Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#192 - De affaire van de hertogin

Ik had net mijn positie op het dak van de stallen ingenomen toen Lydia arriveerde en het landhuis binnenging via de hoofdingang, precies op tijd om de verse kruitdampen te ruiken en in de theekamer het nog warme lichaam van haar minnaar te vinden.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha ja, een mooie, vooral dat beeld van een theekamer en die kruitdampen rond het nog warme lichaam. Vraagt om een vervolg. (Mag ik een suggestie doen om het eerste deel vd zin ietwat in te korten? Vanop het dak van de stallen zag ik Lydia (aankomen en) het huis binnengaan, precies op tijd ...)

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Prima gedaan. Wie is de persoon op het dak? Heeft deze zelf geschoten? Wat is de relatie tot Lydia? Mooie vragen. Waarom positioneert iemand zich op het dak in een dergelijke omstandigheid. Ik ben benieuwd naar het vervolg en of je de urgentie van het positioneren op het dak geloofwaardig kunt maken in het verhaal.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterke eerste zin, het intresseert me en vraagt om meer. Zelf zou ik suggereren het aantal elementen wat terug te dringen, het is nu veel voor een zin. Vraag je af welke elementen je niet kunt missen, voor mij zit de impact in het contrast tussen de verse kruiddampen en het nog warme lichaam van Lydia's minnaar, dat zij bijna ontdekt. Ze kan bijvoorbeeld enkel de kamer binnenlopen, en jij, ongeacht van waar je je bevindt, kan je voorstellen hoe zij de kruiddampen ruikt bij het zien van het nog warme lichaam van haar minnaar. Juist door nog niet te onthullen waar je zit kun je later extra spanning opbouwen.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties. @mjjbogert de zin is inderdaad wat topzwaar, maar dat zit ook een beetje in de aard van de opdracht. De impact zit wel in het laatste deel van de zin, daar heb je gelijk in, maar het is nu ook meteen duidelijk dat de ik-persoon iets met de moord te maken heeft.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ostinato, de titel alleen al is een aandachtstrekker! Maar de daarop volgende 1e zin maakt mij ook nieuwsgierig, de spanning van een moord heeft me in zijn greep! Is de 'ik' op het dak de dader of getuige? Hoe gaat het verder? Ja, ik wil verder lezen!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend! Je trekt de lezer meteen in. En ik denk meteen "Toen klonk er een ijselijke gil."

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ja. Hier wil ik doorlezen. Wel vind ik: 'precies op tijd' niet zo mooi. Als het zo gepland is, snap ik 'precies' wel, maar het loopt voor mijn gevoel niet zo lekker temidden van de mooi gekozen woorden.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het ook net iets te lang. Het arriveren en het naar binnengaan van het landhuis vind ik dubbelop. M.i. kan het arriveren en de hoofdingang weg. Het gegeven dat de HP net zijn positie heeft ingenomen houdt mij als lezer op afstand. Meer actief maken de oplossing? Dat de HP de moordenaar was haalde ik er bij eerste lezing niet uit. Ik dacht dat haar warme minnaar vanaf het slagveld nog geurend naar kruid op haar lag te wachten. :rolleyes:

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank! @May dat arriveren en binnengaan is inderdaad te omslachtig. De hele zin is een beetje stijfjes, nu ik er zo nog eens naar kijk, vooral de eerste helft.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ostinato, je zin intrigeert me. Ik zit gelijk in Midsummer Murders. Mag ik nog iets zeggen, ik lees twee maal en, vervangen door een komma of iets minder info in één zin? Fijne avond