Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#198 – Onder ons

Voor zijn gevoel komt er geen einde aan de Willemsbrug. Sinds zijn aankomst had hij alle bruggen over de Maas al eens geprobeerd. Dit is de kortste route naar huis, maar het blijft een dagelijkse kwelling, die hij nog het beste kan vergelijken met zijn lessen Nederlands van destijds. Links en rechts halen fietsers, hardlopers en zelfs wandelaars hem in. Niemand biedt hulp aan, hij trekt hooguit een verbaasde blik.

Nu is hij bijna halverwege. Musa ziet naast zich hoe er witte kopjes op het water deinen. Voor zijn ogen verandert de pyloon in een bloedrode waas als hij opnieuw uit alle macht een stap tegen de wind in zet. Weer een paar decimeter. Maar het zal hem lukken, al moet hij desnoods zijn laatste krachten aanwenden en al is hij onderweg tot de avond valt. Al was het allemaal voor niets.

Vroeger, bij het hoeden, rende hij fluitend hele kilometers om de kudde bijeen te houden. Wat lijkt het nog maar een ontstellend kort mensenleven geleden! Hij denkt vaak met weemoed terug aan die jonge man, die nu een volslagen vreemde voor hem lijkt. Een ander leven, een andere wereld. Hij had zich krampachtig doodgehouden. Zo hadden de rebellen hem over het hoofd gezien en als door een wonder was hij niet geraakt door de kogels die in het wilde weg werden afgevuurd.

Dankzij de vroege ochtendschemering was het hem gelukt ongezien aan de moordlust te ontkomen. Zonder gevoel voor tijd had hij aan een stuk door gerend tot hij de rand van een stad bereikte. Samen met een groepje andere ontheemden was hij uiteindelijk terechtgekomen op een vlucht naar een ver, vreemd, veilig land. Daar stond hij er weer alleen voor, met een opdracht die nog vele malen zwaarder was dan deze klus. Het besef gaf hem altijd moed.

Bijna in trance tilt hij het betonblok nog eenmaal op en legt hij het op de leuning. Het transportplankje gooit hij weg, het touw bindt hij om zijn hals. Ver onder hem lonkt het zwarte water, waar zijn lief hem opwacht.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Kruidnagel, de sfeer die je neerzet vind ik erg mooi. Alleen roept je tekst hier en daar wat vragen bij mij op. Waarom gaat Musa zo langzaam? Loopt hij kreupel of zit hij in een rolstoel? Dit blijft voor mij onduidelijk. En welke opdracht heeft hij hier in Nederland?

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kruidnagel: sterk stuk met sfeer je leidt me geleidelijk door de info naar de plot die ik dus wel las kan een kort mensenleven ontzagwekkend zijn, ja dat zou kunnen kan een mensenleven ontzagwekkend kort zijn, nee, vind ik niet, gewoon geen kwalificatie toevoegen leuk dat je het woord pyloon gebruikt, zonder uitleg, laat de lezer het maar opzoeken er zijn heel wat Willemsbruggen, wij hebben er ook een in Amsterdam, maar jij bedoelt die in R'dam toch? origineel: de jongeman die nu een vreemde voor hem lijkt eerst dacht ik dat die witte schuimkopjes zonder betekenis waren, maar dat kwam keihard binnen enfin, met plezier gelezen

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kruidnagel. Wat een mooie metafoor de Willemsbrug met pylonen ( ik heb het opgezocht, je hebt me wat geleerd, dank je) voor deze nieuwe Nederlander. Laten we hopen dat we deze mensen niet alleen 'laten', maar een warme hand reiken. Ik denk altijd dat zouden we toch zelf ook willen in zo'n ontheemde situatie. Of zit ik verkeerd met mijn interpretatie? Beklemmend einde, Ik mag hopen dat er iemand hem de brug letterlijk en figuurlijk over begeleid. Mooi indringend verhaal over een vluchteling. Fijn weekend.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is mij ook niet helemaal duidelijk hoe Musa zich voortbeweegt. Wel een mooi verhaal geschreven over een actuele situatie. Fijne zondag

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey! Dank voor het lezen en de feedback plus complimenten. Ik heb er nog wat verder aan gesleuteld: minder onnodig misleidende titel, minder ronkende terugblik op de vergankelijkheid en iets specifieker her en der.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi, Kruidnagel, maar ook ik struikel over de vraag hoe het komt dat hij zo langzaam gaat. Dit soort vragen dient toch beantwoord te worden ergens voor het einde van het verhaal. Het is zo jammer dat je dat niet doet, want voor de rest is het verhaal erg sterk in het oproepen van een bepaalde spanning en sfeer. Ook hoe je de hoofdpersoon vorm geeft is bijzonder geslaagd.