Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#193 Overload

     De man met de grappige rode strik bleef maar tegen hem aanpraten en Barney knikte beleefd, maar verstond geen woord door de kwebbelende stemmen en de muziek om hen heen. Eindelijk droop de strikman geïrriteerd af. Barney vluchtte snel naar de toiletten, daar was het rustiger. Een hand greep hem bij zijn arm.      "Man! Dat was een van de grootste filmproducenten en je zei geen stom woord!"      Barney staarde naar de vloer en besefte zijn flater. Ondertussen kreunde zijn schedel onder de bonzende pijn.      "Ik verstond hem niet."      "Hoezo? Hij lulde toch geen Chinees?" De woorden knalden zijn hersenen binnen. Waarom praatte hij zo hard?      "Met die herrie versta ik niemand."      "Herrie? Ik verstond hem luid en duidelijk! Luister eens Barney..."      "Stop!" schreeuwde Barney en met dichtgeknepen ogen drukte hij zijn vuisten krampachtig tegen zijn slapen. "Ik wil naar huis!"      "Naar huis? Ben je gek? This is the place to be! Netwerken, man! Netwerken!"      "Ik heb rust nodig." Zijn stem klonk hoog en gespannen.      “Rust? Uitrusten doe je morgenavond maar in het vliegtuig."      "Vliegtuig...vier uur." stamelde hij. De woorden speelden weer verstoppertje met hem.      "Change of plans, makker. Na dit feest halen we je spullen bij je thuis op en dan gaan we meteen door naar Duitsland. We zijn dan ruim op tijd voor Schiphol!"      "Duitsland?"      "Ja, je gaat auditie doen voor de film 'Overload'."      "Dat...gaat n..."      Triiiiiing! Met een gebaar maande Thomas hem tot stilte en pakte zijn telefoon. Barney's benen trilden en zijn lippen waren samengeperst.      "Wat zei u? Oh, natuurlijk. Dat komt goed. Stuur maar door. We zullen er zijn." Hij stak zijn telefoon tevreden in zijn zak.      "Goed nieuws, Barney. Je gaat in Amerika nog een auditie doen, maar je moet wel eerst een lap tekst uit je hoofd leren. Dat kan wel in het vliegtuig."       Barney kon zijn handen niet meer onder controle houden en ... Eerste versie hieronder      De man met de grappige rode strik bleef maar tegen hem aanpraten en Barney knikte beleefd, maar verstond geen woord door de kwebbelende stemmen en de muziek om hen heen. Eindelijk droop de strikman geïrriteerd af. Barney vluchtte snel naar de toiletten, daar was het rustiger. Een hand greep hem bij zijn arm.      "Man! Dat was een van de grootste filmproducenten en je zei geen stom woord!"      Barney staarde naar de vloer en besefte zijn flater. Hij zag sterretjes en zijn halve schedel kreunde onder de bonzende pijn.      "Ik verstond hem niet."      "Hoezo? Hij lulde toch geen Chinees?" De woorden knalden zijn hersenen binnen. Waarom praatte hij zo hard?      "Met die herrie versta ik niemand."      "Herrie? Ik verstond hem luid en duidelijk! Luister eens Barney..."      "Stop!" schreeuwde Barney en met dichtgeknepen ogen drukte hij zijn vuisten krampachtig tegen zijn slapen. "Ik wil naar huis!"      "Naar huis? Ben je gek? This is the place to be! Netwerken, man! Netwerken!"      "Ik heb rust nodig." Zijn stem klonk hoog en gespannen.      “Rust? Uitrusten doe je morgenavond maar in het vliegtuig."      "Vliegtuig...vier uur." stamelde hij. De woorden speelden weer verstoppertje met hem.      "Change of plans, makker. Na dit feest halen we je spullen bij je thuis op en dan gaan we meteen door naar Duitsland. We zijn dan ruim op tijd voor Schiphol!"      "Duitsland?"      "Ja, je gaat auditie doen voor de film 'Overload'."      "Dat...gaat n..."      Triiiiiing! Met een gebaar maande Thomas hem tot stilte en pakte zijn telefoon. Barney's benen trilden en zijn lippen waren samengeperst.      "Wat zei u? Oh, natuurlijk. Dat komt goed. Stuur maar door. We zullen er zijn." Hij stak zijn telefoon tevreden in zijn zak.      "Goed nieuws, Barney. Je gaat in Amerika nog een auditie doen, maar je moet wel eerst een lap tekst uit je hoofd leren. Dat kan wel in het vl..."      Barney's handen knepen zijn strot dicht.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Siv, wat verwoord je hier mooi hoe een impressario de hp volkomen gek kan maken en niet naar zijn noodsignalen luistert. Zo gingen wellicht Amy Whinehouse en velen met haar ten onder. Die nare ratrace in deze tijd! Je tekst sleept me mee, je boeit, de clifhanger begrijp ik helemaal in het verlengde van de tekst. Zit te denken hoe je ermee kan binnen vallen als een bom: Dan Barney kan zijn handen niet meer onder controle houden en... Daarbij zou ik vliegtuig voluit schrijven in de zin hiervoor. Maar een ideetje hoor, veel succes, mooi thema! Fijn weekend.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede details als de auditie voor de film -Overload- :D -Hij zag sterretjes en zijn halve schedel kreunde onder de bonzende pijn.- Het woord halve haalde me hier uit de tekst. Waarom specifiek half? Wat wil je als schrijver ermee zeggen? Mag ik vragen waarom je in de VT schrijft? Ik vind dat altijd een afstand scheppen. Inderdaad een mooi thema. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw. Marie. Dank je wel voor je mooie reactie. :) Ik had het laatst met iemand erover hoe moordend het kan zijn als je een beroemde zanger bent, die maar door moet gaan. Op en gegeven moment weten ze niet eens meer, waar ze zijn geweest. Ik heb je tips doorgevoerd en ook een heel fijn weekend toegewenst.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi May Laysen. Ook bedankt voor je mooie reactie. :) Ik stelde me zo voor dat de hoofdpersoon een migraine aanval heeft, wat zich meestal uit in bonkende koppijn aan een kant van de schedel, dat soms voorafgaat met sterretjes of lichtflitsen. Ik heb dit stukje ingekort, hopelijk wordt je nu niet uit de tekst gehaald. Ik ben in mijn tienerjaren begonnen met schrijven en in die tijd heb ik vooral boeken gelezen die in de verleden tijd zijn geschreven, dus die gewoonte heb ik overgenomen. Ik zal eens kijken of ik eens een verhaal in tegenwoordige tijd kan schrijven.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Titel en thema zijn leuk. Door de grappige rode strik kwam ik er niet goed in maar ik begrijp waarom je het nodig denkt te hebben om de situatie te schetsen. Ik vraag me af of je, voor deze opdracht, niet zou kunnen beginnen met de conversatie. Ik vind de opbouw van de oplopende spanning bij de hoofdpersoon goed. De cliffhanger is er wel met die laatste zin maar het woordje ‘en’ en de puntjes komen voor mij een beetje flauw over.. Waarom niet stoppen bij houden?

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Siv, goed verhaal met dito dialogen! De 'overload' van de hp geef je heel mooi weer. Ik kan me ook voorstellen dat Barney op het laatst gewoon helemaal instort. Gezien de staat waarin hij verkeerd.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij de eerste versie voel ik de wanhoop van de HP nog meer dan in de tweede versie. Ik kan nog niet goed uitleggen waarom. Ik lees ze allebei morgen nog een keertje.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goed, knap verhaal! Er is een goeie balans tussen dialoog en toelichting. De toelichting werkt heel fijn bij de dialogen, en de dialogen komen natuurlijk over, mooi! Kleine dingetjes:
Barney vluchtte snel naar de toiletten
Gaat 'vluchten' in deze context niet altijd snel? 'Barney vluchtte naar de toiletten.' Ook ik ben een groter fan van de eerste versie. De afgebroken zin aan het einde van de tweede versie komt enigszins gekunsteld over... ook ik proef de wanhoop in versie één meer. Graag gelezen!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind je dialoog ontzettend goed gevonden, de opgejaagde acteur en de (veel)eisende manager. :thumbsup: Alleen door te lezen stress ik zelf al! ;) Ik moest twee maal lezen om te zien waar je versies in verschilden. In de migraineaanval en op het einde dus. Voor mij niet overdonderend om te zeggen of de ene of andere versie beter overkomt, want voor mij zit alles in je, zoals ik zeg, geweldige dialoog. Je kan hier m.i. niet van een cliffhanger spreken, want als lezer voel je aankomen dat Barney op knappen staat en als hij zijn handen om de keel legt ((of de zin nu vd eerste of tweede versie is)weten we wat er gaat gebeuren. Je hebt het al zo goed als uitgeschreven. Hij knijpt. End of story. Mw Marie spreekt over inslaan als een bom. Een cliffhanger slaat niet in, maar eindigt met een vraagteken, een open einde. Wat komt er, vraagt de lezer zich af. Ik zou er nog een wending aan geven. Barney's handen gingen naar zijn keel. Een avondbries bereikte hem door het openstaande raam. Hij keek op, liet Thomas los. Het dakterras was verlaten. Een enkele ster aan de hemel. Hij liep naar buiten.