Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#193 Die goeie ouwe Cobus

De Shire Cobus knabbelt op zijn bit, pakt een geurend graspolletje. Mathilde neemt zijn teugel, leunt hartverscheurend huilend tegen hem aan. Het kan niet waar zijn, haar Charles die daar ligt. Cobus buigt zijn hoofd en snuffelt aan Mathildes oren. Ze slaat vertwijfeld haar armen om zijn trouwhartige hoofd. Haar mascara begint vreselijk uit te lopen. De regisseur grijpt in: 'Stop, eerst bijwerken, het is leuk dat je zo op commando kan huilen Mathilde, maar de grimeur moet wel watervaste mascara gebruiken!’ Mathildes tranen blijven komen, haar wangen en blouse met vieze zwarte strepen. Alex, haar filmmaatje op de set, slaat zijn armen troostend om Mathilde: ’Meiske, je weet toch, het is een film. Gekkie, het is toch fictie. Het is jouw Charles niet, hij is zo geschminkt.’ ‘En waar is mijn lief dan, waar,’ vraagt Mathilde door haar tranen heen. ‘Meiske, hij is wel vaker de hort op, dat weet jij ook wel. Straks is hij er weer, geloof mij maar,’ overtuigt Alex haar. ‘Ik vertrouw het niks, het script stond me al niet aan, onze namen in deze moordscène, maar ja, het was niet persoonlijk bedoeld, zei de regisseur. Me hoela. Hij reageert anders direct als ik hem app.’ Ze kijkt op haar IPhone: ‘Nog steeds niets, dertig minuten al. Dat is echt niets voor Charles. Ik ga Cobus naar zijn stal brengen en als die begint te schrapen met zijn linker voorbeen…’, dreigt Mathilde. Cobus begint direct met zijn linker voorbeen te schrapen. Zijn lippen bewegen, Mathilde kijkt Cobus verbaasd aan, pakt een scherpe spade. Steekt met al haar kracht in de lemenvloer van de paardenbox, die hier zichtbaar rul is. Ze schept een halve meter diep, dan staat ze stokstijf.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, leuk dat je verder borduurt op je beginzin uit de vorige opdracht. Cobus is idd echt een leuke naam voor een paard :nod: Grappig dat blijkt dat het een opname van een filmscène betreft, die had ik niet zien aankomen. Het leest lekker en je cliffhanger vind ik ook geslaagd. "Steekt met al haar kracht in de paardenbox lemenvloer," staat een beetje krom, vind ik. Moet dat niet zijn: "steekt met al haar kracht in de lemenvloer van de paardenbox? " Ben wel benieuwd wat ze aan zal treffen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mw. Marie, Goed gevonden om een vervolg te geven op de vorige schrijfopdracht. Vertwijfelt is met een d, dus vertwijfeld. Ook ik viel figuurlijk over de paardenbox lemenvloer. Net als vorige keer blijf ik het verwonderlijk vinden dat er geen kist is of misschien is het een glazen kist? De cliffhanger vind ik tof.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw. Marie, ... daarom was ze zo goed in het huilen, ze dacht aan iets tragisch uit haar leven. JIj hebt een prachtige cliffhanger gemaakt.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel goed gevonden dat het plots een filmscène blijkt te zijn. :thumbsup: Voor de cliffhanger maak je m.i. veel te veel duidelijk in de voorafgaande zinnen, Charles heeft al een half uur niets van zich laten horen, geen apps, helemaal zijn gewoonte niet. En beiden zijn hoofdfiguren in een moordscène ... Zo goed als zeker ligt hij ergens onder. Zeker en vast heb je het allemaal mooi in beeld gebracht, met een belangrijke rol voor Cobus :nod: Het schrapen met linkervoorbeen waarmee ze dreigt, moet dat specifiek op iets wijzen? Is ze bvb helderziend dat dat gedrag niets goeds voorspelt? Vooral omdat hij het ook doet.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De titel trok me erg aan. Leuke wending dat het een filmscène bleek te zijn, maar toch blijkbaar met een duistere twist. Ben benieuwd naar het vervolg.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, leuk dat je verder borduurt op je beginzin uit de vorige opdracht. Cobus is idd echt een leuke naam voor een paard :nod: Grappig dat blijkt dat het een opname van een filmscène betreft, die had ik niet zien aankomen. Het leest lekker en je cliffhanger vind ik ook geslaagd. "Steekt met al haar kracht in de paardenbox lemenvloer," staat een beetje krom, vind ik. Moet dat niet zijn: "steekt met al haar kracht in de lemenvloer van de paardenbox? " Ben wel benieuwd wat ze aan zal treffen.
Karinska. Dank je voor je fijne woorden. Idd ik pas het aan, ik had eerst lemenpaardenboxvloer als een woord. Ik vind dat wel een beetje teveel van het goede, ben benieuwd wat de schrijfcoach van zo'n samenstelling vindt. Fijn weekend.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
mijn reactie is verdwenen ik had gezegd dat ik het paard zo'n mooie volwaardige rol vind hebben
Dank je Peter FD, leuk dat je dat opvalt. Fijn weekend.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mw. Marie, Goed gevonden om een vervolg te geven op de vorige schrijfopdracht. Vertwijfelt is met een d, dus vertwijfeld. Ook ik viel figuurlijk over de paardenbox lemenvloer. Net als vorige keer blijf ik het verwonderlijk vinden dat er geen kist is of misschien is het een glazen kist? De cliffhanger vind ik tof.
Dank je Levina. Meteen aanpassing gemaakt, toch weer overheen gelezen zelf. Paardenbox aangepast Er is idd een kist in de scène met een plexiglazen bovenzijde, vandaar dat ze Charles denkt te herkennen. Zelf heb ik nog doorgeschreven, ik had de flow te pakken. Fijn weekend.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw. Marie, ... daarom was ze zo goed in het huilen, ze dacht aan iets tragisch uit haar leven. JIj hebt een prachtige cliffhanger gemaakt.
Recht in de roos Riny en daar wordt op verder geborduurd. Leuk dat je het ziet, het is een doortrapte bedoeling in deze scène. Fijn compliment van jou, daar word ik blij van! Fijn weekend.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel goed gevonden dat het plots een filmscène blijkt te zijn. :thumbsup: Voor de cliffhanger maak je m.i. veel te veel duidelijk in de voorafgaande zinnen, Charles heeft al een half uur niets van zich laten horen, geen apps, helemaal zijn gewoonte niet. En beiden zijn hoofdfiguren in een moordscène ... Zo goed als zeker ligt hij ergens onder. Zeker en vast heb je het allemaal mooi in beeld gebracht, met een belangrijke rol voor Cobus :nod: Het schrapen met linkervoorbeen waarmee ze dreigt, moet dat specifiek op iets wijzen? Is ze bvb helderziend dat dat gedrag niets goeds voorspelt? Vooral omdat hij het ook doet.
, Leeghoofd, je hebt wel een punt met teveel vb dat Charles er echt niet is. Ik erover nadenken, dank je voor je scherpe blik. Je vragen doen me zo'n plezier, idd het verhaal gaat verder en daar worden je vragen beatwoord. Maar het blijft 300 woorden hier. Fijn weekend.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De titel trok me erg aan. Leuke wending dat het een filmscène bleek te zijn, maar toch blijkbaar met een duistere twist. Ben benieuwd naar het vervolg.
Hey Siv. Leuk dat de titel je trekt. Daar ben ik al zolang mee bezig, ik vind dat nog steeds moeilijk. Zeker is het hier duister in dit verhaal. Mooier compliment kan je me niet geven als je benieuwd bent naar het vervolg. Fijn weekend.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Idd leuk dat je voort-schrijft op de vorige opdracht. :thumbsup: De filmscene is verrassend. Ik vraag me af of woorden zoals geurend bij graspolletje (wie ruikt dat?) en hartverscheurend bij aanleunen (wie trekt die conclusie?) en massief bij hoofd ( de lezer weet toch dat een paardenhoofd in verhouding groot is?) nodig zijn. Spannende draai dat de HP denkt dat haar Charles echt is vermoord. Terecht? Dat hoop ik ooit in een vervolg te lezen. :nod:

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
May: Cobus is een paard en reken maar dat die een geurig graspolletje waardeert bij diep kop zou ik goeiig willen voorstellen

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
May: Cobus is een paard en reken maar dat die een geurig graspolletje waardeert
Dat snap ik maar is het vanuit het perspectief van het paard geschreven dan? Want Cobus vindt het een geurig graspolletje. De HP heeft verdriet aan haar hoofd dus die zal het niet constateren en vanuit het alwetend perspectief vind ik het woord -geurig- informatie die de schrijver de lezer oplegt. Maar zo kijk ik ertegen aan. :)

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
May: beschouw jij een poes als een lap op schoot voor de warmte of ligt ze lekker te spinnen, en draait ze haar koppie naar haar vrouwtje terwijl die zit te treuren? misschien gaat haar hand wel routinematig kroelen, en brengt de poes haar troost je reactie komt bij mij tamelijk academisch over, bij het beschrijven van een situatie of omgeving zijn kenmerken die de lezer snel informeren op zijn plaats: paard plus geurig graspolletje vertelt mij over hoe de HP over haar paard denkt mijn reactie #2 was dat het paard zo'n mooie plaats inneemt in het verhaal, een bijfiguur vermeld je toch iets van de kleding of een scooter of een schooltas of... om die neer te zetten

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
May: beschouw jij een poes als een lap op schoot voor de warmte of ligt ze lekker te spinnen, en draait ze haar koppie naar haar vrouwtje terwijl die zit te treuren? misschien gaat haar hand wel routinematig kroelen, en brengt de poes haar troost je reactie komt bij mij tamelijk academisch over,: paard plus geurig graspolletje vertelt mij over hoe de HP over haar paard denkt mijn reactie #2 was dat het paard zo'n mooie plaats inneemt in het verhaal, een bijfiguur vermeld je toch iets van de kleding of een scooter of een schooltas of... om die neer te zetten
Interessante discussie! :thumbsup: Ik lees hier de verhalen en reageer als lezer. Het woord geurig haalde me uit het verhaal omdat ik onder het lezen dacht: wie vind dat geurig? Dan denk ik erover na als schrijver door de theorieën toe te passen. Dat kan het voor jouw academisch maken. Eens dat bij het beschrijven van een situatie of omgeving kenmerken die de lezer snel informeren op zijn plaats zijn, maar hoe die informatie bij de lezer komt is m.i. belangrijk. Dmv tell of show of de stem van de schrijver die de lezer uit zijn fictieve droom haalt? Dat gebeurde bij mij hier. Ik zat in de HP die constateert dat haar paard een GEURIG graspolletje eet. Volgens mij constateert ze het eten van een graspolletje en doet het geurig hier niet ter zake. Wel als ze opmerkt dat ondanks haar verdriet haar paard een graspolletje dat zo verleidelijk geurig ruikt belangrijker vindt. Dat zegt iets over de HP: bijv. haar begrip hiervoor omdat ze van haar paard houdt. Het eten van een graspolletje zegt iets over het paard dat instinctief verder gaat met zijn bezigheden ondanks de toestand van de HP. Dat het een geurig graspolletje eet zegt mij niets extra's tenzij hij van haar wegloopt om een specifiek geurig polletje te eten of laat Mathilde bedenken dat Cobus de voorkeur heeft voor een geurig polletje boven haar sores. Het melden van een detail van een bijfiguur kan inderdaad iets zeggen over het personage zelf of over het perspectief omdat het perspectief dan iets van de schooltas of scooter of kleding vindt. (Mooie oude bruine schooltas/ stoere scooter of iets dergelijks) Ruikt of eet Mathilde hier ook aan het graspolletje zodat ze het geurig vindt? Jouw vraag mbt de poes geeft een interactie weer tussen poes en vrouwtje: het vrouwtje haalt troost uit de spinnende poes. Hier gebeurt de interactie als Mathilde tegen Cobus aanleunt en Cobus aan haar oren snuffelt. Maar dit wordt wel erg detaillistisch voor Mw. Marie's verhaal. Ik gaf enkel feedback wat het woord geurig met mij deed toen ik het las. Interessant blijft het. In een goed verhaal (ver)telt elk woord. Bedankt voor je reactie- dit geeft altijd stof tot nadenken en is leerzaam :nod:

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
May: bedankt voor je uitgebreide toelichting ik kan je redenering volgen en het is altijd goed om in deze rubriek te signaleren als je tegen een woord aanloopt of erover struikelt, daar zitten we voor ik zou wel van Marie willen horen waarom zij geurig graspolletje schreef maar het ging om de cliffhanger, niet om een graspol

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier komt de Shire goed tot zijn recht en ik stoorde me helemaal niet aan het geurende graspolletje maar vond het aandoenlijk. De discussie hierover vind ik wel erg interessant! Cliffhanger weet ik niet, ik verwacht dat ze Charles gaat vinden dus dat brengt mij persoonlijk geen spanning. App met een hoofdletter? Genoten van je verhaaltje!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel May en PeterFD. Waar een geurig graspolletje al niet toe kan leiden. Nav je vraag Peter: ik bedoel het als binnenrijm in het verlengde hetgeen een paard kan waarderen en een mens kan ruiken. Dus May van alles een beetje. Nav Peter massief hoofd bedoelde je? Goeiig kan zeker echter, dat staat al in de titel. Ik kies nu voor trouwhartig, dat geeft in mijn beleving de uitdrukking van het paardenhoofd, cq - ogen weer. Dank jullie beiden voor de reacties over en weer. Ik heb echt iets nieuws geleerd! Fijne zondag

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier komt de Shire goed tot zijn recht en ik stoorde me helemaal niet aan het geurende graspolletje maar vond het aandoenlijk. De discussie hierover vind ik wel erg interessant! Cliffhanger weet ik niet, ik verwacht dat ze Charles gaat vinden dus dat brengt mij persoonlijk geen spanning. App met een hoofdletter? Genoten van je verhaaltje!
Dank je i-Kat, voor je geurige antwoord! Fijn dat jij er zo tegen aan kijkt. Idd App hoort niet met een grote letter, ga het aanpassen nu. Leuk dat je het kan waarderen. En je brengt me weer op ideeën, ik ga nog even doorschrijven. Fijne zondag.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is al veel feedback geschreven, waar ik weinig aan toe kan voegen, goed verhaal! De twist dat het een film is was al goed verzonnen, maar het feit dat de film een vorm van werkelijkheid wordt, vind ik persoonlijk nóg leuker. Zelf ben ik er niet zo van om zinnen in het midden af te breken, als cliffhanger. Het voelt een beetje goedkoop aan, gekunsteld. Graag gelezen!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk dank schrijfcoach Mike. Omdat je de twist kan waarderen van de film en de werkelijkheid van het filmscript. Interessante opmerking over de cliffhanger. Ik ga erover nadenken!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Er zijn zo veel reacties, waardoor ik niets meer toe te voegen heb. De laatste zin vind ik spannend.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn zo veel reacties, waardoor ik niets meer toe te voegen heb. De laatste zin vind ik spannend.
Wat leuk Tja, dat je nog komt lezen en als jij de zin spannend vindt. Is dat een groot compliment voor mij! Fijne avond