Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#193- Zeg het mij

Zeg het mij Patrik weet van haar verrassing, Tío zelf niet. Maar die verdomde vluchtvertraging verpest alles. Veel te laat en gebroken komt ze in het hotel aan. Dankzij Patrik verloopt het inchecken vlot. In de suite stort ze op de bank neer, schopt haar schoenen uit en gunt ze zichzelf vijf minuten… Dat worden er driehonderdzestig! Op haar telefoon gemiste oproepen en bezorgde apps van Patrik, die zo slim is geweest de receptie te bellen en dus weet dat ze in het hotel is. Hij belooft de verrassing niet te verklappen. Inmiddels is Tío’s optreden voorbij. Ze update Patrik. Boos op alles en iedereen maar vooral teleurgesteld stapt ze de badkamer in. Haar telefoon kondigt een bericht aan: waarschijnlijk een reactie van Patrik. Op het moment dat ze de kraan dichtdraait, slaat de kamerdeur dicht. Ze grist een handdoek van de stang, knoopt deze snel om haar borst en houdt ‘m van voren vast. Haar voeten glippen weg over de natte vloertegels. In de donkere hal van de suite kijkt Tío op zijn telefoon. Zijn schouders hangen en in de weerkaatsing van het schermlicht staat zijn gezicht serieus. Ernstig serieus. Haar glimlach bevriest. ‘Tío, wat is er gebeurd?’ Zacht is haar stem. Een gelaten uitdrukking op zijn gezicht. Slechts leegte in zijn ogen. ‘Martijn is dood.’

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
May: ik weet niet precies wat de opdracht inhield, ik lees een ietwat verward verhaal, maar dat was geloof ik de bedoeling, je laat de lezer met wat vragen zitten, wie is Martijn? Stond er ergens een hint? Ik lees het waarschijnlijk slecht, want het is halfdrie 's nachts.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Martijn is dood kan een cliffhanger zijn, als we nu maar wisten wie die man is :( Dankzij Patrik verloopt het inchecken vlot. Dus Patrik is toch in het hotel? En anders vermoed ik toch dat hotels voorzien zijn op laattijdige aankomsten. Identificatiebewijs en uitgeprinte reservering laten zien is toch niet moeilijk? Fijn verhaaltje.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Op zich een leuk verhaaltje maar ik begrijp er jammer genoeg niet zo veel van. :confused: Werkt Patrik op een reisbureau? 'Ze update Patrik', vind ik vreemd, alsof hij een computer is of haar telefoon of is hij dat??? 'Dat worden er driehonderdzestig!' begrijp ik niet, appjes? En waarom is ze boos, is de verrassing mislukt, is ze in slaap gevallen en heeft ze ondertussen 360 berichten gehad? Veel vragen, dus op zich spannend want wat zijn de antwoorden :D

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo May, ... de hp is in slaap gevallen en heeft Tio's 'optreden' gemist; een opvoering van wat? Heeft Tio wel opgetreden? Hij weet wel te vertellen dat Martijn dood is ... en hier hebben we de cliffhanger! Het is spannend May. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
May laysen, In de laatste regel van een kort verhaal een nieuwe personage opvoeren. Ik zou het niet doen ;) denk nog over: 'Zacht is haar stem.' Het komt op mij over als een verloren/overbodige mededeling. Misschien eerder een klein gebaar: ze raakt zacht zijn bovenarm aan oid.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik moet denken aan Schiphol stroomstoring en aan Hello goodbye ergens daartussen spelen zich dit soort drama's af - hoop ik stilletjes als lezer

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey May. Ik kan me de hp helemaal voorstellen, dat vliegen, vreselijk moe word je ervan. Klein zeurtje: Zacht is haar stem, misschien: zegt ze zachtjes. Nog spannender zou ik het vinden als je met Tio eindigt. En de laatste zin weglaat. Dan zet je echt druk op mij om terug te komen om verder te lezen. Succes en fijn weekend.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
May: ik weet niet precies wat de opdracht inhield, ik lees een ietwat verward verhaal, maar dat was geloof ik de bedoeling, je laat de lezer met wat vragen zitten, wie is Martijn? Stond er ergens een hint? Ik lees het waarschijnlijk slecht, want het is halfdrie 's nachts.
Mmm, gezien de rest van de reacties ligt het niet aan het tijdstip. Het verwarde is wel de bedoeling. Nee, de hint naar Martijn is er niet. Ik duid meer het feit aan dat hij niet verrast is haar te zien (onverwacht is ze naar hem toegevlogen om bij hem te zijn) omdat hij kapot is van het bericht dat Martijn dood is. Een fragment uit mijn manuscript plaatsen als invulling van een wekelijkse schrijfopdracht werkt niet altijd als goede invulling. :( #leermoment Bedankt voor je reactie!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier raak ik van in de war. Ook van de personen. Ik kom als ik meer wakker ben dit nog eens lezen.
I know: teveel personages voor een kort verhaal :rolleyes: Sorry- ik kon het niet laten :o

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Martijn is dood kan een cliffhanger zijn, als we nu maar wisten wie die man is :( Dankzij Patrik verloopt het inchecken vlot. Dus Patrik is toch in het hotel? En anders vermoed ik toch dat hotels voorzien zijn op laattijdige aankomsten. Identificatiebewijs en uitgeprinte reservering laten zien is toch niet moeilijk? Fijn verhaaltje.
Toch te onduidelijk? Patrik is de manager van Tio en regelt dat zij wordt toegelaten tot Tio's kamer. Tio weet niet dat ze komt. Martijn is een goede vriend. Ik dacht dat zijn plotselinge dood voldoende schokkend zou zijn. Voor Tio in ieder geval wel ;) Bedankt voor je reactie!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op zich een leuk verhaaltje maar ik begrijp er jammer genoeg niet zo veel van. :confused: Werkt Patrik op een reisbureau? 'Ze update Patrik', vind ik vreemd, alsof hij een computer is of haar telefoon of is hij dat??? 'Dat worden er driehonderdzestig!' begrijp ik niet, appjes? En waarom is ze boos, is de verrassing mislukt, is ze in slaap gevallen en heeft ze ondertussen 360 berichten gehad? Veel vragen, dus op zich spannend want wat zijn de antwoorden :D
Ohoh! :confused: Zoveel vragen is niet mijn bedoeling. In ieder geval prettig dat je nieuwsgierig bent. Lees ipv update: bericht: ze brengt Patrik op de hoogte dat ze in slaap is gevallen en Tio's optreden heeft gemist. De 360 slaat op de minuten die ze heeft geslapen. Daarom is ze boos: haar verrassing is verknald. Patrik is Tio's manager, wellicht moet ik dat erbij zetten maar vond het teveel informatie vanuit de schrijver en hoopte dat het uit het verhaal duidelijk was. Helaas. Bedankt voor je reactie! :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo May, ... de hp is in slaap gevallen en heeft Tio's 'optreden' gemist; een opvoering van wat? Heeft Tio wel opgetreden? Hij weet wel te vertellen dat Martijn dood is ... en hier hebben we de cliffhanger! Het is spannend May. :thumbsup:
Het gaat over mijn 'vertrouwde' setje Roos en de DJ. Ik heb er hier optreden van gemaakt omdat ik het duidelijker vond dan een (DJ) set die hij draait in een club. Fijn dat je het spannend vindt. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
May laysen, In de laatste regel van een kort verhaal een nieuwe personage opvoeren. Ik zou het niet doen ;) denk nog over: 'Zacht is haar stem.' Het komt op mij over als een verloren/overbodige mededeling. Misschien eerder een klein gebaar: ze raakt zacht zijn bovenarm aan oid.
I know... :rolleyes: Maar ik blijf eigenwijs. Hier als invulling van de opdracht is Mw. Marie's suggestie ( eerder stoppen) beter. Zacht is haar stem- ik vond dit al niet lekker staan. Het liefst wil ik hier de stilte van de hal/ hotel/nacht/moment aangeven. Zij wilt hem verrassen en is enthousiast maar door zijn uitdrukking valt ze stil. Ik ga er over nadenken. :nod: Bedankt dat je weer de moeite nam! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
May: ik lijd met je mee dat het plaatsen van een fragment niet altijd werkt, de opdracht van 300 woorden moet daarop toegesneden zijn, elke keer vers van het mes- en dat is toch het leukste?!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
May: ik lijd met je mee dat het plaatsen van een fragment niet altijd werkt, de opdracht van 300 woorden moet daarop toegesneden zijn, elke keer vers van het mes- en dat is toch het leukste?!
Ja en nee. Ik wil door met mijn manuscript en dit leerzame forum niet missen. :nod: Niet alleen mijn invulling maar juist het meelezen en reageren op andere invullingen is voor mij het meest leerzaam. Ivm tijdgebrek heb ik gekozen om alleen mee te doen als de opdrachten invulbaar zijn met probeersels uit mijn ms zodat het leermomenten zijn en ik door kan. Het vers van het mes/ pen ;) heb ik ervaren in het begin dat ik dit forum heb ontdekt en is inderdaad het leukst.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
May: leuk om te horen mijn bijdragen in de rubriek autobiografisch zijn allemaal voor een familieroman, die in de wekelijkse opdracht zijn oefeningen in vorm en stijl, soms ook geschikt voor het boek veel succes

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey May, Ja, het is een fijn stuk om te lezen. Ja, er is genoeg inhoudelijk commentaar/reactie gegeven (zacht is haar stem) Ja, het roept veel meer vragen op dan dat het antwoorden geeft, maar dat is logisch, met een dergelijke opdracht, dus vind ik dat geen enkel bezwaar. Mijn conclusie: Ja, dit maakt mij nieuwsgierig naar alle personages en ontwikkelingen, dus ik wil wel verder lezen... :nod:

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey May. Ik kan me de hp helemaal voorstellen, dat vliegen, vreselijk moe word je ervan. Klein zeurtje: Zacht is haar stem, misschien: zegt ze zachtjes. Nog spannender zou ik het vinden als je met Tio eindigt. En de laatste zin weglaat. Dan zet je echt druk op mij om terug te komen om verder te lezen. Succes en fijn weekend.
Je hebt gelijk: eindigen met Tio is beter als cliffhanger. :nod: M.bt. de zachte stem heb ik er het volgende van gemaakt: -Met zachte stem doorbreekt ze de stilte.- Het moet ook aangeven dat ze bang is voor zijn antwoord: liever doorbreekt ze die stilte niet. Fluisteren vind ik hier ook niet toepasselijk. Naast het vliegen hebben ze ook nog eens een ander dag en nacht ritme: Hij leeft als DJ snachts en zij heeft een kantoorbaan. ;) Bedankt voor het reageren. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
May: leuk om te horen mijn bijdragen in de rubriek autobiografisch zijn allemaal voor een familieroman, die in de wekelijkse opdracht zijn oefeningen in vorm en stijl, soms ook geschikt voor het boek veel succes
Jij ook succes! Ik ben van mening dat door de verschillende wekelijkse opdrachten het boek ook verschillende delen/ hoofdstukken krijgt en daardoor ( hoop ik) niet saai wordt. ;)

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey May, Ja, het is een fijn stuk om te lezen. Ja, er is genoeg inhoudelijk commentaar/reactie gegeven (zacht is haar stem) Ja, het roept veel meer vragen op dan dat het antwoorden geeft, maar dat is logisch, met een dergelijke opdracht, dus vind ik dat geen enkel bezwaar. Mijn conclusie: Ja, dit maakt mij nieuwsgierig naar alle personages en ontwikkelingen, dus ik wil wel verder lezen... :nod:
Jouw reactie maakt me blij want (potentiële) lezers nieuwsgierig maken is mijn doel. :nod: Bedankt voor je reactie! :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof graag dat het een goed stuk, wanneer ik de context van de rest van de roman zou kennen. Hierboven is al veel feedback gegeven, ik weet niet of ik daar nog iets aan kan toevoegen. Het is inderdaad niet wijs om een een stuk uit het midden van je manuscript in een wekelijkse opdracht te stoppen. Soms komt het stuk niet helemaal overeen met de opdracht en vaak heeft de lezer niet genoeg kennis om het te begrijpen. Ik snap dat je wilt leren van dit forum, daar is dit forum ook voor, ik heb er enorm veel van opgestoken, maar dat gaat beter wanneer je een nieuw stuk schrijft, gericht op de opdracht. Dat kan de beste feedback worden gegeven en leer je er het meest van. Deze kennis kun je dan weer gebruiken om verder te schrijven aan je manuscript. [quote: May Laysen]In de suite stort ze op de bank neer, schopt haar schoenen uit en gunt ze zichzelf vijf minuten…[/quote] Hier 'introduceer' je een 'ze'. De onwetende lezer gaat dan aan het denken: nee, Patrik is een vrouwennaam, Tio wel? Ja, dan zal het wel Tio zijn. Ik dacht dus meteen dat Tio de 'ze' was, daar begon de onduidelijkheid. In het manuscript is dit misschien duidelijk, maar het is altijd handig om het nieuwe 'object' van de scène weer opnieuw te introduceren bij haar naam, waarna je met 'ze' naar het object kan verwijzen. Dit zorgt voor duidelijkheid en samenhang in de tekst. Let dus op je verwijswoorden, die zijn heel belangrijk! Ik hoop dat je er toch nog wat aan hebt, en morgen weer een nieuwe opdracht!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof graag dat het een goed stuk, wanneer ik de context van de rest van de roman zou kennen. Hierboven is al veel feedback gegeven, ik weet niet of ik daar nog iets aan kan toevoegen. Het is inderdaad niet wijs om een een stuk uit het midden van je manuscript in een wekelijkse opdracht te stoppen. Soms komt het stuk niet helemaal overeen met de opdracht en vaak heeft de lezer niet genoeg kennis om het te begrijpen. Ik snap dat je wilt leren van dit forum, daar is dit forum ook voor, ik heb er enorm veel van opgestoken, maar dat gaat beter wanneer je een nieuw stuk schrijft, gericht op de opdracht. Dat kan de beste feedback worden gegeven en leer je er het meest van. Deze kennis kun je dan weer gebruiken om verder te schrijven aan je manuscript. [quote: May Laysen]In de suite stort ze op de bank neer, schopt haar schoenen uit en gunt ze zichzelf vijf minuten…
Hier 'introduceer' je een 'ze'. De onwetende lezer gaat dan aan het denken: nee, Patrik is een vrouwennaam, Tio wel? Ja, dan zal het wel Tio zijn. Ik dacht dus meteen dat Tio de 'ze' was, daar begon de onduidelijkheid. In het manuscript is dit misschien duidelijk, maar het is altijd handig om het nieuwe 'object' van de scène weer opnieuw te introduceren bij haar naam, waarna je met 'ze' naar het object kan verwijzen. Dit zorgt voor duidelijkheid en samenhang in de tekst. Let dus op je verwijswoorden, die zijn heel belangrijk! Ik hoop dat je er toch nog wat aan hebt, en morgen weer een nieuwe opdracht![/quote] Bedankt voor je feedback! :thumbsup: