Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#193 Doorbraak bewerkt

Ze pakt de linker slagader en snijdt die open. Een dun straaltje. “Suction please.” De wond moet schoon blijven. “Insert.” Een luchtbel kan fataal zijn. “Inject.” De drukmeter laat precies het moment horen waarop het gif de haarvaten bereikt. “Hold please.” De radioactieve trackers verspreiden zich over de mediale lob. Het team kijkt gespannen naar het beeldscherm. Slaagt dit experiment, dan wordt Doctor Sanna Suoinna de eerste Laplandse genomineerde voor de Nobelprijs. Ademhaling, hartslag en temperatuur stijgen licht. Het gif heeft zich keurig binnen de begrenzing van de leverlob verspreid. “Doctor, reflux.” “Pressure up point three, please.” Trackers verschijnen buiten de lob. “Shit! Excuse me, please.” Hart en ademhaling reageren. Het team volgt het protocol. De waarden blijven stabiel. “Plan B, everyone.” De lever wordt afgegrendeld en gespoeld om het ontsnapte gif te verdunnen en schade aan de weefsels te voorkomen. “83 percent.” “Refill ready.” “Inject please.” “Leaking.” “Level syphon please.” “Liver poison 95 percent.” “Hold please.” “Leaking increasing.” “Continue flushing max.” Twee uur later wordt de procedure beëindigd. De trackers geven aan dat het gif niet verder verspreid is. Biopten tonen aan dat de bacteriënsterfte honderd procent is. Dokter Suoinna roept het operatieteam binnen dat de leverlob gaat uitnemen. Zelf volgt zij de operatie via de videoverbinding, samen met de veterinaire studenten die getuige zijn van een uniek experiment. Het doden van resistente ziektekiemen in een rendier, voordat zij zich kunnen verspreiden, betekent een wetenschappelijke doorbraak die ook voor de mens van grote betekenis kan zijn. De vraag is of het dier over drie maanden en over een jaar nog gezond is en vrij van de dodelijke bacterie. In diergaarde Amersfoort mailt onderzoeker Pierre Moulin de resultaten van zijn experimenteel onderzoek met het doden van ziektekiemen in geïnfecteerde chimpansees aan de redactie van tijdschrift The Lancet.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijfcoach Mike van Holsteijn: sorry, ik weet niet wat je bedoelt met media res en vereisten 1.en 2. een korte uitleg ware mij tegemoet gekomen ik hoop enigszins te hebben beantwoord aan de opdracht

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrap 'van de eerste orde' maar en maak van 'continu' 'continue' en waar komt Diergaarde Amersfoort nu ineens vandaan? Dat heeft wel wat van het begin van een Dan Brown thriller. Revolutionaire ingrepen die er toe leiden dat twee ogenschijnlijk niet verbonden onderzoekers worden vermoord door de Illuminati en dat Robert Langdon het komt oplossen met zijn Mickey Mouse horloge. Ik bedoel dit alles natuurlijk complimenteus.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
https://schrijvenonline.org/nieuws/wekelijkse-sch… Als je het geheel leest, legt coach bij eerste vereiste uit wat media res betekent, wat je in feite wel doet. Derde vereiste is een cliffhanger, die ik in jouw verhaal probeer te vinden. In je eerste zin, ze pakt de linker, ben ik je al kwijt, linker wat? Meerdere zinnen verder krijg ik er pas zicht op. Het is wel erg wetenschappelijk, zeg maar onbegrijpelijk, gehouden. Ben je zelf vaardig in die richting? In Amersfoort mailt een onderzoeker zijn resultaten van een soortgelijk experiment naar een vakblad. Mijn redenering, die ook goed fout kan zijn: door zijn publicatie kan onze Finse vaarwel zeggen aan haar nominatie voor de Nobelprijs.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tilma: twee correcties aangebracht, dank voor je amusant in elkaar geknoopte commentaar Levina: in de opdracht stond dat de lezer niet te veel informatie moet krijgen leeghoofd: linker slagader van gemaakt toevoeging over Amersfoort was bedoeld als cliffhanger, als dat tenminste bedoeld is als vraag hoe het verder gaat, je speculatie is zoals bedoeld dus zo onbegrijpelijk is het misschien toch niet bedankt allen voor het lezen en de poging het te begrijpen, de kennis van ons binnenste is beperkt merk ik

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, daar zijn wel een paar afleveringen ER, Grey's Anatomy en House voor nodig :D Ik vind het door die staccato zinnen wel spannend, vaart hebben en je hoeft het niet te begrijpen om de situatie voor je te zien. De cliffhanger zie ik niet echt, misschien geef je te veel weg door snellere Paultje er bij te halen. Is het niet spannender om in het midden te laten of het experiment nu wel of niet gelukt is?

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
I-Kat: citaat: De vraag is of het dier over drie maanden en over een jaar nog gezond is en vrij van de dodelijke bacterie. Dus: zoals je zegt: of het experiment geslaagd is moet nog blijken fijn dat je je het gebeuren kunt voorstellen en dat de korte zinnen vaart inbrengen

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, ... dit verhaal is echt iets des Peters. Jij draait ook nergens je hand voor om. Ik zie de laatste tijd niet veel ziekenhuisverhalen meer; vanavond komt Silence Witness!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
PeterFD hoe verzin je het bijelkaar. Voor mijn gevoel iets teveel regels over de techniek en wat daarbij hoort, maar dat is wellicht omdat ik er geen verstand van heb. Ik denk de race te begrijpen voor de Lapse dierenarts cq onderzoeker. Misschien kan je het aan het einde spannender maken door iets te zeggen over de nobelprijs die ze hoopt te krijgen met haar team. Dat het zo belangrijk is voor haar, omdat bijv. haar moeder net aan een enge ziekte is overleden en ze zo de moeder nog een dienst wil bewijzen. Het is jouw tekst natuurlijk, je ziet het inspireert wel, dus goed! Fijn weekend.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik durf niet te zeggen of je voldoet aan de opdracht want die is mij ook niet helemaal duidelijk. De invulling is wel bijzonder. Mijn medische kennis is 0,0 dus ik geloof je meteen. Dat vind ik knap gedaan. :thumbsup: Het technische gedeelte vind ik net iets te langdradig. Ik denk wel dat in een langer verhaal deze scene meer tot uiting komt: dan is het een fantastische afwisseling.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny: Silent Witness was weer super Marie: twee heel goede suggesties May: korter kan altijd, het was een experiment met de vorm en ik concludeer: geslaagd wat mij verbaasde is dat niemand verrast was dat het een rendier bleek te zijn, geen menselijke patient bedankt voor het lezen en meedenken

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik ben een leek wat medische termen aangaat. Een race tussen twee onderzoekers, moge de beste winnen. Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Siv: bedankt Het grappige is dat er maar twee medische termen in staan: reflux en syphon, woorden die overigens ook in ander verband in de krant komen. Het is dus het voorstellingsvermogen dat het moeilijk heeft. Albert Einstein heeft gezegd dat dat de ware intelligentie is.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, een wetenschappelijke cliffhanger, de nachtmerrie van elke onderzoeker, leuk bedacht!
schrijfcoach Mike van Holsteijn: sorry, ik weet niet wat je bedoelt met media res en vereisten 1.en 2. een korte uitleg ware mij tegemoet gekomen
Excuses, ik snap je probleem. Ik zal voortaan meer toelichtingen geven bij termen die misschien minder bekend zijn. Eerst dacht ik bij het woord 'gif' dat ze een persoon aan het vergiftigen waren, dat het een soort criminele operatie was. Later wordt de waarheid duidelijk, maar dat is een gevolg van de opdracht, dat langzaam de gordijnen worden opengeschoven, maar nét niet helemaal. Ik heb het met plezier gelezen!