Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#199 De eerste maandag van de maand in wolvenland

Ik open mijn ogen. De zon schijnt voorzichtig tussen de bladeren. Ik strek mijn voorste poten uit en duw mijn achterste poten omhoog. Oe die zijn stijf. Even een paar keer lekker gapen. Mm de grond is vochtig en voelt koud aan. Wat voor dag zal dit zijn? Ik adem de lucht van deze dag diep in. Ik ruik dennenappels, ik ruik regen, ik ruik mollen en ik ruik… Hé wat is dat? Die geur? Fantastisch! Ik jank bijna gelijk van geluk maar kan dat nog net inhouden. Ik wroet mijn neus in de grond. Het klopt. Het klopt. Ik weet het zeker. Mijn staart wappert snel heen en weer. Ik hef mijn kop op en spits mijn oren. Stilte. Geen indringers. Ik dribbel vooruit en blijf met mijn neus net boven de grond hangen om de geur te volgen. De geur wordt sterker, intenser. Ik zak naar beneden. De haren van mijn buik raken net de grond. Ik spied de omgeving af. Een open veld met daarachter dichte struiken. Niet bewegende struiken. Daar links een trilling en een golfbeweging in de bladeren. Daar moet het zijn! Elke poot zet ik met al mijn concentratie zachtjes neer. Ik voel zand, grassprieten, takjes, stenen. Niets, nee niets, ontgaat me. Zo sluip ik dichter en dichterbij. Dan een oorverdovend geluid. Het trekt mijn oren uiteen. Mijn lichaam verstijfd. Mijn binnenste trilt. Dit moet iets gruwelijks zijn. Dit overtreft de natuur. Het geluid zwelt aan, neemt af en zwelt aan in hoge pieptonen. Ik druk me op de aarde. Ga ik dood? En dan, stilte. Mijn oren suizen. Alles leeft nog. De bomen, de aarde, de struiken, de wind en de geuren. We zijn er nog. Snel richt ik me weer op de linker struik. De grond is omgewoeld en de bladeren zijn afgebroken. Mijn prooi is ontsnapt. Ik snuif alle informatie op: Jong, gewond en zwetend. Ik vervolg mijn tocht.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Zonnestraal, wat geef je hier een mooie inkijk in het leven van jouw wolf! Je neemt me helemaal mee op jacht. En die eerste maandag van de maand: ik vind het een vondst en helemaal bij Nederland passen. Goed gedaan! Is het niet 'Ik spied de omgeving af' ipv 'bespied'?

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zonnestraal: intens geschreven, gefantaseerde belevenis van een wolf ik vraag me wel af, die geur, het lijkt mij een geur die voor de wolf niet interessant is, toch volgt hij hem

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Buitengewoon origineel bedacht. Even een kleinigheid, even een e erbij in: Ik zak naar benden. Maakt dit mooie verhaal geheel compleet.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi zintuiglijk natuurverhaal. Je schrijft : Dan een oorverdovend geluid. Het trekt mijn oren uiteen. Mijn lichaam verstijfd. Mijn binnenste trilt. Dit moet iets gruwelijks zijn. Dit overtreft de natuur. Het geluid zwelt aan, neemt af en zwelt aan in hoge pieptonen. Ik druk me op de aarde. Ga ik dood? En dan, stilte. Mijn oren suizen. Alles leeft nog. De bomen, de aarde, de struiken, de wind en de geuren. We zijn er nog. Snel richt ik me weer op de linker struik. De grond is omgewoeld en de bladeren zijn afgebroken. Ik ben wel nieuwsgierig wat er gebeurd is. Een landbouwmachine die de grond omploegt?

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend beschreven, dus de sfeer vind ik goed neergezet. Ik ben ook nieuwsgierig naar het hoe en wat, dus dat heb je mooi gedaan. Een paar puntjes van aandacht wil ik je meegeven: "Ik adem de lucht diep in." Vind ik een beetje flauw overkomen. Misschien kun je iets verzinnen dat krachtiger overkomt? "Ik jank bijna gelijk van geluk maar kan dat nog net inslikken." Vind ik niet helemaal lekker passen. is inhouden een betere optie? "Mijn lichaam verstijfd." Je schrijft in tt dus is het verstijfT. "En ik vervolg mijn tocht." Ik zou het woord EN hier weghalen.

Lid sinds

5 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuk verhaal. Het is spannend en het maakt nieuwsgierig. Ik zou dolgraag willen weten wat dat geluid is en ik hoopte dat je het zou vertellen, maar de wolf weet het natuurlijk ook niet en die gaat echt niet op onderzoek uit naar wwaar het vandaan kwam en wie het maakte. Dus erg realistisch dat je ons en de wolf in het ongewisse laat

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. Ik denk ook aan een landbouwmachine, laagvliegend (sport)vliegtuigje? Je maakt me nieuwsgierig, dus goed gelukt deze tekst! Fijne avond.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Zonnestraal, ... met dat geluid denk ik aan een laag overvliegend vliegtuig. Die wolvenziel verstijft van angst. Jij hebt het dus echt geprobeerd om je in een wolf te verplaatsen. Kwam die geur van een vrouwtje? Goed gedaan. Wacht even, ik lees nu net je onderwerp. De eerste maandag van de maand; dat is het geluid.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie fijne reacties. Ik worstelde ook met hoe ik de lezer wel helder kon maken wat het geluid was en teglijkertijd het perspectief van een wolf realistisch kon behouden. Dus ik koos ervoor deze informatie in de titel weer te geven. Het is het luchtalarm wat in Nederland elke eerste maandag van de maand afgaat. De geur was in mijn verbeelding een ree, maar het kan natuurlijk nog vanalles zijn. @Karinska: Ja, deze punten lopen inderdaad minder lekker. Ik ga eens kijken of ik ze kan aanpassen.