Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#195 Loch Ness

‘Wat denk jij?’ Rik kijkt me geamuseerd aan terwijl de wind aan zijn krullen trekt. ‘Zit hier een monster, of niet?’ Met opgetrokken schouders en mijn handen diep weggestopt in mijn jas staar ik over het water. Schuimkoppen dansen woest over het grijze oppervlak. ‘Nou’, zeg ik huiverend, ‘als er monsters bestaan, dan zullen ze zich hier beslist thuisvoelen’. Ik wiebel zenuwachtig met mijn koude tenen en denk aan een diepte vol schubben, snijtanden en meedogenloze ogen. Rik lacht hardop en slaat een arm om me heen. ‘Schotland bevalt je wel, of niet?’ Als antwoord schokschouder ik humeurig en kruip nog wat dieper weg onder zijn arm. Boven ons krast een vogel. Ik krijg er de rillingen van. ‘Kom’ Rik pakt mijn hand.‘ We gaan terug naar het hotel. ‘Je trilt als een rietje.’ Als we Loch Ness de rug toekeren, begint het onverbiddelijk te regenen. De volgende ochtend heeft de wind het bijltje erbij neergelegd. De zon is de hoofdrolspeler in een wolkeloze hemel. Ontspannen nip ik van de thee die Rik in de thermoskan heeft meegenomen. Onder het picknickkleed prikt het gras tegen mijn blote benen. Ik steek mijn voeten tussen het groen en probeer met mijn tenen een madeliefje te plukken. ‘Lise, vlug!’ Wat verderop staat Rik enthousiast te gebaren. ‘Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht op het meer!’ Ik laat het bloempje voor wat het is en hijs me loom omhoog. Even later sta ik naast Rik. Samen kijken we uit over Loch Ness. De zon strooit goudspikkels over het wateroppervlak. Groene heuvels lijken het water in hun schoot te wiegen. Een vogel zweeft sierlijk voorbij. ‘Wauw, Rik!’ Ik vlij me tegen zijn schouder en zucht. ‘Wat is het hier toch monsterlijk mooi.’

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het wel mooi, hoe het contrast in de weersomstandigheden niet alleen het landschap maar ook het humeur beïnvloedt. :nod: Misschien - en dat is me bij je teksten al opgevallen, - moet je de dialogen op een volgende regel aanvangen, zodat het geheel vlotter leest. En soms heb ik neiging om het aantal bijvoeglijke naamwoorden te tellen ... Overdaad schaadt de tekst. (+- 20?)

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marlie, dank voor je heldere feedback! Ik zal de dialogen hierop aanpassen. En die bijvoeglijke naamwoorden; je hebt helemaal gelijk. Op de een of andere manier sluipen ze er altijd weer in. Ik ga schrappen :)

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Stella, dank voor je reactie. Heb al een aantal bijvoeglijke naamwoorden verwijderd. Ik had er inderdaad rijkelijk mee gestrooid.. Monsterlijk is een blijvertje :)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het leest nu heel aangenaam en monsterlijk mooi vind ik heel treffend. Hoe het eerder was, weet ik niet meer. Ik was gisteren ook moe van veel dingen en dat heeft zeker meegespeeld bij het lezen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als de wind aan iemands krullen trekt, nee hard trekt, dan moet je, ook als je dicht bij elkaar staat je stem flink verheffen om je verstaanbaar te maken. Dat mis ik hier. Verder een heerlijk stukje uit een van m'n favoriete vakantielanden. :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina, ik heb heel wat bijvoeglijke naamwoorden geschrapt en de indeling naar aanleiding van Marlie's tip aangepast. Ik denk dat dat mijn tekst wel goed heeft gedaan ;). Met dank aan alle kritische blikken! Bart, dank voor je reactie! Het woord 'hard' zal ik schrappen (ik schrap wat af in dit verhaal). Schotland is prachtig, grillig en mysterieus!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er gebeurt eigenlijk niets. Het 'monsterlijk mooi' moet de hele tekst dragen zo. Ik weet niet of dat genoeg is. Dat 'Lise, vlug' is ook een beetje een anticlimax. Heel even denk je dat er een monster te zien was. Maar nee. Rik maakte niet eens een grapje. Vlug was helemaal niet nodig. Ik vind het leuk gedaan dat scène 1 zo spiegelt met scène 2. Maar dat kan nog onopvallender of juist nadrukkelijker. Een madeliefje plukken met je tenen. 100% goed en gepast. Maar het spiegelt niet ideaal met de koude tenen van gisteren. En 'loom' mag er ook wel uit.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tilma, dank voor je reactie! Het was inderdaad de bedoeling om scène 1 met scène 2 te spiegelen. Hoe verschillend iets kan worden ervaren onder invloed van de temperatuur. In mijn beleving past in een zonnig plaatje geen monster. Daarom moest ik Rik maar blij maken met een mooi uitzicht. 'Vlug' zou inderdaad weg kunnen; 'loom' laat ik staan. Daarmee wil ik het ontspannen gevoel van Lise nogmaals benadrukken.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Chantal, ik heb je eerdere versie niet gezien, maar deze vind ik lekker rustig weglezen. Het verschil tussen stemmingen in de twee alinea's is goed voelbaar. Toppertje; madeliefjes plukken met je tenen (misschien ga ik dat ook eens proberen, illustreert perfect het heerlijke zomergevoel!).

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk sfeervol verhaal. Wat plot betreft speelt het weer de rol van antagonist en vond ik de keuze om de twee scènes te spiegelen goed bedacht. Je kunt het geheel in een langere tekst ook wat meer in beweging zetten met een plot of met de wil van de personages. Nu doet het statisch aan.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie de locatie helemaal voor me en ik ben er nooit geweest, het lijkt me prachtig. Dat heb je dus beeldend beschreven wat mij betreft. Wel had ik hoop op een spannend einde maar dat is er niet. Contrast in weersomstandigheden is prachtig en realistisch zowel daar als hier. :thumbsup:

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie tekst, heerlijk beschrijvend. Waar anderen wat moeite hebben met de bijvoeglijk naamwoorden, heb ik dat minder, maar dat kan komen door je herschrijf natuurlijk. Wel moeite met één zin, al kan ik niet precies zeggen waarom: "De volgende ochtend heeft de wind het bijltje erbij neergelegd." Het pas op de één of andere manier niet zo Mooie naam voor een personage ook trouwens :)

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Odile, I-kat en Rik voor jullie commentaar! Odile, de hoofdpersonen kunnen inderdaad wat meer body gebruiken. Misschien laat ik ze nog eens terugkomen in een uitgebreider verhaal. En I-Kat dan kan ik dat monster ook een grotere rol laten spelen, waardoor er wat meer spanning ontstaat. Rik (mooie naam :)), je 'gooit het bijltje erbij neer' bedenk ik me net. In mijn tekst 'legt' de wind het bijltje erbij neer. Misschien komt het daarom dat het wat gek klinkt.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik lees aangepast verhaal, heel goed alleen die zin met het bijltje kan simpelweg weg madeliefje tussen de tenen mooiste inderdaad titel beloofde meer, maar spiegeling is mooi geschreven