Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #197 - Tropische werkdag- Koken

Koken Stef wiste het zweet van zijn voorhoofd. De hitte deed hem aan het zuiden van Spanje denken, aan de onmogelijke zomers in Andalusië. Een kok had het nooit koud, ook niet met airco in de keuken. In Nerja had hij zelfs zonder verkoeling gewerkt. Nog geen ventilator. Peter, de jonge kok in opleiding, volgde hem overal. Als hij niet stopte, zou hij hem om een emmer stoom sturen of gedroogde ijsblokjes. Koksmoppen. De hitte vandaag, op een meidag in Mechelen, in de keuken van het congrescentrum, was vergelijkbaar met die in het diepe zuiden. Wel plakte ze meer aan je lijf, ze was vochtiger en woog meer. In Nerja had de warmte geprikt, je hoofd werd met satéstokken doorboord. Het was waanzin om daar zonder pet of hoed rond te lopen, al had hij het wel gedaan. De Spanjaarden schudden hun hoofd, als ze toeristen in de zon zagen zitten. Hier was het dan wel geen vijftig graden in de keuken, maar toch. Net zoals kruiden, voegden herinneringen iets toe. Hitte, op dit moment. Hij haalde de hapjes uit de oven. Nog meer hitte. “Hoe doe je dat toch chef?” zei Peter. “Die hapjes met je blote handen vastnemen?” “Dat went, Peter, het is gewoonte, niet meer dan dat.” Peter scheen hem niet te geloven. “Na een tijd voel je de hitte niet meer.” Hij deed zijn schort en bandana af. “Ik ga een sigaret roken.” Hij stond net buiten, op de trappen, toen zijn vrouw belde. Hij kon het niet geloven, wat ze vertelde. Het was niet waar. “Nee, ik werk verder,” zei hij tegen haar. Toen hij terug in de keuken kwam, liet Peter vloekend hapjes uit zijn hand vallen. Stef nam de andere van het rooster. Zijn vader was al meer dan een week dood en gecremeerd. Zijn stiefmoeder had pas nu iets laten weten. “Hoe doe je dat toch chef?” zei Peter."Ze komen net uit de oven." “Ik voel niks, jongen” zei hij, “ik voel niks meer.”

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne: je stevent trefzeker op zwarte humor af, goed gedaan bedankt voor het inkijkje in het leven van een kok in de hete keuken

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne, wat treffend op thema geschreven, vanaf het eerste woord, je titel (die je op meerdere manieren kunt interpreteren). Fijne afwisseling in lengte van zinnen, en ook door de dialoog met jonge kok en leuke woordspelingen, het leest heel prettig. Een verhaal dat staat, geloofwaardig. Een tip; kijk nog eens kritisch naar iedere zin, bijvoorbeeld, 'zijn vader was al een week dood en gecremeerd,' daar zou ik het woord 'inmiddels' voor 'gecremeerd' zetten. En 'hier was het dan wel geen vijftig graden in de keuken', hier kun je 'dan wel' gewoon weglaten.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne, ... uit diep respect neem ik mijn koksmuts voor je af. Ik heb hem wel niet maar je begrijpt wel wat ik bedoel. Wat een prachtig verhaal.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste zin. De laatste zin. Keurig werk. Zelfs het stereotype van de rokende kok heb je benut. Het hoofd dat met satéstokken wordt doorboord: daar kan ik niets mee.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne, prachtig geschreven. Je neemt me moeiteloos mee van Andalusië naar Mechelen. Deze vind ik heel mooi: 'Net zoals kruiden, voegden herinneringen iets toe.'

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe verzin je het. Het zou ook nog waargebeurd kunnen zijn. Het slot met een tikkeltje zwarte humor. Goed stuk.
Dank je Levina. Het is geïnspireerd op ware gebeurtenissen. ik heb de werkelijkheid wel hertekend, zoals een schrijver doet :)

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne: je stevent trefzeker op zwarte humor af, goed gedaan bedankt voor het inkijkje in het leven van een kok in de hete keuken
Dank je Peter! Mijn man is kok en we zijn 25 jaar samen dus ja ik weet er intussen wel één en ander van. die zwarte humor is blijkbaar typisch voor mij. :)

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne, wat treffend op thema geschreven, vanaf het eerste woord, je titel (die je op meerdere manieren kunt interpreteren). Fijne afwisseling in lengte van zinnen, en ook door de dialoog met jonge kok en leuke woordspelingen, het leest heel prettig. Een verhaal dat staat, geloofwaardig. Een tip; kijk nog eens kritisch naar iedere zin, bijvoorbeeld, 'zijn vader was al een week dood en gecremeerd,' daar zou ik het woord 'inmiddels' voor 'gecremeerd' zetten. En 'hier was het dan wel geen vijftig graden in de keuken', hier kun je 'dan wel' gewoon weglaten.
Dank je Lizette! Ik hou niet zo van "inmiddels", dus dat gebruik ik niet, met alle respect. Ieder zijn stijl he. Ja ik heb het graag geschreven en ik ben blij dat dat ook zo overkomt. :)

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne, ... uit diep respect neem ik mijn koksmuts voor je af. Ik heb hem wel niet maar je begrijpt wel wat ik bedoel. Wat een prachtig verhaal.
Dank je Riny, ook voor je koksmuts hahaha :) Goed gevonden van je. Het is hartverwarmend om zulke positieve opmerkingen te krijgen.

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste zin. De laatste zin. Keurig werk. Zelfs het stereotype van de rokende kok heb je benut. Het hoofd dat met satéstokken wordt doorboord: daar kan ik niets mee.
Dank je Tilma! Ja, die satéstokken, ...Over smaak valt niet te twisten he, de lezer heeft altijd gelijk.

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne, prachtig geschreven. Je neemt me moeiteloos mee van Andalusië naar Mechelen. Deze vind ik heel mooi: 'Net zoals kruiden, voegden herinneringen iets toe.'
Dank je Edwinchantalenq! Ja ik hield zelf ook van die zin en vooral de betekenis ervan. Het is inderdaad zo he, dat herinneringen de werkelijkheid versterken.

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anne, Hartstikke mooi, goed warmte-verhaal met een verrassend eind!
Dank je Ton Badhemd (wat een mooi alias heb je trouwens, en verontschuldig me als het geen alias is) Verrassend zoals het leven zelf he en even waar helaas, t.t. z. de kern/het einde is waar, de rest is fictie.

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen. Graag gelezen, Anne.
Dank je John Doe. Goed gevonden die alias. Inderdaad, een kok moet tegen hitte kunnen. Ik ben blij dat je het graag hebt gelezen, want uiteindelijk is dat de bedoeling he? Alles om de lezer tegemoet te komen.