabben zijn. Als we op de politie wachten, ga ik naar boven. Probeer terwijl te vermijden.dat haalt de vaart uit het verhaal.
19 juli 2018 - 21:35

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Patricia, Ik vind het verhaal een beetje warrig. Het is vanaf het begin al gissen wie aan het woord is en welke karakters er aanwezig zijn. Daarnaast eindigt het verhaal een beetje mak. Ik mis een spanningsboog. Het is misschien een beetje kritisch van me, maar denk dat het kan helpen om het verhaal nog eens goed te bekijken en beter te maken.
19 juli 2018 - 21:38

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Patricia, dit leest voor mij als de droge basisversie van een verhaal. Het heeft wat peper en zout nodig om er meer schwung in te brengen. Dat kan je doen door kleine, goed gekozen details toe te voegen. Ze zullen je personages tot leven brengen en zo de lezer meer bij het verhaal betrekken. Als je bijvoorbeeld zou schrijven: de ring die oma me op mijn achttiende verjaardag gaf, de ketting die ik op onze huwelijksreis van .. (naam partner) kreeg, het gouden armbandje dat... (naam van de zoon) droeg bij zijn doop, alles is weg, dan sorteert dat veel meer effect dan ' de juwelen die ik van jou en oma kreeg.' Of: het dure mantelpakje dat ik voor de trouw van ... heb gekocht, is als een oud vod in de hoek gesmeten. (in plaats van: ik zie chaos) Geef je personages ook een naam. Zo is het voor de lezer makkelijker om ze uit elkaar te houden en, ook al beschrijf je hun uiterlijk niet, de lezer stelt er zich meer bij voor, eenvoudigweg omdat we allemaal wel een Jan, Kees of Toon kennen (ik zeg zo maar wat). Nog even een zeurtje om af te sluiten: het is ik word.
19 juli 2018 - 22:11

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
schabben is in het NL schappen=legplanken winkelartikelen in de schappen leggen John: wat jammer dat je je tegen Terwijl keert, Als is echt slecht hier Als duidt op een bereikt moment (bereikte voorwaarde), terwijl geeft een tijdsverloop aan, en ja het brengt een (gewenste) wisseling in de tijdbeleving aan, mag de hp alsjeblieft even beschouwen Patricia: blijf schrijven, elke keer beter
20 juli 2018 - 10:13

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote: Patricia Brusten]Wie doet zoiets.[/quote] 'Wie doet zoiets?' [quote: Patricia Brusten]Waarom![/quote] 'Waarom?' [quote: Patricia Brusten]Hoe langer ik er over nadenk hoe kwader ik word.[/quote] 'Hoe langer ik erover nadenk, hoe kwader ik word.' [quote: Patricia Brusten]De volgende dag krijgen de kasten in de slaapkamer een poetsbeurt. Alles krijgt een nieuwe plaats.[/quote] Je gebruikt in twee opeenvolgende zinnen het werkwoord 'krijgen'. Deze herhaling leest vaak slordig, probeer af te wisselen in je woordkeuze. Er is al veel goeie feedback gegeven, daar zou ik nog goed naar kijken. Graag gelezen!
24 juli 2018 - 14:47