Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht # 199 - Terug van weggeweest

Wekelijkse schrijfopdracht # 199 – Terug van weggeweest Al rennende op het bospad verliest Elly haar haarspeld. Ze bukt, raapt hem op en ziet daar een grijs bruine wolf, verscholen in het struikgewas aan de rand van het bos. Verder hollen of … voor ze het beseft zit ze tegenover hem, wel met het pad tussen hen in. ‘Hallo wolf, jij heet vast Lupus – Steven Lupus? Ik ben Elly, leuk om je hier verstopt te zien zitten. Je hoeft niet bang voor me te zijn, hoor.’ De wolf kijkt haar aan, vertrekt geen spier, hij lijkt nieuwsgierig en ook afwachtend te zijn. ‘Steven ik wil met je praten. Ik zou wel willen weten hoe je Nederland hebt kunnen vinden en waarom je hier naar toe wilt. Ben je alleen of maak je deel uit van een roedel? Nee, dat zal wel niet want dan waren er wel meer wolven om je heen. Of zoek je je roots, heel vroeger waren hier ook wel roedels wolven.’ Zal de natuur zich herstellen, denkt ze. Steven beweegt zich even en komt met zijn kop iets meer uit zijn schuilplaats. Elly vat dat als welwillend op; kon hij nu maar praten. ‘Ik weet dat je intelligent bent, van vrijheid houdt en instinctief handelt. Jij bent vast een alpha-dier dat op zoek is naar een vrouwtje om een roedel te stichten. Er is hier wel voldoende voedsel te vinden, zoals konijnen en herten. Maar, zegt ze - onbewust met stemverheffing - blijf alsjeblieft van de schapen van de boeren af. Mocht je hier willen blijven dan zullen wij, de wolf en de mens, nog veel van elkaar moeten leren. Kijk goed uit als je straks een verkeersweg oversteekt.’ Steven verdraait zijn kop en kijkt haar met open blik aan, maar of hij haar begrijpt? Elly staat voorzichtig op en vervolgt wat minder snel lopend dan voorheen, haar weg. ’s Avonds hoort zij een wolf huilen. Zal dat Steven zijn?

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ontmoeting tussen een kip en een wolf. Zo zie je maar hoe een koe een haas vangt... Meestal vreet een wolf een kip op, vrees ik, maar jij maakt er monoloog-gesprek van. Ik hoop maar, dat de wolf goed naar haar luistert, want die arme schapen zijn de klos. Grappig en onderhoudend, Riny

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Lees ik het verkeerd? Ik zie geen kip. Bedoel je met haar klip haarclip? Je hebt weer een mooi verhaal geschreven. Leuk vond ik een alpha-dier (of alfadier?). Ik vermoed dat de vrouwtjes alfadieren zijn en de mannetjes bètadieren. Dat hoeft natuurlijk niet per se. Vanaf nu kijk ik toch anders tegen dieren aan.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die Elly durft. Zomaar een beetje kletsen met een wolf. De meeste mensen zouden gillend wegrennen. Heel leuk deze interactie tussen mens en dier. Ik ben heel nieuwsgierig: Waarom noemt Elly de wolf Steven? Niet direct een naam waarbij ik aan een wolf denk (mijn buurman heet Steven; een zachtaardiger exemplaar bestaat bijna niet :) )

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ontmoeting tussen een kip en een wolf. Zo zie je maar hoe een koe een haas vangt... Meestal vreet een wolf een kip op, vrees ik, maar jij maakt er monoloog-gesprek van. Ik hoop maar, dat de wolf goed naar haar luistert, want die arme schapen zijn de klos. Grappig en onderhoudend, Riny
Hallo Edith, Elly is geen kip, haha en haar haar klip heb ik daarnet veranderd in haarspeld. Ik hoop ook, dat die wolf luistert. De opdracht was om uit het perspectief van de wolf te schrijven. Helaas, ik kan niet in zo'n wolvenhoofd duiken. Dat is wel zo raar, misschien komt dat nog. Dank voor je reactie Edith.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Tja, ... nee hoor, je las het niet verkeerd. Ik heb wel van die 'foute' haarklip een haarspeld gemaakt. Heel eenvoudig. Klip is fout en clip is goed. Dank voor je reactie, Tja.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Levina, ... ik kon me niet verplaatsen in de wolf en met wolvenstem spreken. Dat gaat gewoon niet. Toen heb ik het maar zo opgelost. Die klip-clip heb ik veranderd in haarspeld. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Die Elly durft. Zomaar een beetje kletsen met een wolf. De meeste mensen zouden gillend wegrennen. Heel leuk deze interactie tussen mens en dier. Ik ben heel nieuwsgierig: Waarom noemt Elly de wolf Steven? Niet direct een naam waarbij ik aan een wolf denk (mijn buurman heet Steven; een zachtaardiger exemplaar bestaat bijna niet :) )
Hallo Chantal, Toen ik de opdracht las, dacht ik direct aan SLE, een auto-immuun ziekte die verwant is aan reuma: Systemische Lupus Erythematosus. (Die ziekte is bekend in mijn omgeving.) Verdikkeme, ik had hem Simon moeten noemen, aanvankelijk noemde ik hem Sientje, maar omdat zo'n weggelopen wolf een mannetje is (denk ik) heb ik er een Steven van gemaakt. Lupus betekent wolf en de E van Erythematosus is Elly geworden. Zo ben ik aan het spelevaren gegaan. Stel je buurman maar gerust, Chantal. Dank voor je reactie.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Hoe ik aan een kip kom, Joost mag het weten. Ik meende toch echt ergens iets over een kip te lezen. Klip-clip --kip? Sorry hoor. Ik moet gisteren wel goed moe zijn geweest om zo'n stommiteit te begaan. Aan zo'n reactie heb je dan niet veel. Volgende keer beter.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een klassieke ontmoeting met een wolf. Schuurt tegen een sprookje aan. Het simpele maakt het mooi. De waarschuwing dat hij de schapen met rust moet laten vind ik goed gevonden. Ook de waarschuwing voor wegen. Nu hopen dat hij het begrepen heeft. Let op je aanloop naar een volgende scene. Speel het nog maar eens af. Ze rent, verliest iets, bukt, raapt het op, ziet een wolf, gaat zitten, met het pad tussen hen in. Ik mis hier als lezer de vertraging. Wat bedoel ik hiermee: Ik zal me beperken tot het begin. Al rennende op het bospad verliest Elly haar haarspeld. Ze stopt, draait zich om en loopt terug. Ze snuift de geur van dennenappels op. Een paar meter verderop ziet ze hem liggen. Met haar mouw veegt ze eerst het zweet van haar voorhoofd, bukt zich en raapt hem op. Op het moment dat ze overeind is gekomen hoort ze geritsel. Ze kijkt naar de plek waar het geluid vandaan kwam en ziet iets bewegen. De kop van een grijs bruine wolf verschijnt uit het struikgewas. Nieuwsgierig als ze is gaat ze op het pad zitten, doet de speld weer in het haar en zegt: Het gaat allemaal namelijk erg snel. Tevens rent ze op een bospad, terwijl de wolf aan de rand van het bos staat. Het kan, maar is niet geloofwaardig. Ze rent, verliest haar haarspeld. Deze moet dus wel ergens achter haar liggen. En waarom zit opeens het pad tussen hen in? Ze rende namelijk op het pad. Probeer iig het gebeuren te vertragen. Stap voor stap. Laat de lezer zien wat ze doet. Voeg er ook zintuiglijke details aan toe. (Dat verdient het) Mooi verhaal. Succes!

Lid sinds

5 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal, een ontmoeting tussen een meisje en een wolf @Tja, je hebt zowel een alphamannetje als een alphavrouwtje. Dit zijn de dominantste wolven en mogen als enigste paren en ze eten als eerste. Binnen de rest van de roedel is ook een rangorde maar die zijn dus allemaal ondergeschikt aan de alpha's.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Hoe ik aan een kip kom, Joost mag het weten. Ik meende toch echt ergens iets over een kip te lezen. Klip-clip --kip? Sorry hoor. Ik moet gisteren wel goed moe zijn geweest om zo'n stommiteit te begaan. Aan zo'n reactie heb je dan niet veel. Volgende keer beter.
Hallo Edith, ... trek het je niet aan. Het overkomt mij ook wel eens, dat ik op een heel verkeert spoor zit. Mijn 'haar haarklip' was ook niet duidelijk. Fijn dat je nog even langs kwam.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Janko, ... dank voor je uitgebreide commentaar. Ik ben er blij mee. Het grappige is, dat ik het begin aanvankelijk uitgebreider had beschreven, maar dat strookte niet met de lengte van het verhaal, max. 300 woorden. Toen maar schrappen. Ik zal mijn best doen wat zintuiglijker te schrijven. Ik had een foto van een wolf gevonden, printte hem uit, het leek of ik zo met hem sprak. Je ziet alleen zijn kop door het groen heen schemeren; het was dus ook niet eng om tegenover hem te gaan zitten, maar wel aan de zijkant van het pad, niet op het pad ze wilde dus instinctief wat ruimte creëren. Het gebeurde allemaal al schrijvende.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Met belangstelling las ik je verhaaltje en de reacties. In tegenstelling tot Janko vind ik de vaart in het begin van je verhaal juist wel lekker. Daarbij is het makkelijk gezegd van hem: meer vertraging in het begin aanbrengen, echter gaat hij dan gemakshalve voorbij aan de limiet van 300 woorden Het is een lief verhaaltje en ik vind Elly een pientere meid. Hopelijk is de wolf slim genoeg om haar wijze woorden in acht te nemen. Je had Elly ook AlfaBeth kunnen noemen :lol:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
KarinD, ... dank voor je reactie en dat je het een leuk verhaal vond. Ik heb het met plezier geschreven.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Karinska, ... fijn om je weer te ontmoeten. Ja, het waren die 300 woorden; maar ik begrijp Janko wel. Prachtig je spelen naar AlphaBeth - ik lach met je mee. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, wat een lief verhaal, Elly die de wolf met openheid bekijkt en tot hem spreekt. En dan de laatste moederlijke waarschuwing. Zo zou ik als nieuwkomer-wolf ook wel onthaald willen worden! Fijne avond.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny Misschien ben ik te kritisch .... De opdracht was om het verhaal vanuit het perspectief van de wolf te vertellen, toch? Dat haal ik hier niet uit. Het vertelperspectief vind ik ook zwabberen. Let ook op overbodige uitleg. Dat spreekt de ratio aan en haalt de lezer uit de fictionele droom.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Leonardo, ... wat een verrassing om jou hier te ontmoeten. Ik weet dat jij kritisch bent; geen bezwaar, hoor. Ja, dat weet ik: vanuit het perspectief van de wolf. Maar ik kon dat met geen mogelijkheid. Ik heb maar goed naar de afbeelding van de wolf in het struweel gekeken en toen ontsproot dit verhaaltje. Het vertelperspectief zwabberen. Zwabberen is heen en weer bewegen, het is toch alleen Elly die praat? De zin: zal de natuur zich herstellen, denkt ze. Kan wel weg. Dank voor je feedback.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny / Leonardo: ik denk dat Leonardo met zwabberend vertelperspectief bijv. dit bedoelt: ‘Hallo wolf, jij heet vast Lupus – Steven Lupus? Ik ben Elly, leuk om je hier verstopt te zien zitten. Je hoeft niet bang voor me te zijn, hoor.’ De wolf kijkt haar aan, vertrekt geen spier, hij is wel nieuwsgierig en ook afwachtend. Hierin zou 'De wolf kijkt mij aan' moeten staan. Leonardo, klopt dat, geef zelf eens een voorbeeld.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, ik heb genoten van je verhaal. Daardoor viel me niet op dat het perspectief niet conform de opdracht was. Groet Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Connie, ... wat fijn je weer te zien. Het doet me plezier dat je genoten hebt van mijn verhaal en ja ik weet het is niet conform de opdracht. Ik kon me gewoon niet in een wolf verplaatsen. Het zal wel een gebrek aan iets zijn. Dank voor je reactie. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny / Leonardo: ik denk dat Leonardo met zwabberend vertelperspectief bijv. dit bedoelt: ‘Hallo wolf, jij heet vast Lupus – Steven Lupus? Ik ben Elly, leuk om je hier verstopt te zien zitten. Je hoeft niet bang voor me te zijn, hoor.’ De wolf kijkt haar aan, vertrekt geen spier, hij is wel nieuwsgierig en ook afwachtend. Hierin zou 'De wolf kijkt mij aan' moeten staan. Leonardo, klopt dat, geef zelf eens een voorbeeld.
Vertelperspectief is niet beperkt tot "vertellen" of "praten". Het drukt uit vanuit wie/welk personage wordt verhaald, waargenomen, en geconcludeerd. "Zwabberen" is te sterk uitgedrukt (mea culpa). In het door PeterFD aangehaalde voorbeeld: "hij is wel nieuwsgierig" is m.i. geen waarneming die Elly zou kunnen doen - het is verankerd in de gedachtenwereld van Lupus.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, ... honden kunnen luisteren en ook wel nieuwsgierig zijn; dat zie je aan hun "koppies". Ik dacht aan de hond van een kennis, ook kom ik ze wel eens tegen tijdens een wandeling op de dijk. Dank voor je reacties.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt het niet zeker weten, dus het kan niet IS zijn. Mss "lijkt" of "het heef er de schijn van". Enfin, het gaat erom in de gedachten van het vertelperspectief te blijven.