Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#197 Zomerse kieteldood

Aangenaam. Ik ben een vel papier dat al een half jaar op een bureau ligt. Ik word zo nu en dan opgepakt, haastig gelezen en weer neergelegd. Verder gebeurt er niet veel. Ik zie het licht en donker worden en hoor werknemers overleggen. Soms wordt er een kop thee op me gezet en heel zelden valt er een druppel thee op me. Dat doet overigens behoorlijk pijn. Maar goed, verder heb ik een rustig en vreedzaam leven. Deze gang van zaken herhaalt zich al maanden, tot voor kort. Het begon op een woensdagochtend. De werknemers liepen bij binnenkomst naar de ramen. Deze werden opengezet en de rolluiken werden naar beneden gedaan. Verder hoorde ik mensen op slippers lopen en werd er geen thee maar water met citroen op me neergezet. Ook werd het steeds warmer en warmer. Dus ik werd loom en slaperig. En net op het moment dat ik wegdoezelde, zo rond een uur of vier, werd er met een klap een mok op mij gezet, zodat ik geen kant uit kon. Vervolgens werd de ventilator aangezet en waaide er wind onder en boven mij door. Ik wapperde en flapperde, maar kon geen kant uit. Het kietelde als een gek. Niemand die luisterde naar mijn kreten en roepen. Het ging wel een uur door. Dit herhaalt zich nu al dagen, deze martelgang, deze zomerse kieteldood.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zonnestraal: de hitte heeft jouw fantasie enorm gestimuleerd, super origineel het leukste stuk dat ik vandaag heb gelezen bedankt

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vooropgesteld dat ik helemaal niet van het vertel perspectief van gepersonificeerde dingen houd, vind ik het hier wel aardig hoe de zomer in het verhaal kruipt. Dit vind ik ook: "tot voor kort" zie ik graag als drie losse woorden. In je tweede alinea gaat verleden tijd een beetje onrustig over in tegenwoordige tijd. Ik weet ook niet wie Iris is. Het wordt me ook niet duidelijk. Behoeft zij dan wel 'benaamd' te worden? Wat zijn dat voor sessies eigenlijk en waar komt opeens die collega vandaan? Die dingen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, dat je jezelf kan inleven in een vel papier is een leuk uitgangspunt! Je kan het nog beknopter houden. Ik ben het vel papier dat al ... Op mij staat de globale inhoud vd sessies genoteerd ... Na dus (twee maal) hoort inversie. Nog beter is als je 'dus' weglaat. 'Ik wist niet wat mij overkwam' kan gerust geschrapt worden. Het begon ermee dat Iris en haar collega naar de ramen liepen (is het niet naar het bureau lopen van belang?) In je tweede alinea schakel je over o.v.t. naar o.t.t. ...dat je wegdoezelt, past hier niet als perspectief, je spreekt plots de lezer aan. Bekaf in een woord. Goed gevonden in elk geval!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Zonnestraal, origineel vertelperspectief en lekker vlot geschreven! Eens met de opmerking over de wisseling ovt-ott in de 2e alinea. Met een grote glimlach gelezen!

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werd nieuwsgierig door je titel, heel passend bij dit leuke, originele verhaal. Ben benieuwd hoe je op dit idee kwam? Een paar tips: in de eerste zin is het 'een vel papier dat' i.p.v 'een vel papier wat'. En kijk eens wat er gebeurt als je in de tweede alinea een dag beschrijft, ook omdat je afsluit met 'dit herhaalt zich nu al dagen.' Je geeft het verhaal hiermee meer structuur. Bijvoorbeeld; 'Afgelopen woensdag liepen de werknemers bij binnenkomst naar de ramen.' Laatste tip, je zegt 'verder hoorde je mensen lopen' terwijl je overal in de ik-vorm spreekt. Ben hier consequent in, dus 'ik hoorde mensen op slippers lopen.'

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals jij het vertelt, Zonnestraal, heb ik vreselijk medelijden gekregen met het vel papier. Iedereen morst op haar terwijl ze al lange tijd maagdelijk wit is. Ik vind het geweldig hoe jij zoiets onnozels als een velletje papier tot leven weet te wekken. Complimenten. :o

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Jhon Doe: Dankjewel! @ Lizette: Bedankt voor je reactie. Ik ga je feedback verwerken. Het idee kwam in mijn op toen ik bedacht wat er gebeurt op een werkdag bij mij wanneer het warm is en het eerste wat me te binnen schoot was de ventilators aan en alle los liggende papieren vastleggen. @jules du lac: Bedankt voor je compliment :) @ Schrijfcadeautjes: Blij dat het een glimlach oproept:) Ja die vragen blijven mooi onbeantwoord dat paste niet in dit korte verhaal @Riny: dankjewel!