Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#198 vluchten

Danny was de twee Egyptenaren gevolgd naar een Ibis hotel vlakbij Schiphol. Hij zat onderuitgezakt in zijn Toyota Luna en had vanaf de parkeerplaats een goed uitzicht op de ingang van het hotel. Het gebouw in de vorm van een zwarte kubus stak nauwelijks af tegen de maanloze nachthemel. Het deed hem denken aan de Kaaba in Mekka. Vanuit zijn auto zag Danny de eerste gasten naar buiten druppelen voor de vroegste vluchten van de dag. Volgens Expedia vertrok het eerstvolgende vliegtuig naar Cairo om 8:00. Danny checkte zijn telefoon. Het was nu 5:30. Faroek en zijn partner konden ieder moment naar buiten komen. Het museum ging pas open om 9:30. Voordat iemand opmerkte dat het gouden dodenmasker uit de Nineveh collectie verdwenen was, zouden de dieven al lang en breed het land uit zijn. Tenzij iemand ze kon stoppen. Daar waren ze. Hij herkende Faroeks magere, gebogen postuur met zijn enorme hoofd meteen. De andere Egyptenaar zette zijn koffer op de stoep en stak een sigaret op. Was dat een signaal? Danny keek om zich heen. Geen andere auto kwam in beweging. Faroek strekte zich uit. Met zijn armen wijd tekende hij zich als een Ankh af tegen de verlichting van de lobby. De twee mannen leken totaal geen haast te hebben. Danny startte de Toyota en reed langzaam om de vijver heen die de ingang van het hotel scheidde van de parkeerplaats. Faroek rekte zich lijzig naar links en naar recht. De andere Egyptenaar was op zijn koffer gaan zitten. Zou het masker daarin zitten, vroeg Danny zich af? Faroek boog voorover en raapte een steentje van de grond. Traag, bijna in slow motion, wierp hij het in de vijver. Danny keek met toegeknepen ogen naar de andere man die iets uit zijn zak haalde. Hij schrok op van het gerinkel van zijn telefoon, die op de passagiersstoel lag. BRING THE CAR.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je laat me redelijk verbijsterd achter, Tilma. Ik heb nooit gelogeerd in een hotel bij Schiphol, maar volgens mij is er maar één Ibis hotel. Dus dan denk ik het.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina: dom detail: een/het hotel ik denk dan aan een Best Western Hotel, een van een paar honderd en aan desbetreffend hotel, het enige hotel, zoals jij zegt ik weet het niet Tilma: dit is een rotstreek: waar is dat masker? wat is het plan? hoe gaan die twee relaxte boys het flikken? het is zes uur, maar ik kan geen hap door mijn keel krijgen van de spanning

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je trekt ons weer mee Tilma. Twee keer een goed uitzicht kort op elkaar viel me wel op. Het masker wordt verondersteld in de koffer te zitten, die niet eerder vermeld wordt. De mannen komen uit de lobby zonder bagage. Lijzig praten ken ik. Je lijzig uitrekken, bestaat het? En dan nog van links naar rechts(s)? Dit zie ik niet goed zitten. Het is een lezersval, denk ik. Tenzij iemand ze kon stoppen is een afleiding. Danny is gewoon medeplichtig aan de diefstal, en moet de mannen ophalen. Daarom ergens die relaxe houding vd mannen. Graag een vervolg op deze. Nu ik verder nadenk, zal het wel niet in de koffer zitten als ze nog langs de douane moeten

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor het aandachtiger lezen dan ik kennelijk geschreven heb, leeghoofd. Je hebt gelijk met de koffer én het uitzicht. Wat betreft 'lijzig', ik ken het als slungelig en sloom, langzaam. Nazoeken (want zo ben ik dan ook wel weer) in wiktionary levert zelfs dit op: - In de betekenis van ‘irritant langzaam’ voor het eerst aangetroffen in 1682 [1] - afgeleid van lijs (suf persoon) met het achtervoegsel -ig [2]" En dat vind ik mooi. Levina, er zijn er twee. Maar dat terzijde. Het is zoals PeterFD het duidt; Eén Ibis hotel van vele in de keten. En Peter, ik weet het ook allemaal niet. Zoals zo vaak liep de scène compleet van me vandaan. In eerste instantie zag ik detective Danny gehurkt tussen de spirea's zitten terwijl hij een paar Polen in een Opel bespiedde. Het kan raar lopen. Dank voor de reacties allen!

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina: wat zei ene professor ook al weer? Hoe meer ik ontdek hoe minder ik weet we leren hier zoveel dat we ook steeds meer ontdekken wat we niet weten ik kreeg "Hoe bereidt je een paard?" van Friederike de Raat, redactrice bij NRC Handelsblad van iemand (2012) zeer onderhoudend over beschamende taalfouten, een aanrader

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tilma, ik word helemaal op het verkeerde been gezet. Eerst denk ik dat Danny de twee Egyptenaren erbij wil lappen, maar dan blijkt hij doodleuk een medeplichtige te zijn. Ik moest je verhaal twee keer lezen om tot de conclusie te komen dat Faroek het masker gewoon zelf heeft opgezet. Daarom is zijn hoofd zoveel groter dan de rest van zijn lichaam ;) Die Ankh zie ik voor me. Wordt vervolgd hoop ik?

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend beschreven, hoor. Beetje Egyptische cultuur snuiven. Is inderdaad het Ibis Hotel. Niet "een" Ibis hotel. Verder graag gelezen Fijne zondag

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verheugt me dat het op het verkeerde been zetten gelukt is. Het deed mij zelf ietwat geforceerd aan. Het is er ook een beetje ingeslopen. Wat betreft het lidwoord: de hele zin zal wel herschreven moeten worden om onduidelijkheid te vermijden. Ik maak er voor nu 'vlakbij' van omdat een noodzakelijk is en "in de buurt van" of "Badhoevedorp" niet genoeg richting geven. Dank voor de reacties.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tilma, ik begon me af te vragen hoe ze het masker door de strenge beveiliging van Schiphol zouden krijgen en plotseling is daar de telefoon die overgaat. Heeft Danny soms de auto van een contact afgepakt? Of diens telefoon? Het verhaal is spannend en roept veel vragen op, dus dat doe je goed. In een afgerond verhaal dienen de vragen minimaal beantwoord te worden.