Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#192 – Eerste zin: Wat moet, dat moet

Wat moet, dat moet. Vindt Lysbeth. Mensen moeten hun verantwoordelijkheid nemen, altijd en overal. Als iedereen dat doet, wordt de wereld een stuk mooier. En prettiger om in te leven. Helaas, de werkelijkheid is weerbarstig en wijsheid komt zelden op tijd. * Omdat de eerste zinnen nogal kort zijn, heb ik er een paar opgegeven.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Paula: als je wat komma's gebruikt kun je voldoen aan de eis dat het een zin moet zijn als ik een suggestie mag doen, ik zou beginnen met wijsheid, bijvoorbeeld: Wijsheid komt zelden op tijd, vindt Liesbeth, wat moet dat moet, als mensen hun verantwoordelijkheid nemen kan het leven een stuk prettiger zijn. Overigens zou een enkel voorbeeld van verkregen wijsheid of verantwoordelijkheid nemen het voor de lezer een stuk aantrekkelijker maken zomaar een inval: Wijsheid komt zelden op tijd, weet Liesbeth, 28 weken zwanger, zonder man, zonder huis, zonder geld.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Paula, ik weet eerlijk gezegd niet of ik verder zou willen lezen als ik jouw eerste zin(nen) lees, ook niet als je ze verbindt door enkele komma's. Ik vind er wat veel gemeenplaatsen in zitten, ik krijg er geen beeld bij.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Paula. Veel gemeenplaatsen, inderdaad. Ik denk meteen dat Lysbeth een onuitstaanbare betweter is. Als dat je bedoeling is, dan is je begin geslaagd, maar ik heb niet echt de behoefte om verder te lezen.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Alsof ik een wereldverbeteraar hoor spreken. Zou je het voor een eerste zin willen gebruiken dan zal je er toch wat meer spanning in moeten brengen. De lezer moeten uitdagen. Het zou voor de lezer mooi zijn en onverwacht, om juist dit soort clichés te gaan "bediscussiëren" in een zin. Ik daag je uit om hier iets mee te doen. Voorbeelden: Wat moet, dat moet, maar op het moment dat ik twijfelde, keek ze me nog één keer aan en was het te laat. Mensen moeten hun verantwoordelijkheid nemen, altijd en overal, maar hoe had ik kunnen weten dat ik verantwoordelijk was voor de dood van mijn dochter? Succes