Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#193 Machteloos

Een luid gekraak haalt me uit mijn gemijmer. Ineens klinkt het anders. Het voelt ook anders. De auto rijdt niet meer kaarsrecht, maar leunt steeds meer naar rechts. Alsof een onzichtbare bestuurder het stuur van me heeft overgenomen. Ik snak naar adem en kijk gealarmeerd in mijn zijspiegel. Op de strook naast me rijdt een rode auto vlak achter me. Het stuur glijdt in mijn bezwete handen. Ik grijp hem steviger vast en draag mijn auto op naar links te rijden. Als een opstandige puber houdt hij rechts aan. Ik ruk aan het stuur. Niks. Het waarschuwende bromgeluid van de belijning midden op de weg, laat mijn hart nog sneller beuken. Wat is er in vredesnaam met mijn auto aan de hand? Naast me wordt getoeterd. De bestuurder houdt zijn hand vragend op. Hij beweegt met zijn hoofd richting de vluchtstrook. Aan de kant. Natuurlijk. ‘Oké’, schreeuw ik knikkend. Een zweetdruppel rolt langs mijn slaap. Op de rode auto na, rijdt er niemand vlakbij me. De kale man rijdt inmiddels links van me, nu mijn auto over de belijning van de vluchtstrook raast. Ik trap de rem in. Mijn auto draaft onverstoord door op snelwegtempo. Met alles wat ik in me heb, trap ik het pedaal in tot op de vloer. Mijn hart slaat als een bezetene. De lucht is dik en komt mijn longen niet in en uit. Ik grijp naar mijn gezicht. Pijn. Snijdende, vreselijke pijn. Overal. Druppels druipen over mijn gezicht. Alles wat ik zie, is roodgekleurd. Ook de boom voor me. Vederlicht stijg ik op, alles wordt zacht en wollig, maar een ferme hand duwt me even terug op aarde. ‘Volhouden, mevrouw.'

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Fountain, jij weet spanning te creeëren zeg. Ik voelde die auto gaan. Goed geschreven dus. Ik wil natuurlijk weten of die rode auto de hp dit aandoet! Mooi hoe je de bijna doodervaring er verweeft. Veel succes, ik kom graag weer lezen. Fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vreselijk als je auto niet meer gehoorzaamd. :eek: Je hebt het spannend geschreven. :thumbsup: De eerste zin kan ook actiever: Een luid gekraak haalt me uit mijn gemijmer. Ik ben benieuwd of ze het redt.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een nachtmerrie als je voertuig je niet langer gehoorzaamt. Hoe gaat dit aflopen.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend, Leuk. Ik voelde de auto al het ware naar rechts trekken en haar paniek ook. Heeft iemand geknoeid met de remmen? (of kijk ik te veel thrillers?) Ben ook benieuwd naar de afloop!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een goed verhaal en je bouwt de spanning goed op. Enkele dingetjes:
Het stuur glijdt in mijn bezwete handen.
Hier lijkt het net alsof het stuur vanuit de lucht ineens tussen je handen komt glijden. Misschien: 'Mijn bezwete handen glijden over het stuur.'
Het waarschuwende bromgeluid van de belijning midden op de weg, laat mijn hart nog sneller beuken.
De komma haalt de spanning uit de zin. Nog iets algemeens: Ik merk dat je vaak bepaalde elementen herhaalt, of net iets anders opschrijft, maar eigenlijk op hetzelfde neerkomt. Zinnen als: 'een druppel zweet rolde over een mijn wangen', of 'mijn hart begon sneller te kloppen', of 'ik hapte naar adem'. Het zijn zinnen die spanning laten zien, maar ze zijn in boeken en verhalen zó verschrikkelijk vaak gebruikt, dat ze bijna vervelend worden om te lezen. Zoek naar andere manieren om haar angst te laten zien. Wat doen haar pupillen, staan haar spieren gespannen, bijt ze haar kiezen op elkaar? Ik hoop dat je hier wat aan hebt, met plezier gelezen!

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een goed verhaal en je bouwt de spanning goed op. Enkele dingetjes:
Het stuur glijdt in mijn bezwete handen.
Hier lijkt het net alsof het stuur vanuit de lucht ineens tussen je handen komt glijden. Misschien: 'Mijn bezwete handen glijden over het stuur.'
Het waarschuwende bromgeluid van de belijning midden op de weg, laat mijn hart nog sneller beuken.
De komma haalt de spanning uit de zin. Nog iets algemeens: Ik merk dat je vaak bepaalde elementen herhaalt, of net iets anders opschrijft, maar eigenlijk op hetzelfde neerkomt. Zinnen als: 'een druppel zweet rolde over een mijn wangen', of 'mijn hart begon sneller te kloppen', of 'ik hapte naar adem'. Het zijn zinnen die spanning laten zien, maar ze zijn in boeken en verhalen zó verschrikkelijk vaak gebruikt, dat ze bijna vervelend worden om te lezen. Zoek naar andere manieren om haar angst te laten zien. Wat doen haar pupillen, staan haar spieren gespannen, bijt ze haar kiezen op elkaar? Ik hoop dat je hier wat aan hebt, met plezier gelezen!
Hartelijk dank voor je zinvolle tips! Ben ik heel blij mee. Ga ik zeker mee aan de slag.