Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#197 Orlando

Orlando Tam was de vloermanager van Fire Up Briketten en Houtskool waar ik in de zomer van 2003 een vakantiebaantje had. Orlando was een Surinaamse slavendrijver, zwart als de nacht en meedogenloos. Hij was de baas over alle vakantiekrachten die in de zomervakantie in het magazijn hielpen. Er kwamen containers vol zakken houtskool of briketten binnen en die zakken stapelden we netjes in verstek op pallets, tien lagen hoog, waarna we deze dicht sealden met trekfolie. Als we aan het lossen waren, sloeg Orlando in een oorverdovend ritme met een bezem op de zijkant van de container om ons aan te sporen. ‘Doorwerken, studentjes! Hop hop hop!’ riep hij aldoor. ‘Studentjes’ was zijn favoriete belediging. Die zomer was er ook een hittegolf. De eerste twee weken van augustus was de temperatuur steevast boven de 30 graden. De warmte die van de plaatijzeren wanden van de loods af kwam was verschroeiend. Binnen was het een oven. Op de stalen roosters van het laadperron stapelden we hijgend onze pallets vol. Het was zo heet dat tegen het continue zweten niet op te drinken was. Ik dronk dagelijks twee anderhalve liter pakken ijsthee leeg en had er nog niet genoeg aan. Elke keer dat we het zegel van een nieuwe container verbraken en hem opentrokken, vulde een zwarte stofwolk de lucht. Het magazijn van Fire Up in de eerste twee weken van augustus 2003 was dus zo ongeveer letterlijk de hel. Oké, niet letterlijk. Er waren geen overleden ongelovigen die een eeuwigheid lang gefolterd werden, maar het was wel gruwelijk heet. En het was een marteling. En Orlando Tam was er de baas. ‘Doe wat de neger zegt, studentjes’ riep hij hysterisch en lachte als een hyena. Het liefst hadden we hem met trekfolie ingesealt en in een lege container mee terug gestuurd naar Somalië of waar die briketten ook vandaan kwamen. Maar iedere dag verdroegen we zijn hoon en intimidatie. Hoe zwaar het ook was. Hoe heet het ook was. Voor ons was het een paar weken vakantiewerk. Hij was verdoemd tot deze hel.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tilma: als student doe je onvoorstelbare dingen. Goed verhaal. Mooie ervaring ook, die omgekeerde slavendrijver. Het enige dingetje wat ik kon vinden is fijn stof een woord: fijnstof

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tilma, je verhitte verhaal leest als een trein. Kan me helemaal inleven. Heb ooit ook in zo'n loods gewerkt; kleding voorzien van prijskaartjes. Langer dan één dag hield ik het er niet vol. Je laatste twee zinnen zijn daarom ook raak. Ik kon de dag na mijn eigen prijskaartjes hel gelukkig gewoon bij de groenteboer beginnen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ondanks dat ik soms een lach niet kon onderdrukken, schuilt er toch een serieuze onderlaag in dit verhaal. Knap. Warempel heeft hier het en twee keer achter elkaar een functie. Zeker bij het hardop lezen.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties, allen. PeterFD, het betreft geen fijnstof want het was een echt zwart stof dat alles bedekte en dat je dagen later nog uit je neus peuterde. Ik wilde wel meeliften op de astmatische connotatie van 'fijnstof', maar je hebt gelijk: dat is vals spel. Die zin is nog niet helemaal naar mijn zin. Ik wil beter verwoorden hoe de stof om en over je heen dwarrelt en alles om je heen verduistert en neerdaalt als een zwart aslaagje op alles. Maar dan korter en beter. En het leuke van deze opdrachten is dat dat mag: oppoetsen en herschrijven.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tilma: je hebt gelijk wat fijn stof betreft goed om te weten: houtskool trekt fijnstof aan en wordt om die reden toegepast in huidverzorgingsproducten, preparaten waar je je mee kunt insmeren als je achter brommers aan gaat fietsen (serieus verkooppunt)

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De laatste alinea vindt ik mooi met name de laatste zin waarin ineens de slavedrijver verdoemd is. Ook de vergelijking met hel maakt het interessant. De eerste paar alinea's zijn voor mij te beschrijvend en te veel detail waardoor ik geneigd ben die over te slaan en naar het einde te gaan.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tilma, prachtig verhaal, ik kan me goed inleven in de situatie doordat je het zo levendig beschrijft. De laatste alinea maakt het helemaal top!

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi hoe in dit verhaal de zomerse hitte verwordt tot een hel, met die intimiderende slavendrijver, die je aan het einde van het verhaal ook wel weer begrijpt, en dat element maakt het een sterk verhaal. Door de details (zoals de naam van het bedrijf, de werkzaamheden), wordt het levensecht. De hitte in de loods is bijna tastbaar, en Orlando die met zijn bezem op de zijkant van de loods slaat zie ik zo voor me. Wat zaken die me opvielen. In de eerste alinea de laatste zin, 'Studentjes was zijn favoriete belediging' kun je wat mij betreft weglaten omdat het niets toevoegt, tenzij je bedoelt dat het daar niet bij bleef, dan zou ik dat zo benoemen. Die zomer was er 'ook een hittegolf.' Hoezo ook? Dat woord kun je denk ik weglaten. En verder, let op woorden als 'eigenlijk' en 'zo ongeveer.' Zonder die woorden wordt een tekst vaak sterker.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een bizar verhaal, Tilma. Pure slavenarbeid en dat geen eeuwen, maar slechts enkele jaren geleden. Ik denk dat ik het geen 2 dagen uit zou houden. Je zult er wel goed mee verdiend hebben, is 't Niet? :o Met plezier gelezen.

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven Tilma. Je beschrijft vooral, in plaats van een verhaal te vertellen en op één of andere manier werkt dat en komt het heel realistisch over. Een lezer kan zich echt inleven op die manier. . Een goed einde ook, met een verrassend inzicht. Zo kon je dan eigenlijk toch een beetje wraak nemen op die man he, al kan het even goed als empathie worden beschouwd.