Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#198 Brand!

Een adder schiet de dekking van de hei in als ik zijn zonnebad verstoor. Dan snuif ik een prikkelende geur op… achter een wandelaar in het wit hangt een dunne rookwolk. Hij heeft het zelf ook in de gaten en begint te rennen. De heide brandt! Naar de uitkijktoren. Mijn blote voeten raken amper het stoffige zand. Ik hijs koortsachtig de brandvlag. Hoe lang zal het duren voordat iemand dit opmerkt? Tegen de deurpost is een kastje met een rode knop achter glas. Met een kleine zwerfkei tik ik het ruitje in. Mijn duim op de rode knop. Bovenin de toren komt de sirene op gang. Met de handen op de oren speur ik de omgeving af. De man is verdwenen. De vuurlijn is nu duidelijk zichtbaar, een vlek van rook met rondom knetterend vuur. Overal springende konijnen en muizen, opvliegende vogels en wolken insecten. In een kwartier tijd heeft het vuur de oppervlakte van een voetbalveld bereikt. Uit het dorp naderen twee brandweerwagens. Ook uit het andere dorp komt de brandweer. De brandweercommandant arriveert in een rode personenwagen. Ruim om de vuurcirkel heen wordt de grond nat gehouden. Andere tankwagens brengen meer water. De commandant stapt weer in zijn auto en rijdt naar de uitkijktoren. “Heb jij de melding gedaan, jongen?” “Ja meneer,” antwoord ik met schittering in mijn ogen. Ik vertel heel precies hoe het gegaan is. De man die, in mijn gedachten, zijn pijp probeerde aan te steken en brandende lucifers had weggegooid. “Dat kan heel goed het geval zijn geweest. Dankzij jouw oplettendheid en alarmering konden we er snel bij zijn en verwacht ik deze brand spoedig onder controle te hebben.” Enkele dagen later wordt er een envelop met embleem van de brandweer bezorgd. Er zit een visitekaartje en een krantenknipsel in. ‘Kordate knaap voorkomt grote heidebrand’

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Peter, Als het autobiografisch is, dan was je een schat van een jongen. Mijn verbazing en dus ook nieuwsgierigheid werd gewekt door de witte wandelaar. Wie of wat is dat? Het allitereert zo wonderschoon. Later wordt het duidelijk. Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina: bedankt voor het snelle lezen, ben jij ook zo nieuwsgierig naar de eerste inzendingen? Ik doe in de wekelijkse rubriek ook zoveel mogelijk autobiografisch om later te bundelen. De wandelaar is hier wit om te worden opgemerkt in contrast met de grijze rook. In de langere versie betrap ik hem op heterdaad met de verrekijker op de toren, dat sneuvelde bij het schrappen. Fijne dag, ik ga nu zwemmen

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Indrukwekkend, Peter en spannend verteld. Ik haakte ook op die witte wandelaar, het allitereert prachtig maar ik begrijp niet helemaal wat er mee wordt bedoeld: een blanke man? Een oudere grijzende man? iemand met witte kleren aan?

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je witte wandelaar wordt pootje gelicht door Game of Thrones vrees ik. Zonder 'witte' leest het gemakkelijker, dan zoekt niemand er iets achter en is er aandacht voor wat je echt vertelt. Het mooiste element in je verhaal vind ik je gebruik van het bepaalde lidwoord 'het' in "Uit het dorp naderen twee brandweerwagens. Ook uit het andere dorp..."

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tilma: Game of Thrones nooit gezien, bedankt voor je tip blij dat ik je happy maak met 'het' ik schrijf het omdat het aangeeft wat voor de jongen thuis is Depengevoed: bedankt

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, je verhaal leest als een spannend jongensboek. Op de een of andere manier weef je er weer ongemerkt een stukje nostalgie doorheen. Dat embleem zal vast een ereplaats hebben gehad!

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
edwin: bedankt voor het compliment, misschien is dat wel mijn niveau ;) ik ben sindsdien zeker zeven keer verhuisd, ook dat embleem is ergens achtergebleven

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Peter, Goed verhaal, het voelt heel persoonlijk aan. Alsof het je gisteren is overkomen. Twee puntjes. Zin met "waarin een rode knop" loopt niet lekker. En volgens mij is dankzij 1 woord.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jurrit: fijn compliment, herinneringen voelen aan als gisteren, of zelfs vandaag toch? correcties gedaan: waarin>met dankzij

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter ik zat helemaal in je verhaal. Voor mijn gevoel fijn leesbaar. Alert ventje was je destijds! Mooie herinneringen zijn om te koesteren. Fijn weekend.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Doet me denken aan Hans Brinker met zijn vinger in de dijk. Die kreeg een standbeeld, jij een embleem. Verschil moet er zijn. Leuk verhaal.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer van het embleem, dat ergens bleef liggen, maar dit verhaal is weer bijzonder goed leesbaar en spannend zonder kunstgrepen. Je hebt wel een bijzonder leven gehad, Peter.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Peter, ... wat heb jij toch veel meegemaakt en wat kun je dat allemaal goed vertellen en duidelijk opschrijven. Grappig dat jij dat zegt van de padvinderij. Ik heb daar veel aangehad. Ik woonde buiten het dorp, had wel buurkinderen gelukkig maar voor wat meer ruimte, om wat verder en breder te kijken, kwam de padvinderij. Dank voor je verhaal.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny: toen ik het opschreef over de padvinderij besefte ik sommigen tegen de schenen te schoppen het hangt af van wanneer je erbij was zo vlak na de oorlog, in Amsterdam, was het niet zuiver het uniform en het zweren lagen niet bij veel mensen niet goed wat niet wegneemt dat ik vriendjes had die erbij zaten en van wie ik met graagte vaardigheden, zoals touw knopen, vuurtje stoken, overnam

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Boeiend verhaal. Beeldend en realistisch geschreven. Ik zat meteen in je verhaal. Wat een ervaring!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat kan ik mij voorstellen. Bedankt voor het delen met ons lezers!