Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#195 Uit welke hoek de wind ook waait

'We hadden nooit in het donker op pad moeten gaan. We weten hier heg noch steg.' Mijn stem trilt; ik kan een snik nauwelijks onderdrukken. 'Wat nu als het nog harder gaat vriezen. Ik heb het steenkoud. Als we zo blijven dwalen, komen we blauw aangelopen aan.' 'Moed houden, schatje. We zijn zo in het vakantiepark. Ik steek snel de open haard aan. Cognacje erbij. Dan zijn we weldra weer warm.' 'Ik wil naar huis!' Ik weet dat ik onredelijk klink. Ineens hoor ik naast me geneurie. Ik herken de song Subterranean Homesick Blues van Bob Dylan. Gelijktijdig zeggen wij onze standaard spreuk: 'Je hebt geen weerman nodig om te weten uit welke hoek de wind waait.' 'Daarom hou ik zo van je. Altijd weer kom je uit een onverwachte hoek. Wat ons vierkant tot elkaar brengt, de cirkel van ons leven.' Na die barre tocht zitten we bij de open haard. Ik in de grote stoel met wollen sokken aan mijn voeten, plaid over me heen gedrapeerd. Jij zit op het berenvel met je lijf tussen mijn knieën geklemd. Je handen om mijn voeten, bij tussenpozen masseer je deze. De warmte kruipt van onder naar boven. Je buigt je hoofd naar achteren en kijkt mij zwijgend aan, hoewel je het niet zegt. In je ogen lees ik: zie je wel. Je staat op en tilt mij uit de stoel. We eindigen liggend voor het haardvuur. Of buiten de storm nog verder aanwakkert? Binnen in ieder geval. * De bewuste zin uit song Homesick Blues: You don't need a weather man To know which way the wind blows

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina: jullie horen vierkant bij elkaar ik krijg er een genoeglijk gevoel bij leuk element vind ik de gemeenschappelijke gezegden en songs die jullie verbinden

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Peter, Wat een heerlijke reactie. Toen die zin vierkant uit mijn pen rolde, vond ik deze wel aardig. Hier gedrukt vond ik 'm wat pompeus. Door jouw reactie laat ik hem nog staan. En ja, muziek is een 'verbindingselement' voor mij. Mijn hele leven al.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blue monday niet. Nee. Ik begrijp je aarzeling met het vierkant. Maar het is dialoog. Ook wel eens leuk als dat geforceerd is. Jullie doen allebei zo je best. Hij ook met zijn 'weldra'. Het allitereert. Het toont ook zijn speelsheid. Er staat ook een 'dan'netje teveel tegen het eind van het stuk. In zijn geheel *maakt Hints gebaar* een fijn stukje uit een mensenleven. Jouw forte.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En het bleef nog lang onrustig...graag gelezen.
Ha John, Fijn dat je het graag hebt gelezen en sommige onrust is zo lekker ...

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blue monday niet. Nee. Ik begrijp je aarzeling met het vierkant. Maar het is dialoog. Ook wel eens leuk als dat geforceerd is. Jullie doen allebei zo je best. Hij ook met zijn 'weldra'. Het allitereert. Het toont ook zijn speelsheid. Er staat ook een 'dan'netje teveel tegen het eind van het stuk. In zijn geheel *maakt Hints gebaar* een fijn stukje uit een mensenleven. Jouw forte.
Ha Tilma, ik heb speciaal een kopje koffie gezet om het plezier van je reactie te lezen nog meer te verhogen. Blue Monday over de top? Kan je best gelijk in hebben. Ik laat het op deze grijze donderdag nog even bezinken. Nee, na een slok sterke koffie is het weg. Een tekstschrijver mag allitereren, toch? Ik vind het wel, heel charmant zelfs. Ik schop dan er gelijk uit. Two's company, three's a crowd. Dank voor je leuke reactie.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal waar temperatuur een aanleiding voor is om iets over je hartverwarmende relatie te schrijven. Zo'n relatie gun je meer mensen. Erover schrijven en lezen is een manier om de warmte te verspreiden.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal waar temperatuur een aanleiding voor is om iets over je hartverwarmende relatie te schrijven. Zo'n relatie gun je meer mensen. Erover schrijven en lezen is een manier om de warmte te verspreiden.
Wat een warme reactie, Odile. Hartelijk dank. Als ik met mijn schrijfsels warmte door kan geven, dan maakt mij dat blij en gelukkig.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Levina, Wat heerlijk om te lezen. Zeker, als je zoals ik, even afwezig bent geweest op dit forum. Ben blij je weer te kunnen lezen en groeten. :p
Geheel wederzijds, Marijcke. Goed je te "zien" en je te lezen.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bob Dylan -hoe toevallig- blijkt vandaag jarig te zijn (las ik zojuist) En met deze liefde en verwantschap tussen jullie beiden zul je het warm hebben als de temperatuur 20 graden onder nul is. Originele invalshoek om de temperatuur te combineren met deze romance.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bob Dylan -hoe toevallig- blijkt vandaag jarig te zijn (las ik zojuist) En met deze liefde en verwantschap tussen jullie beiden zul je het warm hebben als de temperatuur 20 graden onder nul is. Originele invalshoek om de temperatuur te combineren met deze romance.
Ha Edith, Ik hoorde het ook net, dat het vandaag de zevenenzeventigste verjaardag is van Bob Dylan. Ik ben een groot bewonderaar van hem, maar dit was mij even ontgaan. Liefde is warm, liefde maakt warm. Dank voor je lezen en je reactie, Edith

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Levina, heerlijk die warmte! Ik geniet van de sfeer die jij zo goed weet neer te zetten; de eigen onderlinge taal en Bob Dylan, de open haard, cognacje en berenvel... Da's Genieten met een Hoofdletter, Levina!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Levina, heerlijk die warmte! Ik geniet van de sfeer die jij zo goed weet neer te zetten; de eigen onderlinge taal en Bob Dylan, de open haard, cognacje en berenvel... Da's Genieten met een Hoofdletter, Levina!
Hartelijk dank, Ton. Ook al zo'n warme reactie. Zoals het cliché zegt dat voor niets de zon opgaat, hetgeen ook niet geheel waar is, geldt ook dat warmte geven vaak in heel kleine dingen zit.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kreeg het al warm tijdens het lezen over de barre, koude tocht :thumbsup:
Ha, ha, Stella, gelukkig is het dit weekend erg zomers.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De temperatuur speelt in ieder geval een hoofdrol in jouw stukje; opdracht geslaagd! Ik vind zelf de dialoog niet zo natuurlijk en ik wordt ook afgeleid doordat de HP haar partner zowel binnen als buiten de dialoog in de tweede persoon beschrijft. Ik kan niet precies vertellen of en waarom dat niet zou kunnen, maar het leidt mij af. Wel lekker sfeertje!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De temperatuur speelt in ieder geval een hoofdrol in jouw stukje; opdracht geslaagd! Ik vind zelf de dialoog niet zo natuurlijk en ik wordt ook afgeleid doordat de HP haar partner zowel binnen als buiten de dialoog in de tweede persoon beschrijft. Ik kan niet precies vertellen of en waarom dat niet zou kunnen, maar het leidt mij af. Wel lekker sfeertje!
Iets om over na te denken, Bart. Ga ik dit weekend doen. Dank je voor deze feedback.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart: Je zette me tot denken. Waarom ik het zo heb geschreven is omdat het een terugblik is. Logisch zou dan de verleden tijd zijn geweest. Toch willen sommige gedachten nooit verleden tijd worden. Ik ga wel kijken in mijn klad hoe het staat in de verleden tijd.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina, ... wat was je, in mijn ogen, heerlijk tegendraads! Ik dacht qua opdracht, alleen maar aan hitte en jij begint met vrieskou. Je hebt een verhaal met veel leuke 'dingetjes' geschreven, zoals rond en vierkant. En dan natuurlijk met muziek. Leuk gedaan. :nod: :thumbsup: Het was voor mij een eyeopener :D . dankjewel.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina, ... wat was je, in mijn ogen, heerlijk tegendraads! Ik dacht qua opdracht, alleen maar aan hitte en jij begint met vrieskou. Je hebt een verhaal met veel leuke 'dingetjes' geschreven, zoals rond en vierkant. En dan natuurlijk met muziek. Leuk gedaan. :nod: :thumbsup: Het was voor mij een eyeopener :D . dankjewel.
Ha Riny, Fijn dat je bent komen lezen, dank je wel. Muziek speelt altijd een grote rol bij mij, muziek inspireert mij.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een tweede versie geschreven. Ik ben zo benieuwd naar jullie reacties. En ook weer weggedaan. Het was geen verbetering en al helemaal niet mijn "Stuk".

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Levina, Om maar gelijk heel eerlijk te zijn. Ik vind de eerste versie beter. Het voornaamste verschil — voor mij — is dat je in de tweede versie, aan het begin al heel veel weggeeft. Dat haalt de spanning weg van de "barre tocht". En ook in de tweede versie blijf het onduidelijk tegen wie de HP het woord richt; "...komen de gedachten uit bij mijn overleden lief..." dit is gericht aan de lezer; "Jij begon te neuriën", dit richt de HP aan haar partner. Volgens mij, als je, buiten de dialoog, de derde persoon gebruikt, is het een consistent verhaal.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Levina, Om maar gelijk heel eerlijk te zijn. Ik vind de eerste versie beter. Het voornaamste verschil — voor mij — is dat je in de tweede versie, aan het begin al heel veel weggeeft. Dat haalt de spanning weg van de "barre tocht". En ook in de tweede versie blijf het onduidelijk tegen wie de HP het woord richt; "...komen de gedachten uit bij mijn overleden lief..." dit is gericht aan de lezer; "Jij begon te neuriën", dit richt de HP aan haar partner. Volgens mij, als je, buiten de dialoog, de derde persoon gebruikt, is het een consistent verhaal.
Dan houd ik het lekker bij mijn eerste versie, beste Bart. Dat is het dichtst bij mezelf en daarbij voel ik mij vaak het best. Jouw gedachten kan ik niet geheel volgen en wil ik eigenlijk ook helemaal niet. Ik weet tegen wie ik het heb en dat jij dat niet snapt, zal mij worst wezen, eerlijk gezegd.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is geen verbetering, Levina. De eerste regels van versie 2 bieden geen kader waardoor de terugblik beter tot zijn recht komt. Ook de toegevoegde beschouwingen ontkrachten de puurheid van het stuk. Het was altijd al een terugblik en juist het onbenoemde daarvan droeg bij aan de kracht van het stuk.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is geen verbetering, Levina. De eerste regels van versie 2 bieden geen kader waardoor de terugblik beter tot zijn recht komt. Ook de toegevoegde beschouwingen ontkrachten de puurheid van het stuk. Het was altijd al een terugblik en juist het onbenoemde daarvan droeg bij aan de kracht van het stuk.
Dank je Tilma, ik haal het ook weg. Ik heb me laten overhalen en dat past al helemaal niet bij mij. Ik houd bij een volgend stuk de eerste, tweede, derde "persoon" meer in de gaten. Ik wil me blijven ontwikkelen, dus veel oefenen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Levina, ... wat ben je toch een leukerd! # 24 las ik net. Bart snapt het niet en jij denkt: het zal me worst wezen. Ik schoot toch in de lach! Lieve Levina, daar gaat het nou net om. De kunst van schrijven en goed vertellen is door de lezer duidelijk te laten zien wat jij voelt en bedoeld. Ik zit met diezelfde moeilijkheid en begrijp je volkomen.. Groetjes en succes!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Levina, ... wat ben je toch een leukerd! # 24 las ik net. Bart snapt het niet en jij denkt: het zal me worst wezen. Ik schoot toch in de lach! Lieve Levina, daar gaat het nou net om. De kunst van schrijven en goed vertellen is door de lezer duidelijk te laten zien wat jij voelt en bedoeld. Ik zit met diezelfde moeilijkheid en begrijp je volkomen.. Groetjes en succes!
Ha Riny, ik ben het helemaal met je eens dat de kunst van het schrijven is dat de lezer voelt wat je bedoelt. Ik las ooit op Schrijverspunt dit en ik heb het ook opgeslagen: 'De essentie van schrijven is in de eerste plaats niet dat het gelezen wordt; niet dat het uitgegeven wordt, noch dat de schrijver zelve beroemdheid ambieert, maar wel dat hij zijn demonen en hersenspinsels onder bedwang kan houden.' Ik geniet altijd enorm van de feedback en ik probeer er zo veel mogelijk van te leren of weer eens werken naslaan hoe ik het schrijven kan verbeteren. Toen ik het stukje herschreven had, vond ik het helemaal niets, dus ik had het gewoon moeten laten voor wat het was. Wellicht door de warmte en moeheid, bekroop mij het gevoel dat hoe ik het ook zou aanpassen, het steeds verder van me af kwam te staan en er hoe dan ook niet de gewenste consistentie van lezer zou bereiken. Ik schrijf graag vanuit de ik persoon, ik weet dat dit niet door iedereen wordt gewaardeerd. Ik blijf dit een leerpunt vinden, dus wie weet schrijf ik volgend stukje geheel in de derde persoon. Als ik het met plezier doe, hoor. Ik schrijf tenslotte voor mijn plezier.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijk stel, de warmte spat er van af. Er is al genoeg gezegd, daar heb ik niets aan toe te voegen behalve misschien 'We weten hier heg noch steg.' Komt me een beetje onnatuurlijk over om te zeggen, te netjes.