Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#201 Leven

Het meisje op de boom lacht me toe, vrolijk. Een neppe lach voor de fotograaf. Dat ben ik. De gedachte vervliegt. Te vluchtig om door te dringen. Ik strompel voort. Een tweede boom. Weer die foto. Ik haat die foto. Niet echt een mening. Een mening heeft een emotionele kant. Ik heb geen emoties. Niet meer. Het is als een kortsluiting. Te veel stroom in één keer. Te veel emoties. Ik strompel voort. Mensen. Ze stoppen. Staren. Naar mij, denk ik, altijd naar mij. Maar ze lachen niet. Dat is vreemd. Als ze kijken dan lachen ze. Zo gaat dat bij mij. Omdat ik anders ben. Omdat ik vreemd ben. Omdat ik niet weet hoe en nooit zal weten hoe. Verward kijk ik rond op zoek naar het snijpunt van hun blikken. Maar er is niets. Enkel de straat. En een natte bruinrode streep over het asfalt. Een vrouw komt op me af. Ik stop. Mijn armen spannen, drukkend tegen mijn zij. Ik houd mijn adem in. Ik had het mis. Het is nog daar, ergens diep in mij: Angst. Ze is te oud om me te slaan. Volwassenen slaan niet. Volwassenen negeren. Haar armen grijpen mij. Ik wil schreeuwen. Slaan. Schoppen. Ik doe niets. Haar armen omarmen mij. Drukken mijn koude natte lijf tegen het hare. Mijn geest voelt leeg, vreemd. Wat is ze warm. Zacht. Veilig. Een traan. Een warme druppel rollend over het koude nat. En dan weet ik het weer. De brug. Oh hemel nee! Woede. Ik haat mezelf. Meer dan ooit. Voor wat ik bijna gedaan heb. Voor wat ik háár bijna aangedaan heb. “Het spijt me,” snik ik. Ze zegt iets rustgevend. Al wat ik nu wil is haar. Mijn moeder, mijn mama. Ik leef, voor haar.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap. In flarden van observatie en beschouwing bijna beangstigend goed verwoord. Ik vind alleen dat mama net een zin te lang 'de dame' blijft. Ik denk dat dat al 'ze' had kunnen zijn.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Tilma. In mijn hoofd was de vrouw niet haar moeder maar een voorbijgangster die haar opvangt. Vandaar dat ik ze zo niet benoem. Ik begrijp, nu ik je reactie lees, wel dat dit verwarrend verwoord is.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jannekepanneke: in voel het die brug is even kort een cliche, een beetje goedkoop, je verhaal kan zonder, misschien iets vagers zoals 'diepte' dingen zien die er niet zijn goed gebracht, geloofwaardig die vrouw zie ik zeker niet als je moeder, dat is een volgende stap waarmee je aangeeft terug te willen naar vroeger, die vrouw is meer een reddende engel

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Peter D. Ik begrijp je opmerking over het benoemen de brug. Ik wou er een beetje een 'back to reality' knal mee bereiken. Van de shellshock achtige versuftheid terug naar de koude realiteit van de 'echte' wereld. Alsof ze plots alles weer weet, ontwaakt. De diepte voelt voor mij meer alsof ze nog steeds wat 'afwezig' is (alsof ze nog niet echt vat wat ze nu exact gedaan heeft, het nog steeds wazig is in haar hoofd). Terwijl ik net een ontwakend effect wou teweegbrengen. Met brug had ik iets van: knal, back to reality. Meteen een beeld voor je van een brug en de koude waarheid. Maar ik snap je opmerking wel. Wat denk je van de plaats benoemen? Bvb het Albertdok of de Londenbrug (om maar iets te zeggen). Nog meer de vinger op de koude fysieke waarheid?

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jannekepanneke: brug is versleten icoon zelfmoord, iets algemeens zoals sprong of diepte, sprong in de diepte zou voor mij passen ik snap je opzet, maar ik wil lekker in je verhaal blijven hangen maar ik ben slechts een lezer het is jouw verhaal

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jannekepanneke: brug is versleten icoon zelfmoord, iets algemeens zoals sprong of diepte, sprong in de diepte zou voor mij passen ik snap je opzet, maar ik wil lekker in je verhaal blijven hangen maar ik ben slechts een lezer het is jouw verhaal
Ik wil een goed verhaal leren schrijven. Dus je mening als lezer is zeer waardevol voor me ;-) Je eigen werk lezen als lezer zonder vooroordeel vind ik erg moeilijk vandaar dat ik kritiek, zeker in combinatie met oplossingen, altijd verwelkom.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janneke: wat ik schrijf vergeet ik ook meteen weer, dat doe ik met opzet, als ik het dan teruglees kijk ik er tegenaan alsof het van iemand anders is. Ik geef toe, dat is er na jaren ingesleten, maar het is een instelling waar je misschien iets aan hebt. Zo werk ik aan verschillende boeken door elkaar, zij bevruchten elkaar en zijn kritisch tegenover elkaar. Dat kun je doen als het hobby is, dwz geen deadline. Ik vind de stimulans van dit forum op woensdag en vrijdag een heerlijke onderbreking. Na die 300 woorden heb ik weer ideeën voor een van de boeken, of ik zie dat er een waardeloos stuk in zit dat geschrapt moet worden. De vraag die ik mijzelf telkens stel is: waar gaat dit nu helemaal over? Blijf schrijven dan worden je verhalen steeds beter. Hou van je werk. Hou je ergens niet van, dan is de prullenmand je beste vriend.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dat fragmentarische werkt hier goed. Je neemt me daardoor mee in de zoektocht naar het einde toe. Ik ben het eens met Tilma over 'de dame', daarmee zet je mij als lezer op afstand, terwijl het je juist zo goed lukt om me er verder zo in te sleuren.