Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#190 Fucking Jayda

Fucking Jayda. Alsof gewoon bedrog al niet erg genoeg was. Vreemdgaan is op zich al respectloos, maar dat hij het deed met haar. Dat was verraad van een heel andere orde van grootte. Ze wist het al voordat ze de deur open deed. Zoals je weleens in de stad een bekende denkt te zien en dat het heel iemand anders blijkt te zijn. En dat je even later alsnog die bekende tegenkomt. Onder elkaar noemden ze dat een ‘glitch in the matrix,’ naar de scène in de film waar dezelfde zwarte kat twee keer langsloopt. Ze had hem hand in hand zien lopen met een blond meisje, in hun eigen parkje, waar zij op warme zomeravonden op een houten bankje over de toekomst hadden zitten mijmeren tot de zon allang onder was. Met tranen al in de ogen was ze op hen afgerend. Maar een paar meter voor ze hem omver kon trekken, zag ze het. De schoenen klopten niet, zijn hele houding niet. Hij leek niet eens op Tom. Hoe had ze het kunnen denken? Ze liep langs het stelletje en keek in het voorbijgaan even over haar schouder. Ze zagen er gelukkig uit. Ze zou zich opgelucht moeten voelen, maar dat was niet zo. Het ingebeelde bedrog hing nog als een donkere wolk over haar gemoedstoestand. De tranen zaten nog hoog. Het hielp ook niet dat ze ongesteld moest worden. Het gordijn was half dicht geschoven, zoals ze dat deden als het zonlicht in het televisiescherm scheen. Maar de televisie stond niet aan. En toen wist ze het. Of althans, ze voelde het. Een weekheid die vanuit haar middenrif uitstraalde. Ze hoefde maar een stap opzij te zetten om langs het gordijn naar binnen te kijken. Ze bleef staan. Zolang ze het niet zag, was het niet echt. Zolang ze niet keek, kon het nog slechts haar verbeelding zijn. Minutenlang probeerde ze zichzelf te overtuigen dat er niets te zien zou zijn, dat ze spoken zag en dat het zich allemaal alleen maar in haar hoofd afspeelde. Ze stapte opzij. Fucking Jayda.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Vreemdgaan (...) met iemand waarvan hij weet dat je haar intens haat" Vind ik een hele lastige zin zo in het begin. Er worden drie figuren gepresenteerd (hij, je, haar), maar ik weet nog niet eens wie er aan het woord is. Verder een heerlijk verhaaltje waarin je de spanning mooi opbouwt. Ik zou het nog spannender vinden zonder de laatste twee woorden en als je het aan de lezer zou laten wat ze gezien had. Met veel plezier gelezen!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tilma, zeker spanningsopbouw goed gedaan, ik wil heel graag doorlezen. Mee eens met Bartsnel: en dan achter: Ze stapte opzij... Ik lees de tekst als de gedachten van de hp. Kan het prima volgen, leuk detail de ongesteldheid, waar je de wiebelige emotie benadrukt. Graag gelzen.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag @Tilma. Verrassend zoals je eerst inspeelt op het stelletje, dat ze beschuldigt en ze niet de mensen blijken te zijn die ze verdenkt. Intuïtie komt hier in mooi naar voren. Aan het begin weet de lezer al, wat er staat te gebeuren. Ze is er zo van overtuigd dat hij haar bedrogen heeft. Dat kán haast niet missen. Gelijk een vriendelijk verzoek aan jou naar aanleiding van je beoordeling gisteren ook eens te kijken naar mijn herschreven versie vanuit één verteller en licht aangepaste inhoud? (Als het leven je bij de handen afbreekt) Misschien krijg je nu medelijden met de HP, niet dat het nodig is natuurlijk.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor uw aller reacties. Mensen die mijn oeuvre kennen, weten dat ik een scène graag rondmaak. De laatste twee woorden laat ik derhalve toch eigenwijs staan.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ben nog niet met het hele oeuvre bekend, maar naar aanleiding van dit verhaal ga ik vast een leesoevre opbouwen. :-) Hoewel ik eerste en laatste zin eigenlijk de zwakste elementen in dit verhaal vind. (De Engelse dubbelzinnigheid voelt wat gezocht aan.)

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tilma, weer een mooi opgebouwd verhaal, waarin de emotie me langzaam meeneemt tot het slot. Om daar die rottige Jayda weer tegen te komen. Ze wringt zich ook overal tussen :). 'Dat was verraad van een heel andere grootte.' Is het niet 'Dat was verraad van een hele andere orde'? 'Zoals je weleens in de stad een bekende denkt te zien en dat het dan heel iemand anders blijkt te zijn. En dat je dan even later alsnog die bekende tegenkomt.' Hier lees ik twee keer kort achter elkaar het woordje 'dan'. Misschien kan een ervan (of zelfs beiden) weg?

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap je, Hadeke. De dubbelzinnigheid was eigenlijk niet eens per se bedoeld, wat natuurlijk niet wegneemt dat hij er toch is. Eigenlijk waren die twee woorden de hele kapstok waar de rest aangehangen is. Misschien staat de tekst er ook zonder goed genoeg. Ik kan nog even niet besluiten te schrappen. Edwinchantalenq.., twee duidelijke verbeteringen. Dank voor de kritische blik. Ik waardeer het.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze personen heb je al eerder opgevoerd, tenminste, dat denk ik en het taalgebruik past daarbij, dus ik snap 'Fucking Jayda' wel. Dat was toch dat oppervlakkige mens van die selfies en die dooie kat? :D Ik krijg de indruk dat ik fragmenten uit een tienerboek lees. Het leest prettig maar ik vind het geen emotioneel hoogstandje, wellicht ook niet je bedoeling. Niet dat ik dat zelf voor elkaar krijg, absoluut niet. Het leest vlot.