Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#190 De balans opmaken

Gekrenkte trots was zijn eerste gevoel. Was hij niet goed genoeg voor haar? Een saaie boekhouder? Debet, credit? Vernederd worden. Hij voelde zich vertrapt als een manke hond. Het deed hem denken aan vroeger, hoe zijn moeder hem in het zolderkamertje opsloot als hij vijf minuten te laat thuis kwam, zijn kleren vuil had gemaakt, of een bord kapot had laten vallen. Als hij gelogen had kostte hem dat bovendien zijn eten. Carlijn had gelogen door te sms’en dat zij bij een vriendin was. Was dat selfie opzettelijk? Hij miste haar. Haar vrolijke lach, de warmte, een bron van geluk. Alsof iemand de piano van het balkon had gegooid. Carlijn had hij nota bene leren kennen toen zij naar hem kwam luisteren in de grote hal van het ziekenhuis. Haat was zijn vierde gevoel. Zijn diepe liefde sloeg om in hevige haat. Met enorme slagersmessen wilde hij haar in stukken hakken. Zijn verstand zei dat hij op die manier definitief alles verloor. De wil om haar terug te krijgen. Hij moest alle registers opentrekken, er aantrekkelijk en stoer uitzien, geld op zak, het meest persoonlijke geschenk uitzoeken en een giga wolk aandacht. Hé, pas op: ze moet zelf ook haar best doen: Play hard to get. Hij was jaloers op die andere goser, maar hij speelde ook met de gedachte haar jaloers te maken door zelf met een vrouw uit te gaan in dezelfde gelegenheid. Dit was een groot risico, maar het zou ook duidelijkheid verschaffen: voelde zij nog voor hem, koos zij nog voor hem, wilde ze erover praten? Opeens realiseert hij zich dat hun relatie kapot is, omdat het vertrouwen nooit meer zal helen. Zijn zevende gevoel is dat hij zichzelf moet beschermen. Debet en credit in balans?

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na al wat voorbij is, maakt hij de balans op van emoties en de balans hoe verder te gaan met zijn leven. Gedachten, herinneringen tot aan zijn moeder toe, ontmoetingen, gevoelens die veranderen, allemaal mooi uitgewerkt! Wat ik minder vind, is de opsomming. 'Vernedering was zijn tweede gevoel. Gemis was zijn derde gevoel. Haat is ... ' en daarbij de herhaling van 'zijn gevoel'. ('t kan aan mij liggen hoor, sommigen vinden dat oké) Kan je het mss bij een enkel woord houden of van een zelfstanding naamwoord een werkwoord maken? Vernedering. Hij voelde zich vertrapt ... enz Vernederd worden. Hoe kon ze. o.i.d.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
PeterFD mooi beschreven en rond verhaal. Het belangrijkste komt aan het einde. Het vertrouwen is geschaad. Graag gelezen.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond die opsomming juist wel leuk. Nu bungelen dat vierde en zevende gevoel een beetje in het luchtledige alsof ik zelf de boekhouding had moeten bijhouden. Dat 7e gevoel heeft voor mijn gevoel ook nog wat toelichting nodig. Dat hij zich realiseert dat het kapot is, begreep ik. Niet dat het 'opeens' gebeurde. Hoe die zelfbescherming opeens op de proppen komt nog minder. Die balans aan het eind, ik snap wel wat je doet maar toch bungelt die er maar wat aan. Die vernedering en dat missen, die krijgen goede beelden van je mee. Dat was heerlijk. De gevoelens daarna komen toch minder uit de verf. Jammer, want het einde zou een klapper moeten zijn. Niet een nachtkaarsje.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Peter, wat een goed verhaal. Ondanks de heftige emoties blijft de boekhouder in hem keurig de gevoelens afvinken, heel goed gevonden! taalzeurtje: die selfie. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, jongens, alles is mogelijk in de boekhouding: - nummeren - kostenplaatsen - debet en credit mij ging het om een kapstok voor de emoties Ik ben blij met het positieve commentaar, maar sluit me aan bij Tilma

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens met bovenstaande; erg leuk idee van de balans; de emoties willen vangen in een boekhouding, maar verdient een betere uitwerking. Meer dan 300 woorden wellicht ook.

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal. Echt een boekhouder? Controlefreak? Loopt even anders :-) "Alsof iemand de piano van het balkon had gegooid" Ik denk dat veel lezers zich hier niet in zullen herkennen. Ik weet wat je bedoelt, maar houd het dichtbij. Monotoon verhaal. Prima sfeertje zo. Van begin tot eind ontspannend. Even in het midden een uitspatting, maar daarna weer terug. Hoort bij het gevoel dat ik heb bij het personage.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig, ik dacht ook bij het vierde gevoel, hee, ik moet terugtellen maar dat is heel eigenlijk heel leuk als het over een boekhouder gaat. Die piano vond ik wel goed gevonden. Is het: dat selfie?

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag @PeterFD : Origineel om bij dit overspel, de overwegingen en de gevolgen tegen elkaar af te wegen en een balans op te maken. Je schrijft geheel in de v.t. behalve de laatste alinea. Opzet? @Marlie vond de opsomming van de zoveel gevoelens wat minder, maar nu je ze er zo goed als uitgehaald hebt mis ik de rode draad een beetje. Ik vond die zoveel gevoelens juist wel leuk. Typisch PeterFD stijl en ook passend bij deze boekhouder. Denken in de trant van cijfers en systemen. Beetje jammer.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De opsomming vind ik een leuke invalshoek. Mooi hoe de verschillende emoties bij een dergelijk overspel zijn omschreven, met pieken en dalen, uit balans en in balans. Knap!

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Edith: het woordje Opeens geeft de switch naar tt aan, na de boekhouding te hebben opgemaakt vormt de balans de uitkomst=inzicht, dus ja bewust tt Nu ik de balans opmaak :) van het commentaar ben ik wel blij dat de oorspronkelijke opsomming toch ook gewaardeerd wordt als passend bij de boekhouder, te makkelijk toegegeven denk ik dan maar

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Peter, zo gaat dat. Heb het zelf ook bij de hand gehad -en was vergeten het origineel op te slaan...Maar jij kunt altijd nog terug naar je eerste versie. Voors en tegens tegen elkaar afwegen en dan de balans opmaken. Wel of niet herschrijven/schrappen... Die t.t. is vanuit dat oogpunt inderdaad goed gekozen. vooral met het oog op het zevende gevoel. En past ook bij de balans... (tussen haakjes : was je niet randje weegschaal, randje schorpioen??)

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Edith: inderdaad op het randje van de weegschaal geboren, maar meestal saai in evenwicht bedankt voor je meelevende reactie op mijn geschrijf overigens zeer vereerd met 'typisch PeterFD stijl', dat is iets wat je van jezelf niet weet, ik zou deze stijl niet kunnen beschrijven, het is gewoon zoals het in mij zit (uit mij komt) en blijkbaar werkt het morgen weer een nieuw opdracht, ik kan niet wachten...

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Debet = dokken Credit = krijgen Hoe dat zo bij me opkomt weet ik niet, kom net uit de tuin; onkruid steekt altijd weer z'n kop op! Goed dat je niet doorsloeg naar de verkeerde kant. Dan was alles weg, dat bedacht je je al snel. Het zou ook niet fair gewest zijn om een andere vrouw te misbruiken, dat begreep je al. Leuk om te lezen, je moet wel je eigen plan trekken. # 2. Juist omdat je boekhouder bent.