Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#199 Eenzaam huilen

Ik weet de vroegere tijden nog, dat wolven vrij door bossen konden rennen en zo hard mogelijk konden huilen naar de maan. Het is lang geleden dat ik met de roedel samen heb gegeten, gehuild en gestoeid. Wanneer de laatste keer was weet ik niet meer precies; ik houd geen rekening met de tijd. Wél weet ik dat mijn haren langer zijn geworden en als ik drink uit de rivier wordt mijn gezicht steeds een beetje langer. Ik herinner me dat ik nog een stuk jonger was, dat mijn kop nog strak en jeugdig was. Het was avond en de roedel lag in het maanlicht een hert te verteren. De rust was echter niets meer dan schijn. Er heerste onrust in de roede. De leider was dood, het voedsel werd schaars en waar 's avonds vroeger gezamenlijk gehuild werd uit vreugde, werd er nu alleen maar gepeinsd. Dat is de reden dat ik vluchtte. Ik was niet van plan te wachten op het onvermijdelijke, reusachtige gevecht dat zou plaatsvinden als er een nieuwe leider zou moeten worden gekozen. Samen met de voedselschaarste kon het bijna niet anders dan dat het een bloederig feest zou worden. Dus ik zocht mijn toekomst in het buurland, waar ik in mijn eentje voedsel moet zoeken en eenzaam moet slapen. Het nieuwe land is klein. De bossen zijn niet zo groot als ik me kan herinneren en soms hoor ik zelfs mensen lopen. Het is dat ik in mijn eentje ben, anders waren we allang gepakt. Toch voel ik me hier beperkt, benauwd. Het land is klein en als ik te lang rechtdoor loop, word ik vanzelf overreden door hoopjes ijzer. Het is om deze reden dat ik 's avonds, als ik stil in mijn hol zit en verlang naar vroeger, dat ik niet meer huil naar de maan.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een schrijnend verlangen van een eenzame wolf die niet meer huilt. Dit trieste beeld zet je goed neer. Het is 'roedel' ipv 'roede'. 'Reusachtige' ipv 'reuzachtige'.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
het inleven in het leven van een wolf blijkt velen bijzonder goed af te gaan, dit is een gevoelige eenzame wolf die bij mij sympathiek overkomt, mijn empathie stroomt

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Meikiepeik, je wolf is een verstandig wolf. Hij settelt zich ergens anders omdat er voedselschaarste is. Ik vraag me af of jouw wolf kan weten dat Nederland klein is. Wij weten dat, want we hebben een wereldkaart om de oppervlakte van ons land met dat van andere landen te vergelijken. De wolf heeft geen weet van grenzen. 'Hoopje ijzer' vind ik wat schamel voor een auto die je aan kan rijden. Ik hoop dat het je wolf goed gaat, ik vind 'm lief. Hij zou niet zo zielig en alleen moeten zijn.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie invalshoek. De wolf die niet de strijd om een nieuwe roedelleider wenst aan te gaan. Groot inlevingsvermogen en inderdaad melancholieke toonzetting. Eén puntje : je eind. Het is om deze reden dat ik 's avonds --deze stijl wijkt af van de rest. Dat is jammer.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel commentaar heb je al gehad, je zet de beleving van de wolf duidelijk neer. In je laatste alinea: hoopjes ijzer. Zou voor de wolf hopen ijzer zijn, ivm de groote van de auto en hemzelf? Maar ja, dat is mijn interpretatie van jouw wolf. Je laatste zin zegt heel veel, ben met Edithe eens, in je stijl blijven van de rest van het verhaal zal het nog sterker maken. Fijne avond.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Vanuit het perspectief van de wolf komen er hele mooie en ontroerende verhalen op papier. Ik ben onder de indruk van de inzendingen. Ook nu weer. Zet een toon neer en houdt deze vast. Ik heb al eerder genoemd dat het denken vanuit de brein van een wolf en wat hij zoal weet heel ruim mag worden neergezet. Wat mij betreft. Als hij weet wat ijzer is dan mag hij ook weten dat Nederland klein is. Dat is de vrijheid die de schrijver heeft, schrijvende vanuit het perspectief van de wolf. Hoe de wolf dan weer aan die informatie komt doet niet ter zake. Sowieso een slimme wolf om de roedel te verlaten.