Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#192 Beginzin 'Expeditie Geheugen'

Ik ga door het linkerneusgat naar binnen, het loopt schuin af. ------------------------------------------------------------------------- Ik weet niet of ik de opdracht te letterlijk neem door alleen een beginzin te vermelden? Ik vond deze beginzin in ieder geval voldoen aan de vraagstelling. Voor het vervolg van het verhaal; zie hieronder # 172 Expeditie Geheugen Ik ga door het linker neusgat naar binnen, het loopt schuin af. De voorhoofdsholte vormt een obstakel; slijmresten belemmeren een vlotte doorgang naar de achterliggende hersenen. Ik weet me er doorheen te werken en dankzij de plattegrond van professor Scherder vind ik de weg naar mijn reisdoel, de geheugenkoepel. Daar sta ik te midden van doorzichtige wanden. Achter die wanden talloze ruimten, gevuld met herinneringen van de overledene. Zo zie ik een garage met Volvo’s, modellen van verschillende bouwjaren. Even verderop een camping waar een gezin voor een tent zit te barbecueën. Een soldaat staat in gevechtspak voor een spiegel. In zijn ene hand een buisje Norit, in zijn andere hand een zwart pilletje waarmee hij vegen aanbrengt op zijn gezicht. Massa’s jongeren dansen bij een popconcert in een groot park. Tijdens een vergadering wrijft een man zijn rechtervoet langs de kuiten van de vrouw naast hem. Zij kijkt hem kwaad aan en geeft hem een schop. In een klaslokaal wijst een onderwijzer met een stok naar rode vlekken en zwarte stippen op een landkaart, kinderen dreunen plaatsnamen op. Knuisten houden tralies stevig vast. Daarachter een wit gezicht, dat eindeloos tekstballonnen uitspuwt met de boodschap ‘Ik heb het niet gedaan!’ In een schaars verlichte slaapkamer bedrijft een stelletje de liefde. In de hoek een wiegje met een zuigeling die het tafereel schaterlachend aanschouwt. Vlak voor een file enkele autowrakken, omringd door hulpverleners die proberen te redden wat er nog te redden valt. In de berm zitten mensen verdwaasd naar de grond te staren, iemand balt zijn vuist naar de hemel en uit zijn frustratie met een paar stevige vloeken. Handen helpen mij weer omhoog uit het rechter neusgat. Na de hoorcolleges van professor Scherder geeft deze levensechte rondgang door de hersenen een extra dimensie aan mijn studie psychologie. Respect!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Ton, Net als jij wist ik ook niet goed raad met de opdracht, dus ik heb ook een verhaaltje gemaakt. Niet zo spectaculair als jouw verzinsel. Grandioos.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Levina, zitten we dus met dezelfde vraagtekens ... :) Dank voor je reactie, het is echter een 'oudje', had ik al eerder (december) geplaatst bij SOL.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Levina, zitten we dus met dezelfde vraagtekens ... :) Dank voor je reactie, het is echter een 'oudje', had ik al eerder (december) geplaatst bij SOL.
Helaas mag ik me ook onder de oudjes scharen, beste Ton. Ik lees al jaren de zo ingewijden zeggen ' SOL Nieuwsbrief'. Lezen en schrijven doe ik recentelijk hier op het forum. Voor mij dus nieuw.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kostte mij echt moeite om de opdracht tot de openingszin te beperken, ik ben alleen maar blij met deze expeditie geheugen. Erik Scherder vind ik geweldig.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Alleen je openingszin is voor mij genoeg om mij te verheugen op wat mogelijk komt. Ik ben dus blij dat je de opdracht wat ruim hebt geïnterpreteerd en me trakteerde op de rest :D

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ton, je eerste zin maakte me direct nieuwsgierig en dat was nu nèt de bedoeling, zoals ik ook uit de opdracht haalde. Missie geslaagd dus. :) Leuk dat de rest er meteen bij hebt geplaatst. Ik vind Erik Scherder ook een geweldige man en verteller.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet aan de film Innerspace denken. Ik vind je beginzin sterk, maar haak een beetje af bij het vervolg. Door het neusgat naar binnen gaan om beelden in de hersenen te bekijken? Dat vraagt net iets te veel van mijn vermogen tot 'suspension of disbelief'.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Ton, ik dacht al dat ik die herkende. Ik had toen een probleem met dat schuinlopen :D Het heeft zeker wel wat, om een verhaal binnen te stappen door een neusgat :nod:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar was ik in december vraag ik me nu af :confused: ik ken dit verrukkelijke verhaal dus nog niet en ben een groot fan van Scherder! Heb zijn portret zelfs een keer getekend. Echt een feestje om de rondgang door de hersenen mee te mogen maken. Het kost mij geen enkele moeite om het voor me te zien. Misschien heeft een ervaring in Corpus in Leiden geholpen bij de visualisatie (tip!!).

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, als je het bij de eerste zin had gehouden, had je de lezer toch meteen te pakken, want wie wordt nu niet nieuwsgierig bij zo'n beginregel...

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik las de opdracht als alleen een eerste zin schrijven. Houd ik me een keer aan de regels, doen anderen het niet. (linkerneusgat, net als linkerarm)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, dankjewel voor je reactie. Het verheugt mij dat jij je verheugt op de rest, die jij ook nog eens als traktatie bestempelt. Mijn dag kan niet meer stuk!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karinska, dankjewel voor je reactie. Een geslaagde missie klinkt mij als muziek in de oren, fijn zo'n compliment! En vwb Erik Scherder; zie #15, join the club!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ostinato, dankjewel voor je reactie, een sterke beginzin was waar het mij inderdaad om ging. En omdat de rest al eerder was geschreven, heb ik dat erbij geplaatst.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi i-Kat, dankjewel voor je reactie. Weer een fan van Erik S. (zie #15, #17) In Corpus ben ik nog niet geweest, ik moest het doen met mijn dikke duim. :)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tja, dankjewel voor je reactie. Linkerneusgat heb ik aangepast, met dank voor je scherpe blik! En ik herken je ergernis over het je aan de regels houden, ik ga daar maar eens mee stoppen. ;)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht al dat ik die verhaal eerder had gelezen, maar de beginzin maakt inderdaad nieuwsgierig. Leuk om het weer eens te lezen.