Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 191 Geile eenden

Ontluikend groen Lente in zicht Eenden die luid hun baltsroep doen In het prille ochtendlicht Ik schrik me rot Weg diepe rust Een vloek stokt in mijn strot Voortijdig met Morpheus uitgekust Het zou mij pas echt behagen Als die geilkwakers elkaar in stilte bejagen __________________________________________________ HERSCHRIJF: Ontluikend groen Lente in zicht Eenden die luid hun baltsroep doen In het prille ochtendlicht Het zou mij pas echt behagen Als die geilkwakers elkaar in stilte bejagen

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is Morpheus niet een beetje te groots voor dit gedicht? Ook geen fijne regel is deze: 'Het zou mij pas echt behagen'. Maar wat betreft die eenden heb je helemaal gelijk. Stelletje geilkwakers.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
wat een heerlijk woord is geilkwakers ... niet alleen op eenden toepasbaar ;) De tekst lijkt af en toe een beetje naar het rijm toegeschreven, en ik hing een beetje op 'met Morpheus uitgekust' Ik denk nu dat je bedoelt dat je eigenlijk nog niet klaar was met Morpheus kussen, maar ik had in eerste instantie de connotatie met uitspugen, zo vlak na het stokken in je strot. En ja, Morpheus is wellicht ook niet helemaal op zijn plaats. Maar je hebt mij zonder meer weer een grijns bezorgd, een goed begin van de dag.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Ton, Geilkwakers, weer een woord dat ik erin houd. Heel beeldend. Ik begrijp wat SchrijvenMaar zegt en ik denk dat je het op kunt lossen (niet schrikken) door het tweede couplet weg te laten. Uit de laatste twee regels kun je al opmaken dat je de herrie niet leuk vindt en in het eerste couplet staat het prille ochtendlicht. De combinatie zorgt ervoor dat je het tweede couplet eigenlijk niet nodig hebt. Dat maakt je gedicht beter, vind ik. Schrijf ze, Greetje Kruidhof

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Ton, ... wat moeten we zonder dat gekwaak? Een eend is een eend en die kwaakt. Het geil hoort erbij anders hadden we geen eend. Sterkte in de lente! :nod: :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tilma, hartelijk dank voor je reactie! Tja, die Morpheus-associatie kwam zomaar aanwandelen en ik heb hem terstond en dankbaar aangegrepen. Je staat daarin niet alleen, zie ik nu. Hij gaat eruit.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lisette, dankjewel voor je reactie. De geilkwakers doen het ook bij jou goed, dat verheugt mij. En ik ben het met je eens; we kennen allemaal wel iemand op wie de aanduiding 'geilkwaker' van toepassing is. En ja, je hebt het goed gezien dat ik naar het rijm heb toegeschreven, want ik heb niet zoveel met (ge)dichten. Morpheus krijgt zijn congé.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Schrijfcoach Greetje, Dankjewel voor je reactie. En ja, ik ben wel geschrokken, maar dan meer als een aangename verrassing; jouw suggestie vind ik beresterk! Heb het meteen veranderd.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Levina, dankjewel voor je reactie. Fijn dat 'geilkwakers' zo aanslaat. Weet niet of de redactie van de Dikke Van Dale zo snel te overtuigen is...

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, dankjewel voor je reactie. Jouw redenering is waterdicht, eenden zijn dat ook ... :) Heb maar geen medelijden met mij, ik kom de lente wel fluitend door, hoor!

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ton, De titel maakt het voor mij bijna onmogelijk om onbevooroordeeld lachend je gedicht te lezen. Gelukkig is het heerlijk lenteluchtig. Ik weet niet of ik me veilig zou voelen als geilkwakers opeens stil zouden zijn.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Stella, dankjewel voor je reactie. Er moet vast van Youtube wel een geluidsopname te downloaden zijn, met het oog op jouw veiligheidsgevoel. :)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mili, helemaal mee eens, inclusief dat gekwaak in de vaart vlak voor mijn slaapkamer; ik ben daar inmiddels aan gewend. Fijn dat jij weer langskomt!

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag @Ton Badhemd. Het vangt zo vredig en poëtisch aan, dan de krachttaal waarmee de tweede strofe doorspekt is en vervolgens weer eindigend in de zoete poëzie (Morpheus). Heel komisch. Ik begrijp niet, dat je is geadviseerd die tweede strofe weg te laten. Je hele menselijke reactie is dan verdwenen en om in jouw termen te spreken : " je gedicht dondert dan uit elkaar". Jammer. Zelf zou ik wel graag een eendenpaartje in de tuin, al was het maar in de buurt, willen hebben.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, heerlijk gelachen en een mooi woord geleerd, geheel met Levina eens: in de Dikke ermee! Voor beide versies is wat te zeggen, neig ik net zoals Edith, ook naar de eerste: Top! Fijne zondag