Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#199 Lupa de wolvin

Een gewond konijn is een makkelijke prooi zo vroeg in de avond. Nergens is open veld langs de stinkende zwarte strook vol ronkende dingen met lichten. Hirta zoekt de verse hap op, hij staat in een verblindend licht. De klap slaat hem van de zwarte vlakte in de greppel. Hij piept nog even, ik lik het bloed van zijn snuit, zijn ogen kijken mij nog een keer aan, dan wordt hij slap. Er komt een mens aanlopen, ik stap achteruit en druk mijn buik tegen de grond. Onder de takken van de boom door zie ik de man met zijn achterpoot tegen Hirta duwen. Uit zijn voorpoot komt een lichtflits, hij loopt rechtop terug en als hij vergenoeg is ga ik nog een keer ruiken of Hirta echt dood is. Ik weet nu dat ik alleen ben in een vreemd land. Het ruikt hier anders, vochtig, koeien, paarden, schapen, kippen, honden en katten. En mensen. Mijn buik begint al te hangen, Hirta is er niet meer om te jagen voor de jongen en voor mij. Er stopt weer zo’n groot ding met lichten. Er komen twee figuren uit die Hirta optillen en meenemen. Als zij wegrijden kijk ik naar de maan en huil. Geen soortgenoot antwoordt. Hirta de hertendoder, dat was zijn vader, zelf heeft hij nooit meer dan een kalfje gedood. Kippen zijn het kansrijkst om de welpen te voeden. Nog drie keer laat ik een huilend geluid de nacht in schallen en wacht op antwoord. Alleen een herdershond reageert. Enige tijd blijft het stil op de zwarte vlakte, ik waag mij bij het konijn en trek hem mee het gras in. Het vult mijn buik. Onder de boom is een goede plek om te slapen. Over enkele dagen moet ik een veilige plek vinden voor mijn welpen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina: bedankt, nu ik het nog een keer lees hoop ik op een thema voor een vervolg, het zal niet makkelijk zijn om die welpen groot te brengen, wie weet krijgt de wolvin een mensenvriend...

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, prachtig. 'Hij piept nog even, ik lik het bloed van zijn snuit, zijn ogen kijken mij nog een keer aan, dan wordt hij slap.' Deze zin gaat door merg en been, zonder dat er emotie in wordt gebruikt. Dat vind ik knap gedaan. 'Er stopt weer zo’n groot ding met lichten. Er komen twee figuren uit die Hirta optillen en meenemen. Als zij wegrijden kijk ik naar de maan en huil. Geen soortgenoot antwoordt. Hirta de hertendoder, dat was zijn vader, zelf heeft hij nooit meer dan een kalfje gedood. Kippen zijn het kansrijkst om de welpen te voeden. Nog drie keer laat ik een huilend geluid de nacht in schallen en wacht op antwoord. Alleen een herdershond reageert.' Voor mijn gevoel bestaat deze alinea uit drie verschillende onderdelen, die niet helemaal soepel in elkaar overlopen. Wel komt ook hier de eenzaamheid weer heel mooi over. Ik lees graag het vervolg!!

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Edwin: ik begrijp je opmerking over drie onderdelen. Door de 300 woorden schakel ik te snel. Lupa heeft Hirta zien verdwijnen. Zij denkt als het ware terug wie hij feitelijk was, een waardebepaling, de zoon van zijn vader en net iets minder dan hij. Nu hij niet meer voor haar en de aanstaande welpen kan jagen bedenkt zij wat haar beperkte mogelijkheden zijn. Een schaap kan zij doden maar niet naar haar hol slepen, resteren kippen. fijn dat de eenzaamheid goed overkomt

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed gedaan, Peter. Heel mooi beschreven vanuit het perspectief van de wolf. Ik vraag me alleen wel af hoe het kan dat die jager? zo nonchalant wegloopt als hij een wolf dood schiet. Alsof het een konijn is. Verder is het een goede basis voor een langer verhaal.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
John: ter verduidelijking, er is geen sprake van een jager (die zou trouwens nooit zomaar ff een wolf doodschieten als er geen duidelijk geval van moord of hondsdolheid is) de zwarte vlakte is een asfaltweg Hirta werd aangereden de man (bestuurder) maakte een foto (van mogelijk een wolf?) en gaf die door bijv aan de politie en voor zijn schadeverzekering er kwamen twee mannen, bijv van de dierenpolitie of een asiel, het beest ophalen (voor onderzoek?)

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog nooit in de kop van een wolf kunnen kijken (zelfs niet in die van een mens), maar dit is ongeveer wat daar gebeurt denk ik. Triest en lief tegelijk, het pakt me.

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eenzaamheid, verdriet, allemaal zo herkenbaar. En als je een dier laat vertellen is er nog de kracht van naïviteit, een soort onschuld die de gevoelens versterkt. Heel mooi neergezet Peter. :) Ik voel het verhaal en dat heb ik het liefst. Niet te veel nadenken of ontleden.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne: leuke reactie dat van die onschuld is best lastig schrijven, info is nauwelijks mogelijk ons primaire zintuig zijn onze ogen, een wolf gaat op de reuk af, ziet voor zover ik weet ook geen kleuren, nog even Googlen...

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ontroerend geschreven Peter FD. Ik heb opzettelijk gewacht met het lezen van andermans inzendingen en lees als eerste die van jou, die me gewoon aan het hart gaat. Arm wolvenvrouwtje, zo alleen in de een wildvreemde omgeving met welpjes te midden van onbekend gevaar. Erg mooi.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ontroerend verhaal van de wolvenmoeder moederziel alleen, haar Hirta dood. Mooie zinnen hierboven al genoemd, de triestheid loert bijna in iedere zin van je tekst, knap weergegeven. Indringedn geschreven, ik houd daarvan, graag gelezen. Fijne avond.