# 197 open spreekuur
Dokter Anja Bosman, arts met praktijk aan huis veegde met een tissue het zweet van haar voorhoofd en wierp een blik op de thermometer in de tuin. Dat nu ook net de airco kapot was. Vanochtend had ze een monteur gebeld die gelijk al had gezegd dat het wel even kon duren voor hij langs kwam vanwege grote drukte.
28 graden, s' morgens om half negen. Ze nipte aan haar hete thee, slaakte een diepe zucht en keek naar haar assistente Mirjam.
'Weer een tropendag. Hoop dat we niet teveel patiënten hebben.'
Haar assistente pakte de klapper van tafel en sloeg die open.'Zes mensen hebben een afspraak en we hebben vandaag open spreekuur. Dus...'
Ze keek Anja veelbetekenend aan. 'Eerlijk waar, het zweet loopt mijn bilnaad in.'
'Mirjam toch, 'lachte Anja.'Maar je hebt wel gelijk. Het is te hopen dat het niet lang meer zo heet blijft.'
'He, mijn favoriete dokters,' klonk een stem vanachter de heg.'Lekker zweten in de praktijkruimte.'
Anja sloeg haar ogen op,dronk in één teug haar kopje leeg en zette die op het blad. 'Goedemorgen. Mijnheer Lensink. Hoe is het met u?'
'Beter dan met jullie, ik lig in mijn zwembad. Als ik jullie was,had ik het wel geweten.'
'Wat dan,mijnheer Lensink,'vroeg Mirjam.
'Trek lekker allebei een bikini aan, dan kom ik beslist even kijken.'
'In je dromen.'riep Anja lachend. Ze keek op haar horloge en kwam overeind.
'Breng jij de eerste binnen, Mirjam.'
Haar assistente keek haar samenzweerderig aan.'Bikini dag, dokter.'
Anja sloeg haar hand voor haar mond.'Doe eens normaal, dat meen je toch niet.'
Een lach gleed over haar gezicht. 'Tropen rooster vandaag. Extreme dagen vragen extreme oplossingen.'
'Mijnheer Janssen, de dokter kan u ontvangen.'
De oudere man keek op, verslikte zich en kreeg een rood hoofd van het hoesten.
Hij bekeek Mirjam van onder tot boven en grijnsde van oor tot oor. 'Het is maar goed dat ik zonder mijn vrouw ben.'
Half tien glipte Mirjam de spreekkamer binnen waar Anja in bikini achter haar bureau zat.'We hebben een probleem, dokter. De mensen die een afspraak hadden hebben we weggewerkt. Maar...'
Anja zette haar ellebogen op tafel en liet haar kin op haar vingertoppen rusten.
'We hebben meer dan dertig mensen voor het open spreekuur. Ze staan zelfs buiten.'
John: leuk bedachte invulling
Een doktersroman op een heel
Mooie openingsalinea. Alle
En als ze in de winter
Bedankt voor de tip, coach.
John: dat wordt spannend: die
Die buurman die om half negen
John, ik moet er niet aan
John. ... prachtig; vooral
Hoi John Doe, Heel
Grappig verhaal John Doe Ik
Wat je daarmee bedoelt moeten